Gå til innhold

Pentax Mini K på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pentax' første MicroFourThirds-kamera, leveres med K-adapter og med flere nye lyssterke pannekakeobjektiver tilgjengelig.

:thumbup:

 

Det hadde vært utrolig kult om flere produsenter kastet seg over mFT, og Pentax er kanskje en mer sannsynlig kandidat enn Nikon?

Lenke til kommentar
Det hadde vært utrolig kult om flere produsenter kastet seg over mFT, og Pentax er kanskje en mer sannsynlig kandidat enn Nikon?
Helt klart, samtidig holder Olympus og Panasonic hardere på mFT enn den vanlige FT-fatningen lisensmessig. Dessuten har jo Samsung antydet micro-K-fatningen, så jeg tror kanskje jeg heller ville gjette på at det blir den. Men mFT på denne hadde vært tøft :-)
Lenke til kommentar

Altså, K ble jo i sin tid lansert som en standard Pentax inviterte andre til å ta del i, så de kan jo ikke nødvendigvis være veldig opptatt av å holde alt for seg selv, og det tror jeg kanskje ikke ville vært fornuftig av dem heller. Dersom de tar del i mFT får de både et større objektivutvalg til deres egne kamerakunder, og flere kunder til deres egne objektiver. Olympus og Panasonic burde da også ønske Pentax velkommen som en mer likestilt partner enn om de skulle få for eksempel Nikon på døren. Pentax har fantastiske produkter, lang erfaring, mye knowhow, en trofast menighet og antageligvis få nykker.

Lenke til kommentar
Meh... Er nok en superzoom...

 

Du har nok rett i det .. Her er den pressemelding http://www.pentax.jp/english/news/2009/200903.html

 

Edit: Dei har foresten lagt ut ny Lens Roadmap. http://www.pentax.jp/english/imaging/digit...ens/roadmap.pdf DA*30 og TC er borte :( Kva no grunnen måtte vere.. DA15/4 Ltd er forøvrig klar i løpet av Mars :)

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Edit: Dei har foresten lagt ut ny Lens Roadmap. http://www.pentax.jp/english/imaging/digit...ens/roadmap.pdf DA*30 og TC er borte :( Kva no grunnen måtte vere..
(EDIT: Ny lenke som fortsatt virker http://www.pentaxforums.com/forums/attachm...out-roadmap.pdf)

----

 

Det var skikkelig nedtur.

 

At 15mm kommer allerede nå er jo plaster på såret, men jeg kommer nok allikevel til å trenge en eller annen form for krisetepapi.

 

Når jeg får tenkt meg om så blir det logisk at de fjerner ting fra roadmapen. Den økonomiske krisa er en ting. Men kanskje viktigere, Hoya kjøre en helt anne lanseringspolitikk enn Pentax alene. Null forhåndslekkasjer. Så det at DA* 30 og TC er ute av roadmapen behøver ikke ¨bety noen verdens ting, egentlig. Vi avlyser terapeuten her :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Meh... Er nok en superzoom...

 

Du har nok rett i det .. Her er den pressemelding http://www.pentax.jp/english/news/2009/200903.html

 

Edit: Dei har foresten lagt ut ny Lens Roadmap. http://www.pentax.jp/english/imaging/digit...ens/roadmap.pdf DA*30 og TC er borte :( Kva no grunnen måtte vere.. DA15/4 Ltd er forøvrig klar i løpet av Mars :)

 

Fekk skreve ut pressemelding på kamera, før den vart fjerna..PENTAX_X70_An_all_purpose_d...pdf

Lenke til kommentar
Dersom Hoya hadde vært tro til en slik politikk, tror dere ikke at "DA Super Telephoto" også ville vært fjernet fra Roadmappen?
Jeg har tenkt den samme tanken selv :) Jeg resonnerte videre at DA Super Telephot" er så vagt at det sier nesten ingen ting. Så derfor er det liten grunn til å fjerne den.

 

DA* 30mm blir derimot blir atskillig mer konkret. Det forteller oss tre ting, brennvidde, væretetting og SDM. Telekonverter faller i samme kategori for meg. Man behøver ikke akkurat å være synsk for å kunne forutse at det er snakk om en værtetta 1,4x SDM konverter.

 

 

Så jeg velger å være optimist. Det vi nå vet, er at 15/4 vil komme straks. TC og DA* 30 kan fortsatt når som helst dukke opp, selv om de er ute fra roadmapen. At de er tatt ut av dokumentet kan være et signal om at det vil ta tid, men det kan og bety lite eller ingenting. DA 18-250 ble lansert direkte, uten å bli forhåndsannonsert på roadmapen.

 

TC-en ble forresten vist på Photokina. Ned Bunell kommenterte den i et videointervju. Den vil trolig fortsatt være med. Det jeg er spent på er om de viser DA* 30 under glass, og om vi får noen hint om hva de legger i DA Super Telephoto.

Lenke til kommentar

Den Samsungen som aetius lenker til syns jeg er atskillig mer interesant.

 

Spørsmålet for meg er om den er basert på K-fatning eller ikke. Blitsskoen har ikke samme kontakt-layout som Pentax sin sko. Derimot så sitte låseknappen for optikken på "rett" side i forhold til K-fatning. Nå er det bare en mockup vi ser bilde av, men allikevel.

 

Ideen er genial, og for meg er det akkurat det samme hva som står på logoen på kamerahuset, så lenge jeg eventuelt kan bruke Pentax-optikk. Dette syns jeg faktisk er mye mer interesant enn eventuellt K30. Fotografisk gjør K20D jobben i massevis, men den er stor å slenge i sekken. Blir det micro-K fatning, og det kommer adaptor, så kan de regne med meg som deltidsbruker.

 

I følge DPReview ser det ut som vi kan få noen svar på PMA. Visitors to PMA will be able to view a mockup of the new system on Samsung's stand.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Den Samsungen som aetius lenker til syns jeg er atskillig mer interesant.

 

Ser lekker ut, og jeg sitter og hamrer ned en nyhetssak på den nå.

 

Vi fikk desverre reiseforbud i år, men selv om vi ikke er på PMA ser det ut til at jeg har fått fatt i et bilde som ingen andre later til å ha. :D

Lenke til kommentar

Skjønnar ikkje heilt korleis eg skal tolka bildet av den Samsungen:

 

samsung_nx_series_1.jpg

 

Den store knappen til venstre for objektivet tydar på at det er Nikon-fatning på kameraet, medan den små knappen nede til høgre for objektivet tydar på K-fatning. Er det sagt noko om kva fatning dei satsar på?

Lenke til kommentar
Den store knappen til venstre for objektivet tydar på at det er Nikon-fatning på kameraet, medan den små knappen nede til høgre for objektivet tydar på K-fatning. Er det sagt noko om kva fatning dei satsar på?

 

Ingen av de tingene du påpeker her tyder på noe av det du påstår at det gjør, så her tar du nok grundig feil.

 

Jeg anser det som 99% sannsynlig at Samsung her satser på en ny og proprietær fatning.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Skjønnar ikkje heilt korleis eg skal tolka bildet av den Samsungen:

 

Den store knappen til venstre for objektivet tydar på at det er Nikon-fatning på kameraet, medan den små knappen nede til høgre for objektivet tydar på K-fatning. Er det sagt noko om kva fatning dei satsar på?

 

Kanskje den store knappen er for å frigi dedikerte objektiver, mens den lille er til for å frigi K-objektiv som sitter på adapter?

 

Ikke for å fyre opp under noe eller noe slikt altså :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...