Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angstfri på fire dager?


dag1234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du kommet det betydelig ved egen hjelp. Det er bra å høre.

Hva tror du er grunnen til at du fikk disse problemene?

 

 

Er 24 år nå, og var 19-20 år da det var på sitt aller verste. Hadde i stort sett alle år en greie med at jeg alltid måtte sjekket visse ting, men det skjedde kun når jeg da var hjemme. Jeg har egentlig ikke noe svar hvordan det plutselig ble så ille i 19- 20 årene. Spekulerer selv i om det ikke var slik at OCD ble såpass sterk siden jeg vil si at jeg egentlig hadde et ganske ålreit liv på den tiden. I den perioden var jeg ferdig på vgs og gjorde det faktisk ganske bra på skolen. Samtidig hadde jeg på den tiden ikke noe sosialt liv, drakk ikke alkohol på den tiden, og var generelt innesluttet. Kanskje var det at OCD var det som fylte hverdagen min, ettersom livet mitt på en måte var ganske så tomt på den tiden.

 

Slik som er det er nå, 4 år senere, OCDen er ganske svekket, fått et sosialt liv, drukket i helgene og hatt det mye gøy. Så jeg vil si OCDen var sterkest i en periode der livet egentlig var litt tomt.

Lenke til kommentar

Interessant, OCD som livsinnhold, eller en måte å fylle tomrom i livet.

Ja, hvorfor ikke?

Vanligvis tenker en at tvangshandlinger er en måte å holde noen ubehagelige følelser vekke på. At det er en måte å få kontroll over følelser en dypest sett føler en ikke kan kontrollere.
De vanligste følelsene er sinne, i følge en slik modell. Sinne, og så sex... Men det kan like gjerne være tristhet eller tomhet, kjedsomhet eller angst.

 

Behandlingen som det vises til i første post kan sies å bygge på at pasienten skal (tvinges til å) oppleve å ha kontroll, en skal bryte den falske oppfatningen av å ikke mestre angsten.

 

Det er nok ganske gjengs blant ulike behandlere at en kommer ikke uten om eksponeringsterapi, uenigheten går mer på hva pasienten trenger i tillegg og hvor mye av det pasienten skal få.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...