Gå til innhold

toshiba vil ikke starte opp


Anbefalte innlegg

hei!

jeg har en toshiba satellite C660-195, og den vil ikke fungere... 

den starter opp og jeg får opp toshiba tegnet men rett etterpå så kommer det opp masse text i en svart skjerm::

Det under står på skjermen: 
Realtek PCIe FE Family Controller Series v.123 (07/28/10)
PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-MØF: Exiting PXE ROM. 
Operation system not found

 

hva kan jeg gjøre for å fikse dette? kand et være HDD som er død? eller er det noe annet?? 
jeg har søkt litt på nettet og noen prøvde recovery når systemet starter opp men det fungerer heller ikke på meg, tror ikke PC'n har det. Har heller ikke recovery CD.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som harddisken har tatt kvelden, du kan evt se om du kan ta ut disken og teste om disken fungerer (f.eks putte den i et usb kabinett som selges for et par hundrelapper rundt omkring).

okei, jeg er ikke helt data smart... hvor får jeg kjøpt dette kabinettet?? og tror du jeg kan kjøpe ny HDD og fikse problemet?? og vil da datamaskinen fungere som vanlig når jeg setter inn ny HDD? 

 

tusen takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar

Husk du har 5 års reklamasjonsrett så fremt maskinen er kjøpt som privatperson. Ser det er en gammel maskin, men usikker på hvor gammel.

 

Du må først finne ut om harddisken har S-ATA eller IDE tilkobling, regner vel med at den er så ny det er S-ATA, i så fall tenkte jeg på en slik eller tilsvarende: https://www.komplett.no/icy-box-ib-223u3-b-25-hdd-kabinett/790833

 

Men dette er bare for å se om disken er død - noe den trolig er.

 

Bytter du disk må du installere windows og drivere på nytt, noe som er litt værre om du ikke har gjenopprettingsplater. De fleste maskiner har ikke dette, da gjenopprettingsfiler ligger på harddisken, disse kan man lage backup av via programmer i windows - siden du ikke har gjort dette blir det ikke akkuratt enklere ;)

 

Noen maskiner har lisenskode for windows på undersiden, i så fall kan du laste ned en iso fil, brenne på en plate med en annen maskin og så installere.

 

Men for en såpass gammel og billig maskin er det begrenset hva som er "lønnsomt", har du enda reklamasjonsrett - bruk den og få den reparert. Har du ikke dette kan en ny rimelig maskin kanskje være et alternativ? Man kan jo få nye maskiner som yter ca tilsvarende den gamle du har til under 2000,- eks: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/lenovo-b50-30mca26mx/211746.10997/

Lenke til kommentar

Husk du har 5 års reklamasjonsrett så fremt maskinen er kjøpt som privatperson. Ser det er en gammel maskin, men usikker på hvor gammel.

 

Du må først finne ut om harddisken har S-ATA eller IDE tilkobling, regner vel med at den er så ny det er S-ATA, i så fall tenkte jeg på en slik eller tilsvarende: https://www.komplett.no/icy-box-ib-223u3-b-25-hdd-kabinett/790833

 

Men dette er bare for å se om disken er død - noe den trolig er.

 

Bytter du disk må du installere windows og drivere på nytt, noe som er litt værre om du ikke har gjenopprettingsplater. De fleste maskiner har ikke dette, da gjenopprettingsfiler ligger på harddisken, disse kan man lage backup av via programmer i windows - siden du ikke har gjort dette blir det ikke akkuratt enklere ;)

 

Noen maskiner har lisenskode for windows på undersiden, i så fall kan du laste ned en iso fil, brenne på en plate med en annen maskin og så installere.

 

Men for en såpass gammel og billig maskin er det begrenset hva som er "lønnsomt", har du enda reklamasjonsrett - bruk den og få den reparert. Har du ikke dette kan en ny rimelig maskin kanskje være et alternativ? Man kan jo få nye maskiner som yter ca tilsvarende den gamle du har til under 2000,- eks: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/lenovo-b50-30mca26mx/211746.10997/

hei. ja tusen takk! kjøpte ny hdd og installerte windows! pcn funker nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...