Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Delvis bevegelig kule / klump ved venstre kjeve.


J@cob

Anbefalte innlegg

Jess. Det har seg slik at, en dag når jeg følte for å beføle mitt eget ansikt, la merke til en liten klump, eller kule, ganske hard, som befinner seg sånn ca ved kjeven (helt ved enden, omtrent rett før nakken. Beklager om det er fel del av skallen, men er ikke så kjent innenfor den menneskelige anatomi.)

 

Klumpen, eller kulen, er ganske hard. Beinhard, faktisk. Jeg kan til en viss grad bevege på den om jeg presser under, over eller ved siden. Noe som er ganske fett om jeg ser på meg selv i speilet, siden man faktisk kan se at huden går opp og ned, alt i takt etter kulen, klumpen eller hva det nå enn er.

 

Den er ikke kjempebevegelig i den grad at jeg kan skyve den vekk, bare flytte på den noen mm, eller cm, ikke lett med avstandsbedømmelse i trynet.

 

Det jeg lurer på er selvsagt: Er dette normalt? Hva er det? Om det er normal, burde jeg vel anta at jeg hadde en lignende på høyre kinn, men det har jeg altså ikke. Den er overhode ikke smertefull, eller sjenerende. Ingen kan jo se den med mindre jeg fikler med faenskapet.

 

Aner ikke hvor lenge den har vært der, men har en følelse av at jeg har "oppdaget", den før for noen år siden, men bare ga faen.

 

Så. Diskusjon.no. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke jeg tar helt feil, så er det lymfekjertlene som produserer spyttet.

Dersom disse ikke er helt potente kan det bli litt tørrere i halsen enn vanlig, som gjør at ting ikke glir like lett.

I tillegg så hovner jo kjertlene, som også gjør det trangere i halsen.

Kombinasjon trang og tør hals gir lett sår hals.

Men det går nok bra!

:D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Guest_Lisa_*
Hvis ikke jeg tar helt feil, så er det lymfekjertlene som produserer spyttet.

Dersom disse ikke er helt potente kan det bli litt tørrere i halsen enn vanlig, som gjør at ting ikke glir like lett.

I tillegg så hovner jo kjertlene, som også gjør det trangere i halsen.

Kombinasjon trang og tør hals gir lett sår hals.

Men det går nok bra!

:D

 

Lymfeknuter produserer da ikke spytt! De er langt viktigere enn som så. Lymfeknutene på halsen (på begge sider av kjeven) er bare en del av kroppens lymfesystem. De finnes også under armene og ved lysken. Det er lymfesystemet som beskytter oss mot sykdommer. En hevelse i lymfekjertlene betyr at systemet bekjemper en infeksjon. Har du for eksempel halsbetennelse vil du kjenne at knutene hovner opp og blir ømme. Har du en betennelse i en tånegl kan knutene i lysken hovne opp. Det har ikke noe med spyttproduksjon å gjøre. Normalt trenger man ikke å oppsøke lege bare fordi man har hovne lymfeknuter, spesielt ikke hvis man har vært syk (forkjølet eller lignende). Det er kroppen som bekjemper infeksjonen (som kan være forårsaket av både bakterier og virus). Men dersom du plutselig får hovne lymfeknuter uten å ha noen infeksjon som du vet om, bør du kontakte lege. Det kan da være nødvendig å ta en vevsprøve for å utelukke en mer alvorlig sykdom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har den klumpen vært der hele livet eller dukket den bare helt plutselig opp? Jeg har en fettkul helt ved siden av venstre øye jeg, ikke noe enormt eller noe som gjør at jeg ser ut som ringeren i Notre Dame, bare at øyebrynet ser litt klumpete ut.

 

Dog er dette en fettklump som har vært der hele livet, og som jeg skal fjerne etterhvert ved hjelp av kirurgi. Uansett; min fettkul høres litt ut som hva du har, dog skal jeg ikke si noe sikkert i det hele tatt. Jeg kan også flytte rundt på fettkulen min noen centimeter, men den kommer alltid tilbake på plass igjen. Ikke at jeg skal si noe sikkert, men hvem vet :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 4 år senere...

Hei! :) Det høres ut som det mange har av de små runde klumper er "Materiell Cyste".

Min sønn har også dette vedsiden av spiserør eller nakke. Dette fikk vi påvist via tlf. fra legen.

Etter hva jeg har forstått så er ikke dette noe farlig, men kan i enkelte tilfeller føles ømt,alt etter hvor på kroppen man har den/disse. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...