Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et sitrontre for bare to uker siden, og fikk beskjed om å ikke vanne det for mye. Så jeg vannet det litt slik at jorden ble fuktig annenhver dag og satte det i vinduskarmen min der det har fått rikelig med sol omtrent hver dag.

 

Sitrontreet så ganske så bra ut, jeg merket at bladene begynte å falle litt av men ikke så mye at det var betydelig, så var jeg vekke i to dager og nesten alle bladene hadde falt av treet!

 

Dette er veldig trist, og jeg kan ikke bli lykkelig igjen før sitrontreet mitt er lykkelig. Er det noen der ute som vet hva jeg gjorde feil og hvordan jeg får liv i treet igjen?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver meg litt med ulike vekster, men er på ingen måte noen ekspert.

 

I år kjøpte jeg et lite sitrustre selv og har hatt relativt godt hell. Annenhver dag høres ut som for ofte å vanne, la jorden bli tørr før du vanner, stikk fingeren litt nedi, det skal være tørt. Det er også greit med drenering (en innerpotte i en potteskjuler). Det skal ikke legge seg vann i bunnen av potteskjuleren. Sitrustrær er vant med varme og tørre klima. I våres vannet jeg en gang hver uke men økte da det ble skikkelig varmt i sommer, dette mest fordi de andre plantene mine ble paffe i varmen. Jeg benyttet litt sitrusgjødning en eller to ganger etter jeg fikk den, men har stoppet etter det.

 

Det er viktig at du ikke ikke overgjødsler når de står i potter. Moby duck har rett i at nitrogen fremmer grønn vekst (bladvekst), men for mye skader og kan gi dårlige ('brente') røtter og gulning/brune blader, litt som overvanning også kan gjøre. Spesielt er overgjødsling skadelig for små/unge planter.

 

Sitrus er visstnok utfordrende og jeg føler jeg har hatt litt flaks, men den står på den mest solrike plassen og det virker som om den har godt av det. En del av erfaringene jeg deler over er generelle observasjoner.

 

Det finnes masse ressurser på nett om sitrus og jeg har ikke fått lest meg skikkelig opp, så jeg venter i spenning om noen med litt grønnere fingre har noen tips som jeg også kan ha nytte av.

 

Lykke til :)

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...