Gå til innhold

Har jeg krav på erstatning/kompensasjon fra SAS?


Anbefalte innlegg

Skulle reise med SAS fra London til Oslo mandag ettermiddag og hadde videre innenlands reise med Norwegian fra Oslo. Først var flyet til SAS forsinket med 30-40 min pga. vær. Det var ikke noe problem da jeg hadde tatt rimelig høyde for forsinkelser ved å gi meg selv over to timer layover i Oslo før videre flyvning.
Vi fikk boarde flyet, og der ble vi sittende i over to timer! Deretter fikk vi beskjed om at flyvningen var kansellert fordi de fant en feil på maskinen.

De gjetet oss så inn igjen på Heathrow hvor de fikk oss til å stå i en lang kø foran kundeservice. På dette tidspunktet hadde det gått 3 timer siden opprinnelig avganstid. Køen varte og rakk, det var jo tross alt et fullpakket fly som ikke gikk. Vi stod der i 90 minutter, og i mellomtiden gikk det minst et halvfult SAS-fly til Oslo.

De fleste av oss ble reroutet til København eller Stockholm, men da var det såpass sent at de ikke fikk oss til Oslo før tirsdags morgen. Jeg mistet jo selvfølgelig min avgang med Norwegian i Oslo, og måtte så kjøpe en ny siste-liten billett for å i det hele tatt komme meg hjem. Dette var en enveisbillett og kom på ca. 1500 kr. Tok den billigste billetten jeg fant, og var derfor ikke hjemme før natt til onsdag.

Lurer på om jeg har krav på kompensasjon fra SAS for den billetten, eller om dette går på reiseforsikring. (Har helårsforsikring hos Tryg Vesta.)

Grunnen til at jeg kjøpte videre billett med Norwegian og ikke SAS i utgangspunktet var at jeg ikke var klar over at SAS opererte strekningen London-Oslo på min billett. Jeg kjøpte hele min billett: Oslo - London - Final Destination - London - Oslo med et stort utenlandsk flyselskap som viste seg å være medlem i star alliance.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Totalt, hvor mange timer etter opprinnelig planlagt ankomst landet du i Oslo?

 

Nesten 12 timer etter opprinnelig planlagt ankomst. Ca 11t 40m.

Skal også nevnes at SAS losjet oss inn på hotell i København, selv om det bare var for en 3-4 timer.

 

Edit: Vent, beklager. Nesten 13 timer er det. Flyet skulle lande 18.45 mandags kveld. Vi kom til Oslo 7.25 tirsdags morgen. 12t 40m.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Det er mulig du har rett på erstatning.

 

 

 

Har du hatt et dokumentert økonomisk tap som følge av forsinkelsen som er større enn den standardiserte kompensasjonen du har krav på, kan du også kreve erstatning for dette. Det forutsetter at årsaken til forsinkelsen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av forsinkelsen.

(Fra siden som linket til over)

Alt står og faller på om forsinkelsen skyldes ekstraordinære forhold utenfor flyselskapets kontroll.

Lenke til kommentar

Det er mulig du har rett på erstatning.

 

 

 

Har du hatt et dokumentert økonomisk tap som følge av forsinkelsen som er større enn den standardiserte kompensasjonen du har krav på, kan du også kreve erstatning for dette. Det forutsetter at årsaken til forsinkelsen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av forsinkelsen.

(Fra siden som linket til over)

 

Alt står og faller på om forsinkelsen skyldes ekstraordinære forhold utenfor flyselskapets kontroll.

Det var feil på defrostingssystemet på flyet. Om det er ekstraordinært forhold eller ikke vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Man har rett på standardkompensasjon hvis det er flyselskapet sin skyld at du er forsinket. Vær er ikke flyselskapet din skyld, men største forsinkelsen her er jo tekniske problemer.

 

Tekniske problemer kan både gå innenfor og utenfor denne reglen alt ettersom hva som er grunnen til problemet, om de kunne noe for at det skjedde.

 

Der du har størst sjanse for at du kan få dekket noe er nok via reiseforsikringen, så jeg ville nok startet der.

 

Eventuelt kan du rette krav om standardkompensasjon mot sas, og om du får avslag så kan du sende det videre til klagenemnda. Men er nok liten sjanse for at du kommer noen vei der, men verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Det er mulig du har rett på erstatning.

 

 

 

Har du hatt et dokumentert økonomisk tap som følge av forsinkelsen som er større enn den standardiserte kompensasjonen du har krav på, kan du også kreve erstatning for dette. ...

(Fra siden som linket til over)

 

Alt står og faller på om forsinkelsen skyldes ekstraordinære forhold utenfor flyselskapets kontroll.

 

 

Den standardiserte kompensasjonen er på 2200,- og mer alt ettersom hvor langt man flyr, og han hadde utgifter på 1500,- så da holder det å kreve den standardiserte kompensasjonen.

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet mitt mente også at jeg hadde rett på kompensasjon fra SAS, så jeg prøvde å kontakte dem via sas.no. Sendte inn skjemaet og vips, var skjemaet tømt og mange røde felt kom frem der det stod "Felte må fylles", ja, stavefeil inkludert. Imponerende av SAS. -slow clap-

Alle felt var fylt, men fikk ingen bekreftelse på at forespørselen var sendt inn. Hva mener dere? Burde jeg vente og se om de svarer, eller ringe dem på kundeservice?

Pengene for billett var jo en ting (viste seg at det var 1200 kr, ikke 1500 som jeg først trodde) men på grunn av forsinkelsen måtte jeg tilbringe 14t ekstra på gardermoen. Brukte sikkert 800 kr på mat og en mobillader (bagasjen min var jo sporløst forsvunnet i SAS-systemet, og mobil var nødvendig for å holde de hjemme oppdatert om situasjonen) bl.a. Helt hinsides priser på mat og drikke på flyplassen. 35 kr for vann?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...