Gå til innhold

Stue PC, men hvordan og hvilken?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en bærbar HP maskin som jeg bruker opp mot flat-tven noe som i og for seg fungerer greit. Men siden jeg stort sett bare har den liggende der var tanken å selge den bærbare og bare ha en stasjonær liten maskin der.

 

Jeg har ikke utvidet peiling på prossesorer, skjermkort og slikt. Siden jeg da spiller FSX en del merker jeg at min maskin som har en Intel Core 2Duo 1,5Ghz prossesor hakker det en del i FSX spillet selv når effekter og slikt er justert godt nedover.

Generelt syns jeg maskinen ikke virker som den raskeste heller på generell bruk. Og jeg rydder ganske ofte opp i systemet.

 

Derfor ser jeg etter en stue pc som kan være ett bedre alternativ. Spørsmålet er hvem av disse maskinene som kan gjøre best nytte? Bruken går i musikknedlastning, filmnedlastning, surf, chat og simulatorspill.

 

Her er noen jeg har plukket ut

 

Alt. 1 http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92151

Alt. 2 http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=93163

Alt. 3 http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=91963

 

Spørsmålet er om slike kontormaskiner har det som skal til? Funker disse til det jeg er ute etter eller er det bare beregnet på bruk hvor det er store servere som tar seg av de tunge jobbene? Eller bør jeg se på helt andre maskiner? Å bygge selv er neppe noe alternativ, SÅ peil har jeg ikke.. tror jeg.. ;)

 

Jeg har veldig god erfaring med HP, og dere ser jo også på de jeg har plukket ut hvilken prisklasse jeg ønsker å holde meg til.

 

Nå er jeg spent! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det var vel ikke de hissigste specsene på de maskinene jeg fant frem. Men spørsmålet er om de er gode nok til mitt bruk?

 

Skal se litt på bygging, kunne vært nice å fått det til. Men problemet er vel mest å vite hvilke komponenter man skal ha, å sette dette sammen skal nok gå greit.

 

Hvilken prossesor, skjermkort, harddisk etc.. at kabinettet skal være lite sier seg selv.

 

Takk så langt! :)

Lenke til kommentar

Forslag HTPC.

 

Begrunnelse:

Kabinett: Antec Fusion 430 er et spesiallaget HTPC kabinett med en god PSU. Relativt lite og leveres med fjernkontroll (om jeg ikke husker feil) og regulerbare vifter.

CPU: AMD Athlon 64 X2 4450e. Effektgjerrig og kjølig CPU. Forutsetning for lite støy.

Hovedkort: Asus kort bygd på AMD 780G brikkesettet, etter min mening det beste budsjettvalget for en HTPC. Innebygd GPU er nær opp til ATI HD 3450 i ytelse.

DVD-spiller: Har valgt en rimelig BlueRay spiller som også brenner DVD-er med mer. Ser ingen hensikt i ikke å kjøpe en BlueRay spiller. En rein DVD-spiller/brenner ligger rundt 200 kr.

Harddisk: Samsung F1 er støysvake og rimelige harddisker. Valgt en 750 GB, da plass er greitt i en HTPC. Personlig ville jeg valgt en mindre og hatt lagringsvolum på en server.

Minne: 4 GiB av kurant og rimelig minne. 4 GiB koster så lite mer en 2, at jeg ser ikke vitsen i å spare.

 

Spillytelsen kan muligens bli noe svak, primært grunnet bare innebygd skjermkort. Men da er det fullt mulig å putte inn et HD 3650 eller HD 3850 for å få skikk på den.

 

Har ikke lagt inn OS, men OEM versjon av Vista får du for ca 800 kr.

Lenke til kommentar
Du kan sammenligne den med denne modellen fra HP

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...alogCategoryID=

 

Mener du dette er en bra eller dårlig maskin?

Den har mye minne og RAM men er skjermkortet ett med fres i? :)

 

Hvordan tolker man AMD prossesorene kontra Intel? Intel har feks 2,4Ghz eller 1,8Ghz, mens AMD har 64 X2 5200+ feks. Dette sier ikke meg noe, så om noen kan gjøre dette klarere for meg så takker jeg pent! :)

Lenke til kommentar

Klarer du å spille av HD-filmer med innbyggd skjermkort? Anbefaler at du i tillegg kjøper et av de skjermkortene som står anbefalt over her..

 

Selv har jeg hatt antec kabinett, for å si det slik, aldri igjen. Mulig jeg var uheldig, men makan til skrapmetall.. så ganske bra ut, men var ikke behagelig å holde på med.

 

 

Jeg gikk selv i billig fella når jeg skulle kjøpe Stue-pc.

Det ble til slutt dyrt og jeg sitter med en ok stue-pc.

Det er bra du spør her slik at du kan få hjelp på forhold, slik at du unngår de feilene jeg gjorde.

 

---

Kjøp skikkelig utstyr, ikke baser deg på at du skal "muligens" ha en server i tillegg, dette blir bare styr og ekstra arbeid. Enten skal du ha, ellers skal du ikke ha.

 

Bestem deg for bruksområdet på forhold. Beskriv til oss akkurat hva du har tenkt å bruke denne til, er utseende og støynivå viktig?

Lenke til kommentar

Har 780G chipset på 2 maskiner hjemme nå, og begge drar HD glatt.

Ene har også 4450e prosessor.

 

Enig med vargaz når det gjelder kabinettet Bolson anbefaler, hatt det selv, og sitter ikke med noe godt kvalitetsinntrykk.

Hadde han byttet det ut med dette, så er handlekurven en budsjettkiller.

 

Den HP modellen fra Elkjøp, var også den beste av ferdigalternativene her.

Men 3gig ram? Da kan de umulig kjøre dual channel.

 

Gå for selvbygg, nå har du fått tips om bombesikker løsning her.

 

Ooops! glemte nesten en ting.

Kabinettet jeg foreslår har ikke psu, feks. denne.

Men da går prisen opp med nesten 400kr, men absolutt verdt det i mine øyne.

Lenke til kommentar

Takk for bra og utfyllende svar! :)

 

Planen er å ha maskinen stående i tv benken, som blir bak glassdør med åpning bak så det er luft og tilgang på kabler etc. Derfor er ikke utseende veldig viktig, men jo mindre støy jo bedre er det jo så klart :)

 

Bruken er så klart mest på intenett / mail / msn. Men også mye nedlasting av musikk og film, og naturlig nok avspilling av dette :) Men det som har fått meg til å tenke på vassere redskap er spilling av Flight Simulator X.

 

Så ønsker jeg samtidig å ha en stasjonær PC tilknyttet LCD tven i stedet for den bærbare som jeg enten selger eller beholder som en reserve/reise PC.

 

PC bygging virker litt avskrekkende enda, men prøver for alvor å sette meg inn i dette nå med å titte litt på forskjellige guider og på komplett.no sine konfigurasjoner.

 

:)

 

-------------------

 

Bolson; Takk for tipset! Skal se mer på den linken og evt. alternativer også. Veldig veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Ikke bli skremt av å bygge selv, kan gjøres med nesten 10 tommeltotter.

Skulle det bli problemer, får du ta en tur til Årnes.

Kan vi skru pc og prate Volvo;)

 

Hehe.. skjønner tegninga her ja :D

 

Tenkte jeg skulle skru PC nå, og så får jeg skru Volvo når den tid kommer!

Sitter å leser guiden på hw.no og den får det jo til å se veldig greit ut faktisk.

Lenke til kommentar
Har som sagt ingen god erfaring med fusion kabinettet, volumkontroll som skraper i chassiet, reset knapp som henger seg opp og generell dårlig kvalitet hovedsakelig på fronten.

 

Er kjempefornøyd med alt annet jeg har vært borti av Antec.

 

Da har kanskje jeg vært heldig.

Mitt har ikke disse problemene,

Lenke til kommentar
Har som sagt ingen god erfaring med fusion kabinettet, volumkontroll som skraper i chassiet, reset knapp som henger seg opp og generell dårlig kvalitet hovedsakelig på fronten.

 

Er kjempefornøyd med alt annet jeg har vært borti av Antec.

 

Har nettopp bygget en HTPC, og har benyttet Fusion kabinettet, og kjenner ikke igjen noe av de problemene du hadde.... Kan jo være du var uheldig??

Ellers puttet jeg inn en amd 4850 cpu, 750gb disk, hovedkort fra Gigabyte med 780 chipsettet, og 2 gb av noe billigminne. Drar HD materiale uten problemer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...