Gå til innhold

Kontrakter maler og dokumentasjon for modell og fotograf forhold


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å lager fotonettsted og finner ut at jeg har veldig få bilder jeg lovlig kan legge ut fordi dem inneholder random folk jeg ikke kan spørre om tillatelse lengre... så jeg inser at jeg trenger en kontrakt mal til TFP(time for print) modeller :D

 

Noen som kan hjelpe? eller har andre inspill når det kommer til min problemstilling. (nettsiden min blir full av familiemedlemmer nå først :D )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det er så mange i det bildet + muligens offentlig plass, at det ikke trengs.

Hvor går da grensen på "folk"? Finnes det konkrete retningslinjer i Norge for dette? Bare så man ikke trenger å være Wurried...

 

 

Edit: Post 200 woohoo!

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar
Tror det er så mange i det bildet + muligens offentlig plass, at det ikke trengs.

 

Vil det si at andre streetfoto med færre personer ikke trenger bruk av kontrakt så lenge det er på offentlig plass? Selv om personene er identifiserbare og hovedmotivet.

 

Og uansett hvis det er flere enn et visst antall personer så kan det publiseres på nett uten noens samtykke?

 

Er disse kontraktene noe dere bruker hver eneste gang det gjelder fotografering av mennesker.

Skulle gjerne hatt oppklart disse spørsmålene og alle andre spørsmål ang tillatelser og publisering og rettigheter og bruk osv.

 

K

Lenke til kommentar

Jeg har laget en egen kontrakt, som kan lastes fra nettsiden min (Modell Gallery).

Det er også viktig at du har foresattes underskrift dersom modellen er under 18 år.

Beskriv også hva bildene skal bruke til. Og vær nøye.

Tar du TFP-bilder, og syntes det er greit at modellen legger ut bildene på Facebook o.l., så få også det med i kontrakten. Da kan heller ikke modellen bruke bildene dine i hytt og pine.

(Lag bilder i lowres (800 px) via WEBgalleri i Photoshop, Da får du automatisk med signaturen din).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...