Gå til innhold

Utradisjonelle tweaks *oppdatert 9.1.07*


Anbefalte innlegg

Tidligere kjent som "lusen aim og dårlig gameplay i bf2, se her."

Scroll ned for å lese det nye innholdet..

 

Juss. Har snoket litt rundt og funnet en del ting som er kjekke å ha med seg. Ingen av disse tingene er så vidt jeg vet exploits eller bugs og er absolutt lovlige. Og det det kan få opp effektiviteten din en DEL. Det funket vertfall utmerket på meg.

 

NB! Dette er tweaks du slenger i etter du har peist alt på LOW både i bf2 og i skjermkort instillingene. Fins sikkert tusen guider til hvordan du tweaker windows og fjerner spyware osv så jeg utelar den delen..

 

Denne guiden er for "arbeiderklassen" der FPS går foran eyecandy.

 

Du kan sjekke din FPS ingame ved å skrive renderer.drawfps 1 i consolen. (erstatt 1 med 0 for å fjerne etterpå)

 

Det første du kan gjøre er å endre navn på din BF2.exe fil, til f.eks BF2s.exe eller noe annet du syns er artig.

 

Dette er for å fjerne måten nVidia og ATI har satt opp sine egne små finurlige instillinger for å gjøre det mer jalla.

 

For ATI brukere, vil jeg og anbefalle og fjerne alt som har med ATI osv å gjøre fra oppstarten, vet ikke noe om dette har noe å si i BF2, men vertfall i UT2k4 så fikk jeg 10(!) mer fps av å fjerne alle exefiler fra ATI. Vet ikke helt hvorfor.

 

Det neste du kan gjøre er å lage deg en høyt prioritert oppgave av din nydøpte bf2.exe fil.

 

Det er flere måter å gjøre dette på, men jeg gjorde det sånn:

 

1. Lag deg en ny notisblokk fil i bf2 folderen din, som normalt er noe som ..\EA Games\Battlefield 2

 

2. Gå inn på filen og skriv inn følgende;

cd /d "TRALLALA#1" 
start /high TRALLALA#2.exe +menu 1 +fullscreen 1

 

Selfølgelig skal det ikke stå trallala :p Erstatt trallala #1 med banen til din bf2 folder (min er D:\spel\Battlefield 2, husk hermetegn) og TRALLALA#2 skal være det nye navnet på din bf2.exe fil.

 

Her er det /high som gjør biffen så viss du har noen andre lure trix fungerer sikkert dette og.

 

Når du er ferdig med å skrive det, så skal det se ca sånn ut:

cd /d "D:\spel\Battlefield 2" 
start /high BF2s.exe +menu 1 +fullscreen 1

 

Deretter lagrer du filen som bf2snarveiHIGH.bat og putter den i din bf2 folder.

 

Etterpå kan du trykke på den og sende til skrivebord som snarvei og finne ikonet ditt i din omdøpte bf2.exe fil

 

For de som har special forces og liker det er det bare å lage en til snarvei og skriv noe sånt:

cd /d "D:\spel\Battlefield 2" 
start /high BF2s.exe +menu 1 +fullscreen 1 +modPath mods/xpack +ignoreAsserts 1

 

Å gjøre bf2 til en høyere prioritert sak for windows kan ha innvirkning på andre program mens du spiller. F.eks fikk en kompis av meg problem med lyd o.l. i Teamspeak når han gjorde dette, så vær obs når du prøver. Om det ikke går kan du kanskje prøve å sette Teamspeak til en høyt prioritert oppgave og, om du gidder. Har du problem er det bare å lage til en vanlig snarvei igjen.

MEN det skader ikke å prøve :)

 

Neste trinn blir vel å justere Punkbuster instillingene dine litt.

 

Det første du gjør da er å oppdatere punkbuster versjonen din. Måten du gjør det på finner du her.

 

Last ned filen og legg den i bf2 folderen din, kjør programmet og så oppdaterer du. Prøv flere ganger, jeg måtte gjøre det 2 ganger før det funket skikkelig.

 

Etterpå går du inn i spillet, joiner en ranket server og skriver følgende i console:

 

pb_sleep 500 og

pb_writecfg for å lagre innstillingene dine.

 

Dette er anbefalt av punkbøster selv og gjør sånn at den ikke sjekker for hax hvert 20. sekund men hvert 500. i steden. Du kan vel tenke deg at det har *litt* å si når noen sender requests til pcen din hvert 20. sekund.

 

Nå kan du sjekke fpsen din igjen. Legg merke til om du har mindre FPS drops enn tidligere.

 

Nå som vi har fått spillet spillbart skal vi se om vi får sett litt på godsakene.

 

Først kan du titte litt på denne lille filmen hos youtube.

 

Om du absolutt ikke gidder, så kan jeg vel si at hitboxene (de som registrerer kulene dine) ikke henger med playermodellene i spillet når du løper omkring. Dette har du HELT sikkert merket ved at du skyter folk i skallen, og du ser røyken står og du hører at du treffer, men ingenting skjer.

Dette er en bug i BF2.

Nå skal jeg vise det hvordan du fikser det. Og det funker som bare juling :ph34r:

 

Du går inn på ...\Battlefield 2\mods\bf2\Settings

 

og finner filen "Usersettings.con"

 

Det står det masse tullball, men det vi er interresert i er følgende;

 

SettingsManager.floatSet GSDefaultLatencyCompensation 0.1 er default

og

SettingsManager.U32Set GSInterpolationTime 10-1200 der 100 er default

 

på GSDefaultLatencyCompensation står det mest sansynlig 0.100000, noe som er helt OK, for de som spiller med gjennomsnittlig 100 ping. Det gjør ikke jeg vertfall, og jeg antar at jeg ligger mellom 40 og 80, så jeg satte denne til 0.050000, som vil utgjøre average 50ms ping. Om du har griselinje og spiller mest med 20 ping så erstatt 5 med 2.. :w00t:

 

GSInterpolationTime setter du til 400. Her kan du prøve deg fram, men jeg fant ut at 400 funket best for meg.

 

Etterpå går du inn i en server og ser om det ble noe bedre. Jeg har vertfall aldri hatt så mange headshots før. Tar lett 3-4 mann på ett magasin nå ;)

 

Du kan og skrive disse kommandoene i consolen ingame om du vil justere LatencyCompensation for hver server osv.

 

du kan og endre på følgende:

 

SettingsManager.U32Set GSExtrapolationTime 10-1200 der 1200 er default

 

Nå tror jeg du skal få en ganske ny opplevelse av BF2. Kan vel og nevne at vertfall jeg har rundt 100 fps nogelunde stabilt i BF2, og når fpsen begynner å kravle på 70tallet merker jeg at det går sinsykt mye utover aimen min, og jeg treffer mye dårligere. Det er ikke sikkert det gjelder alle for det kommer an på hva du er vandt til osv, men det er ikke til å legge skjul på at mer fps = bedre gameplay.

 

OPPDATERING 09.01.2007 (SORRY FOR MEGABUMP)

 

Jeg har irritert meg en del over at systemet i bf2 gjør det sånn at prefixen din er gjeldene for alle kontoene dine, så når jeg logger på war-accounter min er det fort jeg får dobbeltag siden jeg bruker prefix på public kontoen min. Og siden jeg må restarte bf2.exe pga en iriterende bug som resetter grafikken når jeg bytter prefix så tenkte jeg at jeg måtte få prøve å gjøre noe med det.

Jeg fant fort ut at den enkleste måten å løse dette på var to separate snarveier, så det er sånn jeg har løst det. En i klanen min jobber litt med en slags "launcher" som du kan bruke til å velge prefix og login før du kjører bf2, og lagre valgene til senere.

 

Dette er hakket mer avansert enn det tidligere i guiden men jeg skal prøve å forklare det så enkelt som mulig, og har du klart alt over og ned hit er nok ikke dette noe problem heller :)

 

Anyways, til poenget :)

 

om du husker .bat filen vi laget tidligere så er dette bare en videreutvikling av den. Du kan bare bruke den samme .bat filen, bare kopier den ene som du har, og rename den til f.eks PUBLIC.bat elns.

 

Døme på .bat fil (sånn ser min ut)

color b
title Battlefield 2 PUBLIC MODE
rmdir "D:\Mine Dokumenter\Battlefield 2\LogoCache" /S /Q
mkdir "D:\Mine Dokumenter\Battlefield 2\LogoCache"
echo GlobalSettings.setDefaultUser "0001">"D:\Mine Dokumenter\Battlefield 2\Profiles\Global.con"
echo GlobalSettings.setNamePrefix "PREFIX">>"D:\Mine Dokumenter\Battlefield 2\Profiles\Global.con"
cd /d "D:\spel\EA GAMES\Battlefield 2"
start /high BF2sa.exe start /high BF2sa.exe +menu "1" +fullscreen "1" +playerName "ditt pålogginsnavn her" +playerPassword "ditt passord" | cls

'

 

Prefixen kan være max 6 tegn. Det er viktig og at du ikke tar vekk "'ene på +menu osv, om du ikke gjør dette, og f.eks har | i påloggingsnavnet ditt, vil .bat filen kjøre en ny linje bak |'en.. det gjør den ikke om du lukker det inn i hermetegn :)

 

så lager du bare en til public og en til kamp kontoen din og livet ditt er mye enklere :)

 

Et annet fint trix som det ikke virker som alle vet om er at du kan og legge inn +restart "1" i snarveien foran +menu "1" og du disabler introene uten å slette noe innhold i mappene dine :)

 

Med alt dette er jeg pålogget og ready to frag på under 10 sekund :D

 

Kilder:

 

Secrets of battlefield

bf2s forums

 

Vil og anbefalle å lese denne posten her, den kan være veldig opplysende for enkelte individ...

 

Her er og en til guide av DoKosten på unreal.daua.no for å få proskillsa dine mer framhevet.. Den er litt gammal, og egentlig ment til UT2004, men en del av det som står der er kloke ord, og absolutt aktuelt i dag, og i andre spill enn UT.

 

Lykke til and happy fragging! :thumbup:

 

(ja, jeg fisker etter sticky :whistle: )

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. Utenom console kommandoene så skal det vel funke i teorien, kan hende console commands og funker ettersom bf2142 skal ha samme gameengine etter alt jeg vet.. Har aldri gadd å satt meg inn i 2142.. Foretrekker pang pang foran pew pew ;) Du kan jo alltids prøve!

 

Kan og nevne at den fixen med hitbox laggen fungerer på TVguided missile og.. Så nå slipper du å fly gjennom blackhawkene når du tror du treffer :dribble:

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Kjekk denne her.

Er utrolig irriterende når jeg ser en annen sniper som ligger helt iro og jeg har siktet midt i hodet på den og jeg ikke treffer.

Har skutt folk 3 ganger i hodet uten at de dør.

Så har blitt til at jeg restarter spillet. da pleier det å funke igjen.

 

btw. hvorfor må alt på low?

Hva skjer hvis ikke?

Endret av jokkeman
Lenke til kommentar
btw. hvorfor må alt på low?

Hva skjer hvis ikke?

7281061[/snapback]

 

Skjer ikke noe spesielt så vidt jeg vet.. Utenom at du får mer frames per second med alt på low (la geometry være på medium, eller så har du ikke maximum draw distance, folk ser deg, men du ikke dem..)

 

Og ja, Bandidos-Pelle, denne 'guiden' var ikke ment for de som allerede har 300+ timer i bf2 ;) Tenkte det kanskje kunne være greit å ha med seg..

Lenke til kommentar

Hmm, har spillt Battlefield 2 rimelig lenge.

Aldri hatt problemer med close combat, men nå som du snakker om Hitboxen her.

Forklar meg, hva er det egentlig du gjør da? (jeg ser jo kodene men forklar gjerne hva du rett og slett gjør).

 

Men skal si det sånn, dæven hvor lite tips som skal til for å gjøre deg om til "pro"

Lenke til kommentar
Jepp.. Bugsa er der enda, men commandoene redurerer de en del.. Om du ser den filmen jeg postet så ser du hvordan hitboxene er før fixen, når du skriver inn kommandoen tror jeg at du gjør sånn at enden modellen er litt delayed eller så er hitboxene oftere oppdatert..

7294102[/snapback]

 

Ahh, må¨prøves når jeg får den nye riggen min :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For ATI brukere, vil jeg og anbefalle og fjerne alt som har med ATI osv å gjøre fra oppstarten, vet ikke noe om dette har noe å si i BF2, men vertfall i UT2k4 så fikk jeg 10(!) mer fps av å fjerne alle exefiler fra ATI. Vet ikke helt hvorfor.

 

 

Kan du utdype dette litt?

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med "oppstarten"...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...