Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Autoasjon hjelp


Anbefalte innlegg

hei har fått en oppgave som lyder slik:

Oppgave 2ela2 -Øving i PLS og Pneumatikk.
Vaskemaskin
Vi skal lage et program som simulerer en vaskemaskin.
Vi lar da en luftsylinder åpne en krane for å slippe vann inn i maskinen, og den andre for å tappe
vann ut.
Motoren skal drive trommelen på maskina.
Vi tapper først vann inn i maskina i 10 sekunder. Deretter skal motoren gå i 15 sekunder stå stille i
5 sekunder gå 15 igjen osv 4 ganger. Til slutt åpner kran nr 2 og tapper ut vannet.
Det skat lyse et grønt lys mens maskina går. Og et rødt lys når maskina har stanset.
Velg løsninger og prøv å lage programmet. Kobl om på brettet så mye som du må for å få til de
nødvendige funksjonene.
Dokumentasjon leveres på fronter i innleveringsmappa Vaskemaskinoppg.
'
Jeg har laget et cx one program som jeg mener funker, men om noen kunne sjekke over det så hadde det vøre flott evt. forbedriger. så sliter jeg litt med styrestrøm og hovedstrøm(pls-tegning, pschematic), jeg finner ikke på en løsning. så om noen kunne laget en tenging og forklart så setter jeg pris på det.
takk på forhand
Trond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser jo ut som en sekvensstyring med noen timere og da spiller det jo i liten grad noen rolle hvilken pls man bruker. Hvis det eventuelt legges ut "skjermdump" som viser programmet, så kan man jo testkjøre med den pls (eller simulator) som man har tigjengelig.

 

Som for så mange andre slike oppgaver, så hjelper det jo lite om noen andre utfører de oppgavene som man selv skulle ha lært noe av, ved å utføre dem. En faglig diskusjon og noen tips kan jo på den annen side virke positivt.

 

VG1 eller VG2 ? (Litt vanskelig for VG1 ?]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...