Gå til innhold

Stille hastigheten på minnet ned! Farlig?


Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å overklokke min q6600, og jeg har mange guider jeg skal følge, og alle sier at jeg må stille ned hastigheten på minnet derreter øke på FSB... greit nok, men jeg kan ikke stille den sånn som jeg vil? ( det var første spørsmål )

 

jeg kan bare stille den sånn at det står feks 1:1.25 osv, og da går den ned, men ikke så mye som jeg vil, men nok om det... hvis jeg da stiller minnet fra 800 til 667mhz, vil det bli farilig eller er det helt greit?? jeg tenkter liksom på at den får strøm som om den skulle ha vært 800mhz!!! men dette har ikke jeg peiling om....

 

og helst ikke svar med sånne teite sprøsmål som "hvilke vifte har du" "er du sikker på at du vil klokke" osv.. jeg har fårr mange sånne teite svar før og det har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre.... hvis du vet det jeg spørr om blir jeg kjempe glad... :)

 

venligst svar...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, reduksjon i minnefrekvensen er ikke noe farlig. Du har vel intel chipsett, og kan da kun sette forhold til FSB. Hvilket hovedkort og minne har du? Sett minnet til 1:1 eller lavere og klokk i vei, tipper brikkene dine klarer en liten overklokk. Hvorfor skal du redusere minnefrekvensen så mye egentlig?

Lenke til kommentar
Nei, reduksjon i minnefrekvensen er ikke noe farlig. Du har vel intel chipsett, og kan da kun sette forhold til FSB. Hvilket hovedkort og minne har du? Sett minnet til 1:1 eller lavere og klokk i vei, tipper brikkene dine klarer en liten overklokk. Hvorfor skal du redusere minnefrekvensen så mye egentlig?

 

hei, og tusen takk for svar... jeg skal prøve og klokke min q6600 opp til 3ghz og da må jeg sette ned minnet til 600 ett eller annet og derreter øke FSB til 333 tror jeg, da får jeg 801mhz på minnet og 3 ghz på cpu.... :p

 

hovedkort er MSi p35 og minne er Corsair XMS2 6400 DDR2, 2048MB PC6400 CAS 5-5-5-18, 800MHz, 240pin ( kopiert fra komplett.no :blush: )

Endret av yngvenot
Lenke til kommentar

Sett minnet til 1:1 og klokk i vei. Q6600 har en FSB på 1066, noe som gir en FSB på 266. Ved 3ghz, vil den fortsatt ligge under 400mhz, altså 333, noe som vil gi en effektiv frekvens på minnet på 666mhz. :devil: Så det kan kansje ende med at du må kjøre et høyere forhold enn 1:1 for optimal ytelse på minnet.

Lenke til kommentar
Sett 1:1, øk bus til 333, og evt stram litt inn på timings om det er rom for dette (f.eks til 4-4-4-12). Rimelig meningsløst å kjøre minnet med divider over bus.

 

dette her skjønte ikke jeg helt, hva mener du med å stramme litt på timings... det jeg vil gjøre er at jeg får CPu opp i 3ghz og minne opp i standard 800mhz... slik jeg fant det ut, trenger jeg bare å sette minne i 1:1.25 ( tror jeg ) og da blir minnet 600 et eller annet, og da kan jeg bare øke FSB helt til CPU er oppi 3ghz og minne blir 801mhz.... høres ikke dette fornuftig ut?? eller tar jeg helt feil, venligst rett på meg hvis jeg tar feil!

 

Takker for alle svar! :D:D:D

Lenke til kommentar
Å stramme litt på timings betyr å gå fra f.eks 5-5-5-15 til 4-4-4-12.

 

Din måte er en mulighet. Jeg sier at du mest sannsynlig vil komme bedre ut av det ytelsesmessig om du holder på 1:1 divider, strammer inn timings og heller overklokker prosessor litt lengre.

 

men jeg vil vell ikke tape ytelse med å gjøre det på min måte? eller? gi meg fler tips!! jeg suger alt til meg... :) i need more info.. hhee :p

Lenke til kommentar
Å stramme litt på timings betyr å gå fra f.eks 5-5-5-15 til 4-4-4-12.

 

Din måte er en mulighet. Jeg sier at du mest sannsynlig vil komme bedre ut av det ytelsesmessig om du holder på 1:1 divider, strammer inn timings og heller overklokker prosessor litt lengre.

 

men jeg vil vell ikke tape ytelse med å gjøre det på min måte? eller? gi meg fler tips!! jeg suger alt til meg... :) i need more info.. hhee :p

 

 

du gjør det jo ikke noe mere spessielt, bare strammer opp timingsen på rammen i tillegg:) så du får bedre ytelse , rammen jobber raskere:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...