Gå til innhold

Reklamasjonssak, gjentatt løs skjerm mobil


Anbefalte innlegg

(Har nylig skiftet glass på min mobil pga. sprekk, en i utgangspunktet enkel sak. Etter reparasjon har glasset imidlertid løsnet 3 ganger i løpet av en 3 ukers periode, hvor verksted hver gang har forsøkt å lime på nytt. Siste gang glasset løsnet oppstod det også en liten sprekk nøyaktig i området der glasset gjentatte ganger har løsnet.

 

Verksted nekter dermed konsekvent å gjøre mer, og avslår videre reklamasjon pga sprekken i glasset, som de påstår har oppstått fordi telefonen er skadet. De nekter å i det hele tatt se på mobilen for å vurdere hva skaden kan skyldes, og om det f.eks. kan være relatert til at glasset etter deres reparasjon gjentatte ganger har løsnet. Jeg antar det er en grense for hvor mange ganger et glass tåler å bli tatt av og limes på nytt med påfølgende klemming på plass.

 

Jeg vet at mobilen ikke har vært utsatt for ytre påvirkninger, men spørsmålet er hvor bevisbyrden blir liggende ved en evt. klage til Forbrukerrådet/Forbrukertvistutvalget. Er det jeg som må sannsynliggjøre at skaden har kommet som resultat av deres i utgangspunktet dårlige arbeid, eller må de sannsynliggjøre at den nye sprekken ikke er relatert til at glasset etter reparasjon har løsnet flere ganger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det jeg som må sannsynliggjøre at skaden har kommet som resultat av deres i utgangspunktet dårlige arbeid, eller må de sannsynliggjøre at den nye sprekken ikke er relatert til at glasset etter reparasjon har løsnet flere ganger?

 

Bevisbyrden ligger på selger.

Lenke til kommentar

Ja, er selger som skal bevise det ikke kjøper.  

Men når det er snakk om en slik sprekkskade hadde jeg ikke tenkt det var noe som oppstod i ettertid av service. Enten kommer mobilen tilbake igjen med sprekk, eller så gjør den ikke det.

Det eneste jeg kan tenke meg dersom verkstedet skulle være skyld i det ellers, ville være hvis ramma har blitt skada og ikke er jevn, når du da får trykk på glasset vil jo det kunne føre til sprekk.

Dette er bare synsing fra meg, men tviler på at selve skjermen har noe letter for å sprekke på egenhånd selv om den har blitt tatt i noen ganger når ikke den har kommet i retur med sprekk.

 

Men hvis glasset løsner er vel det nok i seg selv? Er jo også sannsynlig at glasset har sprukket fordi det løsnet? Om det løsner og du gnikker det frem og tilbake i bukselomma eller noe med sånn halv løs skjerm og det sprekker, så er jo det fortsatt verkstedet sin feil hadde jeg tenkt, ikke din.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er en iPhone 5s, og det er gjort hos en av disse kjedene som reklamerer for at de fikser alt ja.

 

Sprekken kom samtidig som den siste gangen glasset løsnet. Og siden det er sprekk nekter de å gjøre noe mer, da må de jo til med nytt glass istedenfor å forsøke å nok en gang lime på det de allerede har satt på...

 

Har bestemt meg for å klage dem inn for Forbrukerrådet, så får vi se. Har mistanke om at disse kjedene får operere "i fred" fordi folk ikke vet hvilke rettigheter de har.

Lenke til kommentar

For ordens skyld; Glasset løsner ikke samme sted som skjermen opprinnelig var sprukket (hadde en liten knusningsskade, og en lang sprekk ut fra denne over hele ene siden) og den nye sprekken er nå oppstått i samme hjørne som glasset hver gang løsner.

 

Det kan selvsagt være at mobilen er bøyd på en eller annen måte, men ikke som jeg kan se eller måle med det blotte øye.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er en iPhone 5s, og det er gjort hos en av disse kjedene som reklamerer for at de fikser alt ja.

 

Sprekken kom samtidig som den siste gangen glasset løsnet. Og siden det er sprekk nekter de å gjøre noe mer, da må de jo til med nytt glass istedenfor å forsøke å nok en gang lime på det de allerede har satt på...

 

Har bestemt meg for å klage dem inn for Forbrukerrådet, så får vi se. Har mistanke om at disse kjedene får operere "i fred" fordi folk ikke vet hvilke rettigheter de har.

 

Du kan kjøpe ny skjerm og installasjonsverktøy for ca 180kr rett fra Kina inklusiv frakt. Det er enkelt å bytte skjerm på denne telefonen.

Noen ganger må du gjøre ting selv for å få gjort det skikkelig.

 

 

http://www.aliexpress.com/item/Ultra-Thin-Metal-Hard-Aluminum-Covers-Circle-Arc-Bumper-Frame-For-iPhone-5-5S-2014-New/2031895619.html?spm=2114.01010208.3.1.qT0hf3&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_1_10037_10033_507_10032_10020_10017_10021_10022_10009_10008_10018_101_10019,searchweb201603_3&btsid=5928c428-cebe-4aab-8b38-6243754321f9

Kan anbefale å kjøpe en slik, det strammer til rundt mobilen og holder glasset på plass.

Jeg tror du kan kjøpe en slik til 15-20kr og være tilfreds med den løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...