Gå til innhold

Noen prøver å få tilgang til steam brukeren min!


Anbefalte innlegg

I går kveld ble jeg logget ut av steam og fikk 5 mailer om at noen har prøvd å logge seg inn på brukeren min. Jeg byttet passord og alt det, men når jeg våknet i dag fikk jeg den lille boksen som viser at noen har logget seg inn på brukeren. Jeg har gjort alt jeg kan for og sikre brukeren nå, men burde jeg stenge brukeren helt? Eller burde jeg vente og se om det skjer igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg logger inn på steam nå får jeg en grønn boks i toppen av skjermen som spør om jeg fortsatt bruker samme mail, prøver og bytte passord men får en error!

Update: Fikk byttet passord. Er ikke noe mer jeg kan gjøre nå...

Endret av Feexy
Lenke til kommentar

Du bør politianmelde hendelsen. Greit nok at det trolig ender med henleggelse, men det er viktig for statistikken sin del – på sikt kan det føre til høyere prioritering av slike saker.

 

Jeg har ikke peiling på hvordan man anmelder noe til politi.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt en fordel å utelukke at det kun er en selv som forsøker å få tilgang til kontoen før man går til politiet med saken. Ellers blir det litt som å ringe politiet fordi gjennomtrekken fører til at en dør smeller igjen – tenk om det er en innbruddstyv!

 

Dersom noen faktisk prøver å få tilgang til kontoen, vil det nok i hvert fall rammes av strl. § 145. Jeg går ut fra at det kreves oppmøte hos politiet for å anmelde en slik sak, men dersom det er langt til nærmeste politistasjon eller lensmannskontor kan du alltids ringe og spørre.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Det er selvsagt en fordel å utelukke at det kun er en selv som forsøker å få tilgang til kontoen før man går til politiet med saken. Ellers blir det litt som å ringe politiet fordi gjennomtrekken fører til at en dør smeller igjen – tenk om det er en innbruddstyv!

 

Dersom noen faktisk prøver å få tilgang til kontoen, vil det nok i hvert fall rammes av strl. § 145. Jeg går ut fra at det kreves oppmøte hos politiet for å anmelde en slik sak, men dersom det er langt til nærmeste politistasjon eller lensmannskontor kan du alltids ringe og spørre.

 

Er på ferie nå, så kan ikke få det anmeldt enda. Jeg gir det noen dager og ser om bytte av passord og kode på mobil hjelper.

 

Er jeg trygg så lenge man trenger koden fra telefonen for å logge på?

Endret av Feexy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Steam skal jo også ha epost godkjenning. Har ihvertfall alltid fått mail med en kode hver gang jeg har logget på ny maskin. Du burde skifte passord på epos også.

 

Har byttet passord til veldig lange og kompliserte på både epost og steam, har også aktivert steam mobile authenticator. Har ikke fått noen melding om pålogging siden da det skjedde først.

Lenke til kommentar

Da burde du jo være godt sikret. Du burde også sjekke etter skadevare på pcen din, hvis du ikke har gjort det. F.eks keylogger eller lignende.

 

Har skannet med 3 antivirus og malwarebytes, og finner ingenting. om det er noen egne programmer for fjerning av skadevare så kan jeg teste det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...