Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: '98 BMW 520i E39


NoXify

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt meg ny bil, en BMW 520i fra 1998. Den er min andre bil, jeg er 19 år og jeg har forsikret bilen på meg selv (desto før jeg oppnår bonus, desto bedre). Ble faktisk ikke mer enn drøye 15000 for kasko, så det kan man jo leve med. Kjørt av tidligere mekaniker, som har hatt bilen siden han selv tok den inn fra Tyskland i 2001. Såvidt jeg kan se er den rimelig strøken teknisk og interiørmessig. Utvendig er den også meget pen, langt bedre enn de fleste 98modeller, men noe steinsprut og småbulker ble jo litt tydeligere da jeg polerte den. Hva kan man ellers forvente av en 10 år gammel bil? :) Strålende fornøyd med bilen så langt, er jo en kjempebil å kjøre!

 

Planer for bilen fremover er:

Faceliftlykter rundt hele.

Nye felger i 17" (felgene på bildet skal på vinterdekkene hvor det nå sitter kapsler!)

CD-veksler eller iPod-tilkobling så jeg slipper å stri med kassetter :p

 

Er altså ikke store forandringene som skal gjøres, bare pynte den lett opp utvendig så den ser litt nyere/dyrere ut. Ingen senking, bakrutesenking og slikt, da jeg rett og slett elsker designet på E39 og synes ting ser penest ut slik produsenten har brukt årevis på å lage det. Dessuten har jeg en overutviklet økonomisk sans, så prøver å ikke la BMWen stikke av med absolutt alle lommepengene mine.

 

BMW 520i

Årsmodell: 1998

Km.-stand: 160 000 km

Motor: 6 sylindre, 24 ventiler, 150hk.

Interiør: Originalt, sort. Fancy kassettspiller.

Eksteriør: Blå metallic, hengerfeste!

 

 

 

post-51535-1219095378_thumb.jpg

 

Bayer-børsa foran garasjen hvor den nå står og gjemmer seg for det nifse regnværet, nypolert og fin :)

 

 

post-51535-1219095405_thumb.jpg

 

Litt kjedelige 15" felger, men absolutt godkjent som vinterfelger. Synd sommerdekkene som står på var nye denne sesongen i 205/65-15.

 

 

post-51535-1219095423_thumb.jpg

 

Førstebilen i bakgrunnen, veldig greit å få litt erfaring med en billig og lettkjørt bil før man investerer i en skikkelig en. Corollaen har stått prøven med glans, og fått godt og kjærlig stell den også.

 

 

post-51535-1219095451_thumb.jpg

 

Bakenden er det jeg liker best med E39, hengerfestet bryter idyllen litt, men du verden så praktisk! Gleder meg til å få på nye baklykter, som jeg tror vil pynte opp veldig.

 

 

Er takknemlig for alle kommentarer og tips, er for øyeblikket på utkikk etter en måte å løse stereo-problemet på, og et par rimelige og pene BMW-felger :)

Endret av NoXify
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pen, fin og tung tralle du har fått :D

 

Anngående felger så passer M5 felger en slik bil veldig godt. Trenger ikke kjøpe orginale da disse koster shorta. Du får dem helt nede i 6000-7000kr med dekk. Handlet det selv for en stund siden, 215/45 17 kostet 6500 og sitter på en E36 Touring, kler den veldig godt.

 

Hva er problemet med stereoen?

Lenke til kommentar

Takk-takk.

 

Tenkt litt på M5-felger selv også, er nok det som passer best på 5ern. Tenkte jeg skulle slite ut dekkene på de som sitter der nå først, for er ca. 1-2 sesonger igjen på både sommer og vinterdekk. Litt økonomisk må man jo være :p

 

Problemet med stereoen er vel ikke noe problem, snarere at jeg kunne tenkt meg å spille musikken fra noe annet enn kassetter :p Såvidt jeg har fått med meg er det tilkobling til CD-veksler på originalspilleren, ellers er jo en ICE-link til iPod et alternativ.

 

Har bestilt faceliftlykter både foran og bak nå, så mangler jeg bare hvite sideblinklys, men de stikker jeg bare innom koed og kjøper separat. Gleder meg til de kommer, gjør det litt lettere å utsette felger en liten stund til.

Lenke til kommentar
Koed har fått egen avdeling på Skedsmokorset her i Norge.

 

Vil helst beholde standardspilleren, da det tar seg mye bedre ut enn et panel med en vanlig CD-spiller i. Kan jo evt bytte ut med en Business CD, men koster fort litt, om man ikke er så heldig å finne en brukt på finn.no.

Hvordan handler man på Koed sin avdeling på skedsmokorset?

 

Er det bare å bestille på Koed.dk og hente der?

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt så mye på M5-fanger og "spoiler" enda, men bilen er jo en 520i, så ikke så mye vits i å late som det er en M5 xD Enig i at det er pen styling, men er mer noe man gjerne koster på en bil med mer motor. Får se hva jeg gjør med tiden, planlegger å beholde den lenge.

 

Lykter med angeleyes er bestilt, håper jeg får dem neste uke en gang.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

e39tail.jpg

DSC02265.jpg

 

Felger blir det nok alvor av, men som dere sier er det komfort-bil, altså passer det dårlig med 35-profil :) Lyster på 205/55-17 eller 225-50-17. Da får jeg litt større rullediameter også, så får jeg ned turtallet bittelitt i 5. giret, synes den ligger litt høyt til å bare ligge og rusle i 100 :p Skal jeg akselerere litt, gjør det meg absolutt INGENTING å gire ned for å få den saftige sekser-lyden frem :love:

Lenke til kommentar
Felger blir det nok alvor av, men som dere sier er det komfort-bil, altså passer det dårlig med 35-profil :) Lyster på 205/55-17 eller 225-50-17. Da får jeg litt større rullediameter også, så får jeg ned turtallet bittelitt i 5. giret, synes den ligger litt høyt til å bare ligge og rusle i 100 :p Skal jeg akselerere litt, gjør det meg absolutt INGENTING å gire ned for å få den saftige sekser-lyden frem :love:

 

205/55 eller 225/50 blir jo enorme ballongdekk? Jeg kjører på 235/45/17 på min og jeg synes det er på kanten for høye dekk. Hvor høyt ligger turtallet ditt i 100 km/t? Min (automat) ligger på ca. 2100 i 100 km/t.

Lenke til kommentar

Mener det er 2700-2800 den ligger på i 100. Det er litt høyt etter min smak. Kan jo igrunn dra den helt ned i 50 i 5.giret også, og den dytter helt ok, så større dekkdimensjon hadde ikke gjort meg altfor mye.

 

Vil vel ikke akkurat kalle 50 eller 55 ballongdekk, i forhold til de 65-profil som står på nå. Jeg vil helst ha litt komfort igjen også, og med de tarvelige veiene vi har i Norge (selv rundt Oslo) så ser jeg ikke helt poenget med 40-profil. Skulle gjerne hatt det om jeg bodde i Tyskland, men sånn er det når man må leve med denne elendige veipolitikken :p Utseende er selvfølgelig viktig, men ikke så dødelig viktig at det skal gå utover altfor mye utover komforten ;)

Lenke til kommentar
Mener det er 2700-2800 den ligger på i 100. Det er litt høyt etter min smak. Kan jo igrunn dra den helt ned i 50 i 5.giret også, og den dytter helt ok, så større dekkdimensjon hadde ikke gjort meg altfor mye.

 

Vil vel ikke akkurat kalle 50 eller 55 ballongdekk, i forhold til de 65-profil som står på nå. Jeg vil helst ha litt komfort igjen også, og med de tarvelige veiene vi har i Norge (selv rundt Oslo) så ser jeg ikke helt poenget med 40-profil. Skulle gjerne hatt det om jeg bodde i Tyskland, men sånn er det når man må leve med denne elendige veipolitikken :p Utseende er selvfølgelig viktig, men ikke så dødelig viktig at det skal gå utover altfor mye utover komforten ;)

 

Husk på at profilen er prosent av dekkbredden, altså jo bredere dekk du har jo høyere blir dekkene (forutsatt samme profilprosent). Med 205/55 er dekksiden 11,3 cm høy, 225/50 = 11,3 cm. I tillegg tror jeg dette er særdeles ukurante dimensjoner å få tak i i 17" utførelse, så det vil eventuelt være dyrt og lite utvalg i disse dimensjonene. 235/45/17 har du et hav av utvalg til, her blir dekksiden 10,6 cm.

 

Kan føye til at jeg minimum ville kjøpt 18" hvis jeg var deg, 17" blir litt smått på en E39. Videre kan du helt fint bruke 235-bredde på bilen. 205 blir litt smalt på den bilen mener jeg.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Du har et godt poeng der. Vel, jeg får kikke litt rundt etter de M5-felgene som var fra før facelift, tror de passer best. Når det gjelder dekk satser jeg på 225/50-17 eller 235/45-17, er helt kurante dimensjoner begge to. Sett det faktisk ikke er så ille vanskelig å få tak i 225/50, virker det som. 225/45-18 hadde også vært kult, men vil ikke ned på 40-profil helst, vil beholde litt komfort også, mye forbedring fra 15" til 17" tross alt :) Skal gruble litt på det og se hva jeg har av muligheter.

 

Lest at BMW Reverse-spillerene ikke kan kobles til CD-skifter, noe som også utelukker iPod-tilkobling. Det er jo rimelig synd, nå har jeg i hovedsak valget mellom å få tak i en Business CD-spiller eller å sette inn et stygt deksel med en vanlig CD-spiller. Svært lite lyst til det siste, så får se om jeg ikke finner en måte å få kloa i en Business CD. Kanskje plukke ut en av et vrak?

Lenke til kommentar

Det er såpass ja, ja har ikke lykkes i å finne en slik spiller særlig billig, synd de skal være så svindyre. Vil nødig kaste inn håndkledet og kjøpe plastdekselet. Finnes vel kanskje ikke noen originale kassettspillere som kan styre CD-veksler heller, for en grei Alpine veksler f.eks er jo ikke helt ille priset. Kan jo være heldig å finne en Business CD, får holde øynene åpne ;)

 

Bor ved Gardermoen. Har ikke kjørt dekk med lavere enn 55-profil før, så kanskje det hadde vært en grei erfaring før jeg bestemmer meg. Sittet på med en golf med 40-profil, litt blandede inntrykk derfra.

Lenke til kommentar

Ja, det hadde ikke vært så dumt, skal en tur inn neste uke. Hadde satt pris på det.

 

Vært ute og kjørt litt i kveld, og merket en tendens til at bilen plutselig slukner, spesielt i bykjøring. Etter litt lukeparkering og snuoperasjoner, kan den plutselig finne på å bare slokne midt i trafikken, sånn 50-100 meter etterpå. Når jeg da prøver å starte den igjen, er den tung å starte, og innimellom nekter den plent. Dersom jeg er heldig og får start, går den gjerne ujevnt i et par sekunder, før den dør igjen. Det som hjelper er å la den stå i noen minutter før man prøver igjen, da starter den ofte helt normalt igjen.

 

Noen som har hørt om noe lignende? Har rett og slett ikke peiling på hva det kan være, eneste fellestrekket er at det har vært bruk av revers innblandet ved alle tilfellene. Kanskje det er VANOS-ventilene som blir forvirret og rett og slett ikke slipper til riktig mengde drivstoff, eller drivstoff i det heletatt? Er sannelig ikke sikker, jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...