Greblak Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 God søndag morgen! Jeg er en webutvikler som sliter litt med å skaffe meg allverdens med prosjekter for tiden. Om ikke så alt for lenge krever hæren meg inn for et år. Så snart mitt nåværende prosjekt blir ferdig har jeg planer om å få til en liten "drøm" om å lage et webspill lignende Norwegian Mafia/Travian etc.. Jeg har mange funksjonsideer men sliter med å komme opp med det geniale konseptet! Skal love dere at dette blir et meget annerledes spill med funksjoner som vil gjøre det forhåpentligvis svært vanedannende. Målet er å tjene litt på si mens jeg sliter meg halvt ihjel i sjøforsvaret (Jajaja... bare begynn å syng "I marinen" som om jeg ikke har hørt den før hehe ) Uansett. Hadde håpet at forumets medlemmer kanskje kunne hjelpe til litt? Om tråden tar av(forhåpentligvis) så tenkte jeg kanskje en liten avstemning så vi beholder demokratiet Mafia-konseptet er vel kanskje litt utdatert?
Snorre Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Ikke lag noe Mafia-spill, er alt for mange av dem der ute. NordicMafia, The Crims (Kanskje litt mer generelt om forbrytere, alikevel) og flere andre. Prøv heller å kommer med et teksbasert spill basert på noe originalt. Det er ikke så alt for mange fantasy-baserte webspill der ute. Eneste jeg kjenner til er Utopia, så det er jo en mulighet. Ellers kan du lage et sci-fi-webspill! Jeg har til dags dato ikke sett noe sci-fi-webspill, er mulig at det finnes. Men i sci-fi-sjangeren er det mulig å virkelig lage unike webspill-elementer. Kan jo komme med noen ideer jeg har. Hver spiller starter med noen få skip i et trygt solsystem og litt penger. For å vokse kan de enten drive med råvareproduksjon (gruvearbeid på astroider etc), produksjon (av romskip, romskipdeler, rombaser etc), handel (av alt fra råvarer til romskip og rombaser), utvikling/forskning (lage blueprints til bedre romskip, romskipdeler og rombaser) kriging (vil være forskjellige korporasjoner i spillet med forskjellige interesser, mulihet for å raide handelsskip med mer). Tanken er at man melder seg inn i en korporasjon (corporation) hvor man så får utdelt oppgaver av lederen i korporasjonen. Korporasjonen kan enten spesialisere seg i et felt, eller drive med alt. For eksempel kan en koproasjon spesialisere seg i produksjon av romskip, deler og rombaser. Alle korporasjoner må ha en rombase å operere utfra, og etterhvert som de vokser må de ha større rombaser. Romskip og rombaser skal kunne oppgraderes med bedre forsvar, energiforsyninger og våpen. For eksempel vil et handelsfirma behov for sterke forsvarsskjold på sine lasteskip, mens piratskip gjerne trenger sterke våpen for å penetrere forsvaret til forsvarsskip. Man kan vel si at dette kan bli en slags webspill-utgave av Eve Online (et sci-fi-mmorpg).
Nidaroo Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Mafia sjangeren er vel egentlig ute for årevis siden.
Greblak Skrevet 24. august 2008 Forfatter Skrevet 24. august 2008 Hehe satt og tenkte EVE hele veien når jeg leste det ja. Har spilt Eve fra tid til annen Hadde ideen om noe lignende. Svært kapitalistbasert. Rombasert. Tanken er å gjøre det til litt mer enn et tekstbasert spill. Tanken er å begynne som det, men kanskje få tak i noen gode grafikere. Kunne jo også laget et skill-system lignende EVE? Tidsbasert, ikke "ingametime" som gjelder. Lærer mens du er offline også. Det greie med et sci-fi spill er at grafikken er betraktelig lettere å få til enn f.eks Travian. Lett å lage stjerner/planeter hehe. Samt få til en liten feature jeg ikke vil si noe om hehe. Noe som vil skille dette spillet fra svært mange andre. Du har noen gode ideer her som jeg ikke hadde tenkt på enda. Ser for meg et travian-lignende interface. Sånn de hadde for byen og verden bare for romstasjoner og rommet.
Mynotir Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Om du vil tjene penger er det vel målgruppen 10-12 år. Da kan de betale med mobil samt at de ikke tenker over hvor mye penger de bruker. Foreldrene betaler ofte mobilregningen. Bare se hvor mye Habbo og NM tjener Spør noen i den alderen om hva de syntes hadde vært tøft.
Greblak Skrevet 24. august 2008 Forfatter Skrevet 24. august 2008 Tanken var litt mobilinntekter i lengden ja hehe. Vet ikke helt med 10-12. Jeg kjenner mange som spilte NM betraktelig lengre opp i tenårene. Tipper demografien der ligger ca 13-15 hehe. Kanskje også høyere.
Snorre Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Om du vil tjene penger er det vel målgruppen 10-12 år. Da kan de betale med mobil samt at de ikke tenker over hvor mye penger de bruker. Foreldrene betaler ofte mobilregningen. Bare se hvor mye Habbo og NM tjener Spør noen i den alderen om hva de syntes hadde vært tøft. Huff nei. Men det er jo fult mulig å tjene penger på å ha litt reklame i spillet. Ellers kan han jo satse på abonnementer som gjør at man slipper reklame og får førsteprioritet på serverkapasiteten. En annen måte er jo å la brukere kjøpe fordeler i spillet, men dette fraråder jeg sterkt. Blir urettferdig for de som bruker mye tid på å bli god i spillet. Og sist men ikke minst er donasjoner en enkel måte å tjene noen slanter på. Å sette opp en donasjonslink er greit og enkelt.
Mynotir Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Tanken var litt mobilinntekter i lengden ja hehe. Vet ikke helt med 10-12. Jeg kjenner mange som spilte NM betraktelig lengre opp i tenårene. Tipper demografien der ligger ca 13-15 hehe. Kanskje også høyere. Kjenner noen av dem også. Har også hørt om voksne Men målgruppen som man tjener mest på er de som har mobil og foreldre som betaler regningen. 10-12 var ikke helt riktig.
zoby Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 (endret) Heisann, jeg husker et SUPER kult og popuært spill i tid tilbake. Som sikkert mange her også husker. Det het "Fightclub". Du valgte iksom en karakter, alle var mersom like, bare hadde forskjellig utseende. Så kunne du utfordre andre spillere til kamp. Før du sendte utfordrningen så måtte du velge hvilke angrep du ville bruke. Da måtte han som godtok invitasjonen velge hvilke forsvars-stillinger han måtte ha. Så hvis angriperen valgte spark "venstre" så må forsvars-spilleren velge "beskytt venstre". Så var det spesial angrep, som kostet penger/poeng (husker ikke 100%) som man kunne bruke i kamper. Dette var er dritfett spill, savner det <'3 Lag noe slikt! Endret 24. august 2008 av zoby
Greblak Skrevet 24. august 2008 Forfatter Skrevet 24. august 2008 (endret) Voksne faktisk? Hjelpes. Så bra er da ikke NM. Travian kanskje Ja fordeler er noe urettferdig ja. Er litt småskeptisk egentlig, men er jo en "business venture" hehe. Problemet spesielt i starten er nemlig inntekter på reklame. Har ikke lyst til å investere enorme summer i markedsføring. Tviler på at jeg havner i headeren på vg.no hehe. Da kan fordeler være en fordel(no pun intended) i oppstarten. En ide(Røper forsåvidt litt av det som kunne gjøre dette til en hit) er at folk kan kjøpe ikke fordeler direkte i spillet, men f.eks muligheten til å bruke en Flex/Air applikasjon som varsler deg når noe skjer. Skal gjøre dette til en skikkelig Web 2.0, om ikke 2.5. Air er rett og slett en liten plugin som gjør det mulig å kjøre Flex(Flash) rett i Windows. Med den kan man f.eks gjøre de viktigste oppgavene i spillet, samt få varsling med lyd(Ser for meg lydinnspilling av en eller annen sexy stemme. Kanskje noe lignende videoen som dukker opp øverst til høyre i RA2?) Og andre lignende verktøy som gjør spillopplevelsen bedre? EDIT: Zoby: Tror det finnes på fjesboka? Endret 24. august 2008 av Greblak
Mynotir Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Voksne faktisk? Hjelpes. Så bra er da ikke NM. Travian kanskje Ja fordeler er noe urettferdig ja. Er litt småskeptisk egentlig, men er jo en "business venture" hehe. Problemet spesielt i starten er nemlig inntekter på reklame. Har ikke lyst til å investere enorme summer i markedsføring. Tviler på at jeg havner i headeren på vg.no hehe. Da kan fordeler være en fordel(no pun intended) i oppstarten. En ide(Røper forsåvidt litt av det som kunne gjøre dette til en hit) er at folk kan kjøpe ikke fordeler direkte i spillet, men f.eks muligheten til å bruke en Flex/Air applikasjon som varsler deg når noe skjer. Skal gjøre dette til en skikkelig Web 2.0, om ikke 2.5. Air er rett og slett en liten plugin som gjør det mulig å kjøre Flex(Flash) rett i Windows. Med den kan man f.eks gjøre de viktigste oppgavene i spillet, samt få varsling med lyd(Ser for meg lydinnspilling av en eller annen sexy stemme. Kanskje noe lignende videoen som dukker opp øverst til høyre i RA2?) Og andre lignende verktøy som gjør spillopplevelsen bedre? EDIT: Zoby: Tror det finnes på fjesboka? Bare anbefal det på forum som det på 1001spill. Sats på jungeltelegrafen. Jeg liker Zoby's idè. Noe annet som kunne fungert var et spill hvor du er forretningsmann som starter med et lån på 20000 kroner eller noe slikt og skal arbeide deg oppover. Du kan gjøre forskjellige ting; arbeide ærlig på børs, svindle etc.
Lange Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Må ha grafikk! Ikke mange som gidder å spille text based.
Greblak Skrevet 24. august 2008 Forfatter Skrevet 24. august 2008 Føler at fight club og et børsspill kunne kanskje blitt noe... enkelt? Det blir omtrent som et spill man besøker 2-3 ganger så går 95% veldig lei. 5% retention rate er ikke veldig bra. Med et spill som NM (Godt eksempel på god suksess) så står lagspill høyt. Man inviterer venner, jungeltelegrafen går. Det er et spill som ikke er for vanskelig å lære seg, samt ikke for lett til at man går lei etter 1-2 dager som regel. Det betyr en høyere retention rate, og mer inntekter Samt høyere effektivitet på reklamebudsjettet. Dersom man hadde 2 nettsteder. Den ene brukte 10 000 i mnd på reklame. De har 10% retention rate. Et annet nettsted har 20%. De kan bruke 5000 på reklame og få like mange nye spillere! Målet er å få til skikkelig grafikk ja. Samt en del lyd i tillegg. Få til et skikkelig spill. Sci-fi sjangeren er en grei sjanger å få til dette på. Tviler på at det blir den neste NM. Hadde tenkt en norsk og en internasjonal versjon eventuelt. Ikke noe mål å få inn 20k/mnd her, men kanskje et par tusen?
Erixxn Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Voksne faktisk? Hjelpes. Så bra er da ikke NM. Travian kanskje Ja fordeler er noe urettferdig ja. Er litt småskeptisk egentlig, men er jo en "business venture" hehe. Problemet spesielt i starten er nemlig inntekter på reklame. Har ikke lyst til å investere enorme summer i markedsføring. Tviler på at jeg havner i headeren på vg.no hehe. Da kan fordeler være en fordel(no pun intended) i oppstarten. En ide(Røper forsåvidt litt av det som kunne gjøre dette til en hit) er at folk kan kjøpe ikke fordeler direkte i spillet, men f.eks muligheten til å bruke en Flex/Air applikasjon som varsler deg når noe skjer. Skal gjøre dette til en skikkelig Web 2.0, om ikke 2.5. Air er rett og slett en liten plugin som gjør det mulig å kjøre Flex(Flash) rett i Windows. Med den kan man f.eks gjøre de viktigste oppgavene i spillet, samt få varsling med lyd(Ser for meg lydinnspilling av en eller annen sexy stemme. Kanskje noe lignende videoen som dukker opp øverst til høyre i RA2?) Og andre lignende verktøy som gjør spillopplevelsen bedre? EDIT: Zoby: Tror det finnes på fjesboka? Bare anbefal det på forum som det på 1001spill. Sats på jungeltelegrafen. Jeg liker Zoby's idè. Noe annet som kunne fungert var et spill hvor du er forretningsmann som starter med et lån på 20000 kroner eller noe slikt og skal arbeide deg oppover. Du kan gjøre forskjellige ting; arbeide ærlig på børs, svindle etc. Likte forretningsmann ideen veldig godt, kunne blitt utrolig kult om du fikk det til ordentlig. Kan evt prøve å hjelpe deg litt med noe grafisk, og muligens noen ideer. PM meg om du skulle være interessert.
Greblak Skrevet 24. august 2008 Forfatter Skrevet 24. august 2008 Ideen er muligens god, men ser ikke helt hvordan det skal gjennomføres og være tilgjengelig for et bredt publikum. Har lenge fundert på et slikt spill men å få til realistiske børssvingninger som man faktisk kan gjøre reell analyse på er mer eller mindre umulig å få til uten noen enorme algoritmer. Ser gjerne etter en grafiker ja. Men har virkelig lyst til at det skal se skikkelig ut. Tenker da på arbeid som ikoner, bilder til bruk i kart/oversikter. Si at det f.eks skulle bli sci-fi ideen. Da trenger jeg noen til å lage bilde av de forskjellige modulene etc. Både som ikon og på stasjonsoversikten. Jeg kan kode de inn i bilder etc. Ikke noe problem å arbeide med bilder i PHP. Så har troen på at det kan virkelig bli stilig dersom jeg finner en god grafiker. Men det ligger fremdeles et par uker frem i tid hehe.
Nitrius Skrevet 24. august 2008 Skrevet 24. august 2008 Heisann, jeg husker et SUPER kult og popuært spill i tid tilbake. Som sikkert mange her også husker. Det het "Fightclub". Du valgte iksom en karakter, alle var mersom like, bare hadde forskjellig utseende. Så kunne du utfordre andre spillere til kamp. Før du sendte utfordrningen så måtte du velge hvilke angrep du ville bruke. Da måtte han som godtok invitasjonen velge hvilke forsvars-stillinger han måtte ha. Så hvis angriperen valgte spark "venstre" så må forsvars-spilleren velge "beskytt venstre". Så var det spesial angrep, som kostet penger/poeng (husker ikke 100%) som man kunne bruke i kamper. Dette var er dritfett spill, savner det <'3 Lag noe slikt! Dæven, det husker jeg, var et artig spill jeg spilte en del. Var vel fra spray.no chat siden eller noe slikt?
Greblak Skrevet 24. august 2008 Forfatter Skrevet 24. august 2008 Vet ikke helt om det er det samme, men som jeg sa trodde jeg at jeg hadde sett det på fjesbok. Lette det opp nå: Fight Club på fjesboka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå