Gå til innhold

Legge inn Windows på nytt på eldre PC


Anbefalte innlegg

Vaskedamen vår far Litauen trenger en PC til enkel bruk.

 

Jeg har et par-tre eldre PCer (5-6 år gamle) som jeg har drevet og lagt inn forskjellige Linux-OS og denslags på, bare for å prøve dem ut.

 

Jeg tenker å gi en av dem til henne, men da er det nok en forutsetning at den har Windows. Da jeg kjøpte PCen på Elkjøp, fikk jeg ikke med noen CD med operativsystem, og Elkjøp sier at det hadde jeg ikke rett til, heller...

 

Jeg lurer på:

 

Kan det tenkes at Windows fortsatt ligger pakket på harddisken, slik at jeg kan gjeninstallere det på noe vis? I så fall, - hvordan gjør jeg det?

 

Hvis det ikke er mulig, - er det en god idé å laste ned en piratversjon av VIsta og installere den? Å kjøpe det på ærlig vis er så dyrt at det ville være meningsløst. Og kanskje er det ikke å få tak i , heller, for alt jeg vet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mnei, jeg har ikke det. Og jeg tror helt bestemt at jeg aldri fikk noe sånt, heller. Det stemmer forøvirg godt med det Elkjøp forteller meg i dag: Jeg har ikke kjøpt noen annen rett til å bruke WIndows enn ved at jeg bruker det eksemplaret som ligger på harddisken. Reinstallerer jeg derfra, er det greit, men om jeg f.eks. skifter harddisk, har jeg også tapt retten til det eksemplaret av Windows.

Lenke til kommentar

På enkelte eldre maskiner var lisenskoden klistret under maskinen.

 

Men på mange var windows kun på HDD + recovery plater. Recovery platene hadde en lisensfil som automatisk ble lagt inn når du reinstallerte.

 

Du kan evt se om det finnes recovery plater/iso filer på nettet for de aktuelle maskinene og håpe at lisensfila de er med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...