Gå til innhold

[Løst] Regnskap for type frilanser tjeneste / fiverr


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen regnskapsførere her eller noen med litt peiling på regnskap som kan hjelpe meg?

 

Lurer på hvordan man fører regnskap når man driver lignende sider som fiverr.com?

 

1. Altså frilanseren legger ut en tjeneste/jobb på min nettside 

2. Kunden betaler for tjenesten og pengene kommer på min konto, jeg tar en viss prosent si 20% av summen.

3. Frilanseren tar ut sin fortjeneste på 80% når han møtte ønske det, men pengen kan bli på min konto i x antall dager.

Endret av Nissenor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengig av avtalestrukturen vil det kunne se slik ut:

 

 

Du sender regning til kunden: D1500 (kundereskontro), K3000 (salgskonto, din fortjeneste), K2400 (leverandørreskontro, det du fakturerer kunden på vegne av frilanseren)

Kunden betaler: K1500 (kundereskontro) D1925 (egen regnskaps- og bankkonto for midler som ikke er dine!, i det senere kalt klientkonto).

Du tar ut din fortjeneste: K1925 (klientkonto) D1920 (bankkonto)

Frilanser får pengene sine: D2400 (leverandørreskontro frilanser) K1925 (klientkonto)

 

Av hensyn til risikoen for skatte- og avgiftsunndragelse bør du ikke overlate til frilanseren å velge når midlene skal tas ut. Du bør definere en betalingsdato, og definere at krav som er betalt innen, si, 31. i en måned blir betalt ut 12. i måneden etter.

 

Du bør også være obs på at du ikke kan drive inkasso på vegne av frilanseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...