Gå til innhold

Foto og skole pc, maks 15k med skjerm


Anbefalte innlegg

Hei, skal begynne og studere i utlandet om ikke så altfor lenge. Tenker å få meg ny stasjonær pc som et substitutt til laptopen. Som laptop tenkte jeg en MSI Wind med det nye store batteriet som snart kommer.

 

På stasjonær fronten er jeg veldig opptatt av at pcen skal ha noe og skilte med. Driver mye med bilde redigering og vurderer også og begynne med video så den trenger noe kraft. Jo mer kraft jo mer tid til å leke med diverse ting også.

 

Pcen kommer også til å bli brukt mye til skole arbeid, men når pcen skal takle foto og video redigering takler den også Word og Powerpoint ganske bra, så det er egentlig ikke noe og tenke over :p

 

Er ganske nøye med sikkerheten så ønsker to harddisker på ca 500GB som skal speiles. Regner med at det blir lite overklokking så dette bør ikke være en forutsetning for oppsettet. Vil helst ha noe Intel Basert, har sett en del på Quad prosessorene i 9xxx serien. Mens derimot på skjermkortforten er jeg lit usikker, har hørt mye bra om de nyeste HD4870 kortene og mye negativt om de nye til Nvidia. Vil ha et Crossfire eller SLI HK så jeg har muligheten om det blir sånn.

 

Gjerne 4GB ram, mer hvis det er billig og mulig noen sted, men har funnet 4GB som det billigste og beste de fleste steder.

 

Når det gjelder skjerm vil jeg gjerne ha en litt god 24 tommer. Kan ha 22 også men helst 24.

 

Så kommer spørsmålet som kanskje egler på noen fanboys her på forumet. Er ikke ute etter en diskusjon mellom Windows og Mac leiren, det kan taes andre steder. Men vil gjerne ha en seriøs vurdering av om MAC kanskje er veien og gå for meg. Har hørt at det muligens kommer noe nytt i september så det skremmer meg litt ut av MAC leiren. Gidder ikke og kjøpe noe nytt fra Apple nå og så kommer det helt nye serier snart. Men har sett på den hardeste iMACen. Noen ideer om hvordan dette vil være til mitt bruk? Har sett at mange innen foto og design bruker nettopp MAC, men hva gjør en MAC så mye mer egnet enn en PC til å drive med foto og video? Og syntes MAC monopolet er noe avskrekkende, når man må kjøpe spesialdesignet mac minne for og oppgradere så syntes jeg det går litt langt. Noen ide om dette? MAC eller Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver selv og bygger en ny PC som hovedsaklig er tiltenkt bruk av Photoshop.

Satte av 10 000 til PC'en og 6000 til skjermen.

 

Skjerm er veldig viktig for deg som skal drive med bilderedigering.

Styr langt unna TN panel (de viser ikke korrekte farger).

Her er det S-PVA eller S-IPS panel som gjelder for deg.

 

Velg helst 24'' da den har høyere oppløsning.

 

Gode skjermer er f.eks Dell 2408W

Sjekk denne testen hvor Dell skjermen vant

Nå er det rapportert om problemer med denne skjermen. Men er du heldig , har du en toppskjerm.

 

Nec 2470 er også meget bra

 

HP LP2475w er nylig blitt lansert

 

Dell og NEC sine skjermer har S-PVA panel , mens HP sin har S-IPS.

 

S-IPS paneler er nok de beste, men det trenger ikke å bety at HP sin skjerm er den beste.

Må nesten vente på tester før man vet hvor bra den egentlig er.

__________

 

I tillegg bør du absolutt investere i kalibreringsutstyr for skjermen - for å få så korrekte farger som mulig.

F.eks Spyder 3 eller EyeOne-DisplayII

Kalibrer gjerne hver 14 dag.

__________

 

Som du nevner så trenger du RAM , mye RAM .

Jeg har selv gått for 8GB , og skulle gjerne hatt 16 (blir nok litt for dyrt).

Link til 8 GB

 

Skal du utnytte så mye RAM , må du ha 64 bits OS.

_________

 

Antec P182 er et godt kabinett (valgte selv Coolermaster Cosmos 1000 , men den koster...)

Jeg valgte Intel 9300 Quad prosessor

Hovedkort : Asus P5Q Deluxe

_________

 

Når det gjelder Windows vs Mac så vet jeg desverre ikke så mye.

Har hørt at Mac tar seg godt betalt.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...