Gå til innhold

Pc til fotobehandling + "altmuligbruk"


Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg med en handleliste til PC?

Hovedbruken blir fotoredigering (Lightroom/Photoshop), men den vil også bli brukt både til spill, kontor +++

 

Fra før har jeg en Corsair 450w PSU som jeg gjerne viderefører i ny PC såfremt den ikke blir for svak. Jeg har også DVD-leser og brenner, samt tastatur/mus/tegnebrett/høyttalere osv, så trenger ikke slikt stash. Har to 150GB harddisker som er snart fire år gamle, den ene er lite brukt. Kan jeg videreføre en av disse til systemdisk (så lenge den varer), eller har det vært mye ytelsesforbedring de siste årene? I tillegg tenker jeg at jeg trenger en disk på 0,5-1TB. Skjerm kjøper jeg utenom.

 

Ønsker et mest mulig stilrent kabinett med lite plastikk (og ikke noe lys og tull), og maskinen bør være mest mulig stillegående. Prisklasse 6-8k.

 

PCen må bli stabil og gi mest mulig "bang for the bucks". Forslag til komponenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg kan vel egentlige bare ryke å reise om eg anbefaler deg Mac? Det er supert til foto og behandling. Ikkje på spel. Men på alt det andre. Kan gjerne utdype om du vil.

 

Neida, men jeg glemte å skrive at Mac er uaktuelt. Dette pga. en del andre ting maskinen skal brukes til, at jeg har mange års erfaring med pc men ingen med mac, samt programvarelisenser jeg allerede har. Men ja, Mac er bra for bildebehandling.

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag :

 

Kabinett : 990,- Antec P182

Hovedkort: 1250,- Asus P5 Q deluxe

Prosessor: 1750,- Intel Core 2 Quad 9300

Harddisk : 1000,- Samsung F1

 

Er det 32 eller 64 bit OS du kjører ?

Har du 64 bits ville jeg gått for minst 4GB Ram , helst 8GB.

 

Hvor stor skjerm sikter du inn på ?

Hvis du skal bruke den til Photoshop /bildebehandling ville jeg utelukket TN skjerm , og gått for S-PVA eller S-IPS.

Lenke til kommentar
Kabinett : 990,- Antec P182

Hovedkort: 1250,- Asus P5 Q deluxe

Prosessor: 1750,- Intel Core 2 Quad 9300

Harddisk : 1000,- Samsung F1

 

Er det 32 eller 64 bit OS du kjører ?

Har du 64 bits ville jeg gått for minst 4GB Ram , helst 8GB.

 

Hvor stor skjerm sikter du inn på ?

Hvis du skal bruke den til Photoshop /bildebehandling ville jeg utelukket TN skjerm , og gått for S-PVA eller S-IPS.

 

Det hovedkortet der ser bra ut, men har jeg noe særlig å vinne på å kjøre en quad-prosessor fremfor en noe rimeligere duo (tenker da både pris/ytelse/strømforbruk).

 

Ang. OS blir det sannsynligvis XP 32-bit, 4GB ram(ja, vet at jeg ikke får utnyttet de sist GB-ene)

 

Skjerm er et annet tema som jeg først og fremst leter etter info om på egne forum, men det blir nok rundt 21" S-PVA/S-IPS i de nedre prisklasser.

 

Hvilket skjermkort er å anbefale i disse dager for rundt 1-1,5k? Er da ute etter lavt strømforbruk/varmeutvikling, lite støy, og god ytelse.

Lenke til kommentar
Det hovedkortet der ser bra ut, men har jeg noe særlig å vinne på å kjøre en quad-prosessor fremfor en noe rimeligere duo (tenker da både pris/ytelse/strømforbruk).

Det hovedkortet er forøvrig testet her med toppkarakter

 

Etter hva jeg har skjønt er duo prosessor best for gamere , mens quad egner seg best for multitasking (flere programmer som kjører samtidig).

 

_________

 

Skjermkort : F.eks dette kortet

 

Jeg har forøvrig gått for et vifteløs skjermkort i min nye PC. ( Skjermkort med vifter har en tendens til å bråke)

Fikk tips om at jeg ikke trenger de råeste kortene.

 

Det er forøvrig også en ''Photoshop'' PC.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Regner med at jeg satser på et HD4850-basert (tydeligvis mest bang for the bucks nå) skjermkort, helst med vifteløsning som blåser luften ut, tenker da spes på HIS sin iceq-løsning.

 

Men, noen som har formeninger om Corsair VX 450W som jeg har vil klare å dra dette systemet uten problemer? Vil helst slippe å kjøpe ny PSU...

Systemet blir altså som handlekurven, pluss et par disker, DVD*2, intern kortleser og div småting plugget i USB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...