Gå til innhold

Elektronisk Forpost gir ut bok: Grisen og Kassen


Gjest Slettet+9812398713

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9812398713

Boken gis ut som PDF, og skal være en barnebok om DRM.

 

Artikkel i ITavisen: http://itavisen.no/php/art.php?id=317286

EFNs pressemelding om boken: http://efn.no/gris/grisenogkassen-pm.txt

Laste ned boken: http://efn.no/gris/grisenogkassen.pdf

 

 

Etter å ha sett igjennom boken må jeg bare riste på hodet.

EFN må da være mer seriøse og modne enn dette?

 

Jeg sikter ikke mot budskapet de ønsker å formidle, men heller det å nedlate seg ved å lage en variant som åpenbart ikke er tilegnet barn, men heller er tilpasset for å provosere leserne. Dette ble å få det inn med skje - og helt unødvendig etter min mening.

 

 

Andre meninger/synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir også feil å promotere at man skal dele uansett. Jeg utdanner meg selv til jazzmusiker, så det er ikke et så stort problem for meg, men jeg vi uansett at det skal kunne gå ann å tjene penger på å gi ut en plate. Som jazzmusiker er det også viktig at noen sprer ordet om en plate ved å sende lydfiler mellom venner.

 

Ikke det at jeg mener at DRM er riktig heller...

DRM er bare et bevis på at plateselskapene ikke har forstått at det ikke er noen forskjell mellom en CD og en ubeskytta lydfil, bortsett fra at lydfilen stort sett har mye dårligere kvalitet. Når iTunes og andre musikknettsteder legger ut filer med DRM og møkkakvalitet er det ikke rart at de taper konkurransen mot bittorrentsider som lar deg laste ned album i CD-kvalitet som du kan bruke flere steder.

Lenke til kommentar

Ang. piratkopiering og netthandel av medier:

 

Jeg lurer alvorlig på hva egentlig plateselskapene/filmselskapene tenker med - det virker som om hovedmålet deres når det gjelder distribusjon er å gjøre det mest mulig komplisert for kundene sine. For eksempel ved å bruke DRM.

 

La oss si at de prøvde en annen modell:

- Filmer i mpeg(4/2)-format eller .iso klar for å brennes rett til DVD, uten noe kluss, eller sees på årets dings akkurat som det passer meg

- Rask nedlasting via f.eks. bittorrent med seeds på superraske linjer (da er jeg også garantert at det jeg mottar i min ende er det samme som det de sendte ut)

- Lave priser (20-30 kr for en film) som gjør det meningsløst å gå via de uoffisielle kanalene

- Butikker jeg kan stole på at ikke stikker av med kortet mitt, som er der i morgen, og som leverer varene (og dersom de ikke gjør det, er store nok til at jeg kan lage et rykende krater av dem via pressen)

-Digert utvalg. Her er det i dag ingen lovlige distribusjonskjeder som kan konkurere, spesiellt med tanke på eldre filmer som ikke har en ekstremt bred appell.

 

Selvfølgelig er det noen som likevel laster ned, eller kopierer filene etc. - men dette vil være et fåtall. Og jeg tviler på om det er et kjempetap for bransjen om f.eks. jeg brenner ut en ekstra kopi og gir til en venn.

 

For tv-serier etc. kunne en annen modell vært passende - det viktige her er at det er "gratis" for mottakere - altså reklamefinansiering, samt gode formater. Ganske likt dagens tv altså - med en diger forskjell - 5-minutters reklamepauser vil få meg ut av godstolen og fram til spoleknappen. Og nei, proprietære formater med "antispoling" kan egentlig ikke hindre dette - de vil bare gjøre meg mer gretten for å måtte lete ut en "god kopi" uten 5 minutter reklame. Samtidig må de passe seg for å ikke ødelegge innholdet ved å overdrive produktplassering, 5-sek reklamer to ganger i minuttet, skrikende bannere som dekker hele skjermen etc. - da er det tilbake til "ulovlig" nedlasting. Men en diskre, stillestående, gjennomsiktig logo i et hjørnet igjennom en hel/halv eppisode (ala dagens kanalmerker), helt OK.

 

Hvorfor så lave priser? For film, så er det ikke å stikke under en stol at det er kosligere å ha en skikkelig plate på hylla, en en heimbrennt greie i et tvilsomt cover med stygg tusjskrift på siden. Samt at kostnadene blir lavere for dem (nesten ingen transport-/distribusjons- kostnader), og det forventer jeg som kunde å få glede av. Jeg gidder faktisk ikke betale like mye som en DVD for en lavere kvalitet hvor jeg må gjøre distribusjonsjobben selv.

 

Musikk: Mulig jeg er nostaligisk her, men selv om det kommer nettbutikker som selger mp3/ogg, så tviler jeg på om jeg kommer til å bruke dem noe særlig. Av en eller annen grunn så betyr det noe for meg å ha den fysiske orginalplata, skikkelig digg å ligge i senga med discman og skikkelig klokkehodetelefoner, og høre gjennom en cd mens man blar i liner-notsa. Det er kos.

 

Ang. DRM - jeg hater det, og jeg vil ikke ta i det med 2 meter lang ildtang. Muligens fordi jeg har en dårlig opplevelse:

Jeg hadde en del cd'r, og en disk på rundt 4 GB (plus en systemdisk på 2 GB). Nok til å legge inn et par av albumene jeg hadde stående på hylla, i allefall de beste sporene. Flott. Windows ME, med tilhørende mediaplayer. Haler cd'n ut av hylla, og koder dem i en helt OK kvalitet (dette tok TID på en 200 mhz'er med 64 MB ram og tilsvarende CD-hastighet), for deretter å taste tiltene mauellt. Flott flott. Ikke så lenge etterpå: ny pc, windows XP. Ny mediaplayer. Flott flott. Kopierer over filene (husker ikke hvordan, tipper det var flytte-disk-trikset, ettersom nettverk og cdbrenner ikke var aktuellt), lager lisens-backup-diskett. Åpner MSMP på nye maskinen, importerer sangene. Alle var der. Trykker "play" - og den nekter. Helt rolig, jeg har jo den lisensdisketten (dette var begravet laaaangt nede i en meny), setter den inn, leter i den nye menyen. Men nei - de hadde tatt det bort. Ikkenoe "importer/eksporter lisensfil". ARRRRGH! Mange, mange timer rett i dass pga DRM. Kan du tenke deg hvor hissig jeg hadde blitt om jeg i tillegg hadde betalt for dritten?

 

Forøvrig: Musikk er best live :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Om du legger din egen tråd med det du nettopp skrev, ville du sikkert fått en svært populær tråd, på kun kort tid.

 

Men nå var det strengt tatt ikke diskusjonen rundt hvorfor selskapene bruker DRM, men heller måten FPN legger frem denne boken på.

Lenke til kommentar

"The pig and the box" ble vel laget som et svar til Captain Copyright ( http://www.captaincopyright.ca/ ) som er et seriøst forsøk på å lære barn at det å voldta kundenes rettigheter er kjempebra.

 

Synes grisen og kassen er kjempebra, tenk deg om produktene du kjøper i butikken faktisk oppførte seg som i boka? Når det gjelder husholdningsteknologi er vi ikke så langt unna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
"The pig and the box" ble vel laget som et svar til Captain Copyright ( http://www.captaincopyright.ca/ ) som er et seriøst forsøk på å lære barn at det å voldta kundenes rettigheter er kjempebra.

 

Synes grisen og kassen er kjempebra, tenk deg om produktene du kjøper i butikken faktisk oppførte seg som i boka? Når det gjelder husholdningsteknologi er vi ikke så langt unna.

6810604[/snapback]

 

Det er helt greit at du ikke trekker de samme parallellene som meg, men trenger barn å bekymre seg med dette? Ungdommer ville vært en mer passende målgruppe. Måten fortellingen er skrevet på, og ordvalgene, er heller ikke naturlige nok for å kalle dette en barnebok.

 

Kan du utdype hvilke husholdningsteknologier som begrenser forbrukerne slik du nevner?

Lenke til kommentar
Det er helt greit at du ikke trekker de samme parallellene som meg, men trenger barn å bekymre seg med dette? Ungdommer ville vært en mer passende målgruppe. Måten fortellingen er skrevet på, og ordvalgene, er heller ikke naturlige nok for å kalle dette en barnebok.

 

Kan du utdype hvilke husholdningsteknologier som begrenser forbrukerne slik du nevner?

6810744[/snapback]

TCPA er jo primaeksempelet, men det virker som om HDMI og BluRay kan få morsomme funksjoner og.

 

Worst case scenario er at selskapet du kjøpte f.eks DVD spilleren av har full kontroll av innhold. Fra selve mediet til skjermen. Har du feil skjerm, sorry, no late-night pr0n for you.

 

Jeg har allerede et problem i dag, noen av CDene mine funker mindre bra i anlegget i bilen.

Lenke til kommentar
Om du legger din egen tråd med det du nettopp skrev, ville du sikkert fått en svært populær tråd, på kun kort tid.

 

Men nå var det strengt tatt ikke diskusjonen rundt hvorfor selskapene bruker DRM, men heller måten FPN legger frem denne boken på.

6810359[/snapback]

 

Jaja. Har sagt dette (i varianter) et par ganger før.

 

"The pig and the box" ble vel laget som et svar til Captain Copyright ( http://www.captaincopyright.ca/ ) som er et seriøst forsøk på å lære barn at det å voldta kundenes rettigheter er kjempebra.

 

Synes grisen og kassen er kjempebra, tenk deg om produktene du kjøper i butikken faktisk oppførte seg som i boka? Når det gjelder husholdningsteknologi er vi ikke så langt unna.

6810604[/snapback]

 

Heh. CC er jo så dårlig laget at jeg trodde det var en dårlig slashdot-spøk... Synes denne var utrolig mye bedre.

 

Vet du hva jeg håper på innen kopisperrer? At masse folk går ut og kjøper DYRE HD-dvd/blueray-spillere, komplett med annlegg, prosjektor og det hele. Plutselig en dag blir hele pakka deaktivert av produsenten (som er bundet av lisensen til HD-DVD etc.) pga. noen har knukket krypto-koden denne spilleren har brukt.

 

Da blir folk flest sure, og da kan det kansje sje noe bra :evil:

Lenke til kommentar
Blir også feil å promotere at man skal dele uansett.

6809155[/snapback]

 

Nå er det ikke fildeling som sådan de promoterer da. Det de prøver å få fram er at det er mulig å få fortjeneste på et produkt uten å legge så mye restriksjoner på produktet.

Etter min tolkning representerer altså grisen Gris et plateselskap, et filmstudio eller liknende, som prøver å selge produktene sine med masse restriksjoner. Denne strategien fungerer dårlig, for kundene er misfornøyde. Til slutt finner Gris en annen måte å markedsføre på, som fungerer mye bedre.

 

Gris sin løsning med å dele produktet med alle og basere seg på godvilje, stemmer forøvrig godt overens med hvordan mange bloggere tror fremtiden blir. De mener det bør bli mer direkte kontakt mellom kunstneren og kunden, og profitten baserer seg mer på velvilje og frivillig betaling enn store kommersielle krefter.

 

Hvorvidt et slikt system vil fungere kan selvfølgelig diskuteres...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...