Gå til innhold

Mister jeg reklamasjonsretten hvis en firmwareoppgradering går galt?


Anbefalte innlegg

Jeg har to stykker av en type enhet (ikke mobil, men noe lignende som er laget for å være i betydelig mer enn to år), der jeg har oppgradert begge til siste firmware. Det ble gjort på samme måte på begge to (nøyaktig etter produsentens instruksjoner), og den ene funket helt greit. Den andre er helt død. Lysdiodene blinker, men det er alt som skjer. Jeg har senere googlet litt og funnet ut at det er en del som har "bricked" disse greiene ved oppgraderinger.

 

Da jeg kontaktet leverandøren, sa de at reklamasjonsretten ikke gjelder hvis man har oppgradert firmware selv, men produsenten oppfordrer jo i praksis til det ved å legge ut stadig nye firmwares på FTP-en sin, sammen med instruksjoner om hvordan det gjøres. Så kan leverandøren da ha rett i at jeg gjør sånt på egen regning og risiko? Det vil jo i praksis si at ingen egentlig burde oppgradere rutere, mobiler, NAS-er eller noe annet, siden de har alt ansvaret for hva som skjer! Er det ikke egentlig sånn at de må bevise at jeg har gjort noe galt for å snike seg unna?

 

Hvis det fins noen avgjørelser i Forbrukertvistutvalget eller lignende, ville det vært eldig greit å kunne slå i bordet med! Jeg har prøvd å google, men ikke funnet noe relevant. Akkurat det med å legge inn ny programvare på mobil ville vært helt analogt.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leverandøren har feil. Det kan være at man mister garantien om det er advart om dette, men reklamasjonsretten forsvinner ikke sånn helt uten videre.

 

Så lenge det legges opp til at forbrukeren selv kan oppdatere firmware, og at denne legges ut på produsentens hjemmesider, så regnes det som normal og riktig bruk så lenge man følger instruksjonene.

 

Hvis enheten da slutter å fungere, så har den en mangel, og skal repareres kostnadsfritt av forhandler/importør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...