Gå til innhold

PhotoXplorers på Travel Channel denne måned


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle tipse om denne serien som ser veldig interessant ut basert på reklamene som snurrer og går på Travel Channel for tiden:

 

http://www.travelchannel.co.uk/photoXplorers.asp

 

Første episode kommer 13. november og premissen for serien ser ut til å være en gjeng med fotografer som tar seg inn i gamle bygninger og strukturer for å finne (og fotografere) motiver der.

 

Vet det ikke bare er jeg som har sansen for å fotografere gamle og forfalne bygninger, så her er det bare å benke seg foran tv'en :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra program som absolutt kan anbefales.

 

Lokasjon for første program var Hasard Cheratte, en nedlagt gruve i Belgia:

 

http://www.flickr.com/photos/cvanfleteren/...57600283747651/ (ikke relatert til programmet, kun en link av bilder derfra jeg fant på nettet).

 

Kunne ønsket meg at programmet var litt lenger og gikk "mer i dybden", men mye god inspirasjon ihvertfall. Veldig tekniske detaljer og fokus kan en vel uansett ikke vente seg i et slikt program.

 

Må si det virkelig kribler etter å besøke noen slike lokasjoner - noen som har gode tips til slike steder i Europa?

 

Pripyat hadde jo vært en drøm, men ikke sikker på om jeg hadde følt meg helt komfortabel med å vandre rundt der uten selskap av kjentfolk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter tre episoder så må det vel sies at det er smått irriterende at en gjeng, mer eller mindre overvektige, middelaldrende hobbyfotografer bruker (noe overdrevet) mer tid på å planlegge sin latterlige commando-taktikk for å komme inn i bygningene de skal ta bilder av, enn de faktisk bruker på å ta bilder.

 

Det blir lite annet enn tragisk når de tilbringer formiddagen med å studere satelittfoto fra google over bygningen de skal inn i og diskutere hvorvidt de må snike seg gjennom skogen for å komme seg usett inn for så å treffe noen 12-13 år gamle gutter som forklarer dem at nei, de trenger ikke parkere langt vekke og krype gjennom skogen - de kan bare parkere ved siden av bygget og spasere inn hovedinngangen.

 

Skuffelsen i stemmen på kommandosoldatene er til å ta og føle på i det de skjønner at militæret står nok ikke vakt over denne bygningen heller og de trenger ikke male seg i ansiktet eller ta frem rambo-kniven for å overliste vakter i dag heller...

 

Bygningene og bildene er verdt å se episodene for, men jeg skulle virkelig ønske at de sluttet å late som om det er ekstremsport med høy risiko de bedriver.

Lenke til kommentar

Hihi, får vel ta en titt på det jeg også.

 

Det finnes mye rart innenfor urbex-kulturen, og det er nok mye av sånne fjols som leker taktiske. Det er ganske unødvendig - jeg har bare måttet rømme fra vakter en gang, det var da jeg klatra opp i et stilase og opp på taket til en kirke. Ganske eksponert der oppe. Rakk beklageligvis ikke å ta bilder, måtte rushe ned igjen da fyren så meg. Normalt funker det mot vakter å spille dum, men man skal være dum på en veldig spesiell måte for å klatre opp på et kirketak uten å gå inn for det.

Lenke til kommentar

Fredagens episode ble nok en usigelig spennede affære, hvor avanserte sikkerhetssystemer og topptrente vakter måtte gi tapt for elitefotografenes innmarsj. Riktignok så man aldri tegn til hverken sikkerhetssystmer eller vakter, men antar det er fordi fotografene er så utrolig dyktig til å unngå dem, at man aldri kommer i nærheten av dem.

 

Da de ankom stedet, ble første bud "parker bilene i skjul" påpekt i det de parkerte på en åpen parkeringsplass som var ment for de som ville se på attraksjonen, med den forklaring at her var det nok best å gjemme seg åpenlyst...

 

Etter å ha travet gjennom en skog, veiledet av en print av google maps (og forøvrig etter å ha gått alt for langt i feil retning, fordi det var "bedre å gå for langt enn å bli tatt av vakter") så er det klart for episodens spennings-topppunkt:

 

Plutselig bråstopper førstemann og gir tegn til at alle må være stille! Man dukker litt og samtalen foregår i rolig hvisking - det er nemlig oppdaget et batteri i skogen! Batteriet har sogar ledninger tilknyttet! Spenning er til å ta og føle på i det fotografene forklarer at de ikke aner hva dette er brukt til, men det er nok noe som er satt opp for å hindre dem i å nå bygningen og et tegn på at de er på riktig vei.

 

Det tar langt over halve programmet før de i det hele tatt kommer seg frem til bygningen, men de siste 5 minuttene av programmet så får de faktisk tatt noen, forøvrig meget bra, bilder også.

Lenke til kommentar

Har faktisk fått med meg en del av disse episodene. Ting går jo en del ganger i reprise på slike kanaler :) Det er veldig mye spenning og litt lite fokus på fotografering syntes jeg da kanskje. Men det har vel litt med målgruppen til kanalen å gjøre. Allikevel absolutt vært å få med seg, ikke så alt for mange foto program på tvn om dagen :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...