Gå til innhold

Merkelig performance-problem på Laptop


stonebro

Anbefalte innlegg

Har et problem på laptopen som har oppstått etter reinstall av WinXP.

 

Grafikken hakker i 15-30 sekunder hvert 3-4. minutt uansett hva jeg driver med av spilling. Hvorvidt det er Crysis eller Wolfenstein 3D har ingenting å si.

 

Det samme skjer hvis jeg spiller av DVD-filmer i PowerDVD, men ikke hvis jeg spiller av en vanlig mpg/avi. Jeg merker heller ikke noe til dette når jeg roter rundt i Windows ellers.

 

Har oppdatert alt jeg har kommet over av drivere til skjermkort og PC'en forøvrig. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hilken maskin er det snakk om?

 

Kan du beskrive probemer mer? Lagging eller ren hakking? Fungerte det bra før?

 

ACER Aspire 5 etellerannet. 2 GB RAM, ATI X1600-kort m/ 256mb dedikert VRAM, ~2 GhZ Intel DualCore prosessor.

 

Alt fungerte bra før, og da hadde jeg ikke helt oppdaterte drivere engang. Det fungerte også bra en stund etter at jeg reinstallerte Windows, så jeg tviler på at den reinstallen er årsaken. Det har "plutselig" kommet de siste par dagene.

 

Det dreier seg om ren hakking, som om jeg skulle ha prøvd å fyrt opp ett nyere spill med alt for høye settings. Det hele varer som sagt i ~20 sek, før det gir seg like plutselig som det oppstår.

 

Maskina er iflg. Norton fri for Virus og andre uhumskheter.

Lenke til kommentar

Kan jo høres ut som om det er en eller annen prosess som startes med jevne mellomrom og som stjeler endel ressurser, installert noe nytt i det siste..?

 

Prøv å disable alt som ligger under oppstart i msconfig og se om det fortsatt skjer...

Endret av yazzi
Lenke til kommentar
Kan jo høres ut som om det er en eller annen prosess som startes med jevne mellomrom og som stjeler endel ressurser, installert noe nytt i det siste..?

 

Prøv å disable alt som ligger under oppstart i msconfig og se om det fortsatt skjer...

 

Det hjalp ikke, men jeg har funnet ut at det er CPU-bruken som spiker noe voldsomt med jevne mellomrom. Hvordan kan jeg se hvilke proseesser som bruker hvor mye CPU i WinXP? Task Manager gir meg bare Mem Usage på prosesser ...

Lenke til kommentar
Kan jo høres ut som om det er en eller annen prosess som startes med jevne mellomrom og som stjeler endel ressurser, installert noe nytt i det siste..?

 

Prøv å disable alt som ligger under oppstart i msconfig og se om det fortsatt skjer...

 

Det hjalp ikke, men jeg har funnet ut at det er CPU-bruken som spiker noe voldsomt med jevne mellomrom. Hvordan kan jeg se hvilke proseesser som bruker hvor mye CPU i WinXP? Task Manager gir meg bare Mem Usage på prosesser ...

 

Trykk ctrl-shift-esc så får du opp oppgavebehandling, se på prosesser og sorter etter prosessorbruk så finner du det fort ut :)

Lenke til kommentar

Bah, jeg hadde jo CPU der, tab'en var bare dratt så sliten at den ikke syntes.

 

Nå ser jeg at det er den applikasjonen som kjøres (spill / PowerDVD etc.) som tilsynelatende får plutselige spikes i CPU-bruk.

 

F.eks. kan jeg spille Wolf3D i DosBox. Til vanlig ligger DosBox på 2-5% CPU. Når hakkinga inntreffer, spiker den opp til 50%+. System Idle Process bruker ~35-40%, og med noen få andre prosesser på 1-2% (som oppfører seg normalt), resulterer dette i 95%+ total CPU-bruk.

 

Når det forsvinner igjen detter prosessen tilbake til normalen på sekundet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...