Gå til innhold

Drive enk og AS samtidig


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en praksis tidligere i år for 300.000. 50.000 i goodwill og 250.000 for inventar/utstyr. Har drevet det som enk, men skal konvertere til AS for å spare skatt. Egentlig vil jeg konvertere raskest mulig for å slippe å betale over 50% marginalskatt på inntektene mine for resten av i år og heller ta det ut som utbytte.

 

MEN: Fradraget for kjøp av praksisen vil jeg jo ha i enk, da det er mer verdt der (da marginalskatten er høyere).

 

Kan AS "låne" goodwill og utstyr fra enk fram til nyttår og deretter kjøpe det fra enk? I så fall skriver jeg av 20% av 300.000 i mitt enk og selger det til skattemessig verdi som blir 240.000 til AS 01.01.16. Gevinsten blir da null, og jeg slipper (forhåpentligvis) å betale noen skatt da.

 

Jeg regner med at det neppe er lov, men om noen tror det motsatt, så si fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når forholdene er såpass kompliserte er det i realiteten bare en revisor (skatterevisor/jurist) som kan gi deg et korrekt svar. krikkert kan sikkert, men dette er typisk "case" for spesialister. Han/ho kan også beregne effekten helt korrekt.

 

Husk at utbytte også gir relativt høy skatt - du får 27 % overskuddskatt i AS-et + skatt på utbytte. Du vil trolig få full effekt - som gir en samlet skatt på 47,6 % (selskap + utbytte).

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en del problemstillinger som kan dukke opp med din foreslåtte løsning.

 

For eksempel kan ikke aksjeselskapet ditt låne utstyr vederlagsfritt fra deg - da har du nedsatt inntekt pga interessefellesskap, og det kan føre til skjønnsligning etter skatteloven § 13-1. (Det er ikke et nullsumsspill heller - aksjeselskapet ville fått en skattemessig effekt på 27 % på kostnaden, mens du ville fått en skattemessig effekt på minst 38,4 % på inntekten. Dette fordi du leier ut virksomhetens driftsmidler. Annen utleie er kapitalinntekt på 27 %, og da hadde det blitt et nullsumsspill.)

 

Den samme problemstillingen gjør seg gjeldende ved salg.

 

Selger du til skattemessig verdi mens reell verdi er høyere risikerer du at skattemyndighetene ser bort fra verdsettelsen.

 

Og det kan bli lett for dem å gjøre det, jfr. aksjeloven § 3-8 - ved transaksjoner mellom eier og aksjeselskap når selskapets ytelse utgjør mer enn 10 % av aksjekapitalen skal ytelsen godkjennes av styret og generalforsamlingen (med de formkrav som stilles til det) i tillegg til at det skal utarbeides en redegjørelse etter aksjeloven § 2-6 (min utheving):

 

 

 

(1) Skal selskapet overta eiendeler eller bli part i en avtale som nevnt i § 2-4, skal det utarbeides en redegjørelse som minst inneholder

 

1. en beskrivelse av hvert innskudd, erverv eller avtale. Hvis en bestående virksomhet skal overtas, skal årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning for virksomheten for de tre siste år tas inn i eller vedlegges redegjørelsen. Det skal gis opplysning om resultatet av driften i tiden etter den seneste balansedagen. Foreligger ikke årsregnskap for virksomheten, skal det gis opplysning om resultatet av driften i de tre siste år;

2. opplysning om de prinsipper som er fulgt ved vurderingen av de eiendeler selskapet skal overta;

3. opplysning om de forhold som kan være av betydning for bedømmelsen av en avtale eller bestemmelse om at selskapet skal overta eiendeler eller bli part i en avtale;

4. erklæring om at de eiendeler selskapet skal overta, har en verdi som minst svarer til det avtalte vederlaget, herunder pålydende av de aksjer som skal utstedes som vederlag, med tillegg av eventuell overkurs. Tidspunktet for verdsettelsen kan tidligst være fire uker før stiftelsen, jf. § 2-9. Verdsetting av immaterielle eiendeler som skal overtas som aksjeinnskudd, skal særskilt begrunnes.

 

(2) Stifterne skal sørge for at redegjørelsen blir utarbeidet. Stifterne skal datere og undertegne redegjørelsen. Redegjørelsen skal være bekreftet av revisor. Reglene om revisors undersøkelsesrett m.v. i revisorloven § 5-2 tredje ledd gjelder tilsvarende.

 

Hvis du skal slippe unna dette må du skyte inn minst 10x virksomhetens reelle verdi i aksjekapital slik at du kommer under 10 %-grensen. Det er aksjekapitalen som er kriterium, så du kan ikke låne virksomheten penger eller benytte opparbeidet egenkapital for å komme under grensen.

 

Du får ikke fradrag for "kjøp av praksis". Du kan få fradrag for saldoavskrivninger av goodwill, inventar, utstyr mv, men selve kjøpet av praksisen skal aktiveres på saldo og kommer ikke til fradrag før ved realisasjon.

 

Dette er bare noen av de mest iøynefallende problemstillingene jeg ser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...