Gå til innhold

Starte et plateselskap


Rtse

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å starte et plateselskap, men vet ikke hvordan jeg skal starte. 

 

Målet med plateselskapet: 

 

1. Å gi mer penger til artistene enn de fleste andre plateselskap.

 

2. Skape et lite samfunn med andre musikk elskere som liker samme type musikk. E.g. ha arrangementer (om det noen gang blir mulig), 24/7 livestream og andre ting som gjør at plateselskapet og artistene kan komme nærmere tilhørerne.

 

3. Ha en samling med musikk og samle andre musikk elskere. Det vil bestå av musikk i sjangeren deep house, future house, garage og andre lignende sjangere.

 

Jeg er klar over at det er mye jobb å drive dette selv om det er veldig lite, jeg er også klar over hvor vanskelig det er å få artister til å signere og hvor vanskelig det er å få bare et par folk til høre på musikken. 

 

Jeg har derfor mange spørsmål.

 

Må jeg registrere selskapet som en bedrift? Hvordan kan jeg opphavsrett på navnet? Og selvfølgelig, hva mer må jeg lære? Jeg vet lite om hvordan økonomi og bedrifter/selskap og så videre fungerer så derfor trenger jeg å vite hvor jeg skal starte og hva jeg er nødt til å lære.

 

Jeg er takknemlig og tar imot all hjelp jeg kan få! :)

Endret av Rtse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å starte eget plateselskap krever en del startkapital. I dag er det langt lettere å spille inn musikk selv hjemme, så det er en tøff bransje å etablere seg i. Mitt beste tips i det tilfellet er å gå lydskole og jobbe i et annet studio noen år for å får erfaring og opparbeide seg kunnskap og kontaktnettet som du trenger for å ta steget videre og starte eget studio. Et plateselskap er noe enklere å starte, men krever også en del startkapital. I dag sliter de store plateselskapene, mens mange små klarer seg fordi de er gode på en spesiell sjanger. Har du en spesiell nisjemusikk/musikksjanger du brenner for og ønsker å satse på, er nok det mye lurere enn å satse på bredde i artistutvalget.

 

Kilde: https://www.ung.no/oss/musikk/45601.html

 

--

 

Så langt som dette går, bør du først skaffe flere personer som er i samme målsetning som deg, jo flere jo bedre. AS eller ANS? Ville hørt på tipset ovenfor (ung.no) selv om du kanskje ikke er i samme setting som personen som spurte spørsmålet er svaret ganske rikelig med info,

 

 

Har en del investører som venner, så om du har en god startplan og et greit budsjett, gi meg et pling :)

Lenke til kommentar

Å starte eget plateselskap krever en del startkapital. I dag er det langt lettere å spille inn musikk selv hjemme, så det er en tøff bransje å etablere seg i. Mitt beste tips i det tilfellet er å gå lydskole og jobbe i et annet studio noen år for å får erfaring og opparbeide seg kunnskap og kontaktnettet som du trenger for å ta steget videre og starte eget studio. Et plateselskap er noe enklere å starte, men krever også en del startkapital. I dag sliter de store plateselskapene, mens mange små klarer seg fordi de er gode på en spesiell sjanger. Har du en spesiell nisjemusikk/musikksjanger du brenner for og ønsker å satse på, er nok det mye lurere enn å satse på bredde i artistutvalget.

 

Kilde: https://www.ung.no/oss/musikk/45601.html

 

--

 

Så langt som dette går, bør du først skaffe flere personer som er i samme målsetning som deg, jo flere jo bedre. AS eller ANS? Ville hørt på tipset ovenfor (ung.no) selv om du kanskje ikke er i samme setting som personen som spurte spørsmålet er svaret ganske rikelig med info,

 

 

Har en del investører som venner, så om du har en god startplan og et greit budsjett, gi meg et pling :)

Jeg vet ikke om vi er helt på samme side akkurat nå. Det jeg tenkte var bare nettbasert promotering av musikk av elektronisk musikk i sjangeren house. Jeg har ingen planer om å ha noe utrolig stort selskap med mange millioner tilhengere, selv om det hadde vært utrolig tøft. 

 

F.eks: Selected. er et plateselskap med en god del tilhengere. 176k følgere på Soundcloud og 736k følgere på Youtube. De promoterer musikk og har mange faste følgere som hører på det som legges ut fordi de liker musikken. Det er ikke noe annet enn promotering av musikk i samme sjanger. 

 

Derfor lurer jeg på hvorfor du mener at jeg trenger et studio for å gjøre dette eller gå på lyd skole. Denne musikken blir produsert inne i en DAW og rendret ut og lastet opp og ikke noe annet. 

Lenke til kommentar

 

Å starte eget plateselskap krever en del startkapital. I dag er det langt lettere å spille inn musikk selv hjemme, så det er en tøff bransje å etablere seg i. Mitt beste tips i det tilfellet er å gå lydskole og jobbe i et annet studio noen år for å får erfaring og opparbeide seg kunnskap og kontaktnettet som du trenger for å ta steget videre og starte eget studio. Et plateselskap er noe enklere å starte, men krever også en del startkapital. I dag sliter de store plateselskapene, mens mange små klarer seg fordi de er gode på en spesiell sjanger. Har du en spesiell nisjemusikk/musikksjanger du brenner for og ønsker å satse på, er nok det mye lurere enn å satse på bredde i artistutvalget.

 

Kilde: https://www.ung.no/oss/musikk/45601.html

 

--

 

Så langt som dette går, bør du først skaffe flere personer som er i samme målsetning som deg, jo flere jo bedre. AS eller ANS? Ville hørt på tipset ovenfor (ung.no) selv om du kanskje ikke er i samme setting som personen som spurte spørsmålet er svaret ganske rikelig med info,

 

 

Har en del investører som venner, så om du har en god startplan og et greit budsjett, gi meg et pling :)

Jeg vet ikke om vi er helt på samme side akkurat nå. Det jeg tenkte var bare nettbasert promotering av musikk av elektronisk musikk i sjangeren house. Jeg har ingen planer om å ha noe utrolig stort selskap med mange millioner tilhengere, selv om det hadde vært utrolig tøft. 

 

F.eks: Selected. er et plateselskap med en god del tilhengere. 176k følgere på Soundcloud og 736k følgere på Youtube. De promoterer musikk og har mange faste følgere som hører på det som legges ut fordi de liker musikken. Det er ikke noe annet enn promotering av musikk i samme sjanger. 

 

Derfor lurer jeg på hvorfor du mener at jeg trenger et studio for å gjøre dette eller gå på lyd skole. Denne musikken blir produsert inne i en DAW og rendret ut og lastet opp og ikke noe annet. 

 

 

Ååå jeg beklager! Trodde du mente og faktisk starte et "skikkelig" plateselskap. Daasåå.. Så du tenker mer promotering av musikk ved f.eks youtube channel/soundcloud? Om jeg tok deg rett denne gangen, så vil dette være svært vanskelig, men som alle vet - alt er mulig!

 

Promotering av selve selskapet ditt - om du går for en youtube kanal er ikke så vanskelig som folk flest tror. Om du får alt opp og går, får 2(?) personer til og signere en kontrakt med deg ELLER en slags form for avtale, promoter musikken deres og få "retten" til og viderselge/gi den musikken til youtubere, f.eks en gaming kanal. Om en youtuber betaler en viss sum for og få lov og bruke musikken til din person i en video og at han linker og gir credits, så vil jo dette øke antallet seere du har på din kanal. Har et par "starter" youtubere som jeg driver og spiller med fra tid til tid, får du inn noe sanger som du kan bruke på denne måten så har du i alle fall 5 personer som kan bruke musikken - om den er god.

 

Vet ikke om jeg tok deg rett igjen. :p

 

Har desverre ingenting mer og si angående det, men du får ha lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...