Gå til innhold

CANON - Støv på Sensor og optikk


Anbefalte innlegg

Jeg har canon 350D og skifter linser ofte under varierende forhold. Noe som tilsier at det er kommet noe støv, både på linser og på hus.

 

Mine linser er: Sigma 10-20, 15-50, 2,8 og 70-200 2,8. For å fjerne støv på linsene så bruker jeg linsepapir.

 

Mine spørsmål er:

1. Hvordan fjerne støv inni selve kamerahuset?

2. Finnes det noe bedre enn linsepapir for å fjerne støv på linser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det bare er støv som er på objektivet så kan du bruke en sånn fin "børste" som er beregnet til slikt. Fåes i de fleste fotoforretninger vil jeg tro.

 

For å fjerne støv i selve kamerahuset så kan du bruke noe sånt som Giottos Rocket Airblower.

Du må da først aktivere sensorrens på kameraet. Deretter er det bar å blåse bort støvet på sensoren.

Viss det er rusk som sitter fast så kan det hende du må til med Swabs og rensevæske.

Lenke til kommentar

Til objektivet bruker du best en nogenlunde ren mikrofiber klut. Samme som du bruker på briller, bare litt større. Koster ca 100 kr i butikk.

 

Du må gjerne kjøpe en lenspen også, men jeg synes ikke disse er like bra. Jeg synes i alle fall det bittelille stykket med pusseskinn fort ble skittent, og da var litt av poenget borte.

 

For støv inne i kamerahuset benytter du primært en blåser, f.eks Giottos, slik som beskrevet i et annet innlegg.

 

Dersom dette ikke tar bort alt på sensoren bruker du sensor swabs, men disse er litt mer risikable, og ikke minst svært dyre.

 

 

Støv inne i kamera får man før eller siden. Men du kan minimere sjansene ved noen enkle grep: Ikke bytte objektiv i støvete omgivelser, ikke i vind. Bytte raskt, og huske å vende kamerahuset nedover når du bytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...