Gå til innhold

Anbefaling til WinMoviemaker alternativ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tatt opp en del video med FRAPS på PC'n min, skal altså lage video med gameplay fra et spill.

Nå er det 10 gangen på 5 minutter at "Det har oppstått et problem, programmet må lukkes". Dette gjelder Windows Moive Maker.

 

Har noen en anbefaling til et gratis og godt alternativ?

Vil ha mulighet til å importere video i .avi, redigere den på en slags klipp-linje (at jeg selv velger hvor jeg vil dele opp klippet/klippe/lime, evt noen enkle effekter), og kan ha mulighet for å lagre dette som f.eks. WMV, h.264, Mp4 og gjerne flere format..

 

anyone?

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Power director er et greit programm, trialen varer bare i 30 dager... Så må du betale.

Du finner det hvis du søker på Google.

 

Ps det står "powerDirector Trial version" oppe i hjørne de første 5 sekundene.

(Kan sende deg en pm med link til en film som er laget med det programmet.) :thumbup:

Lenke til kommentar
Power director er et greit programm, trialen varer bare i 30 dager... Så må du betale.

Du finner det hvis du søker på Google.

 

Ps det står "powerDirector Trial version" oppe i hjørne de første 5 sekundene.

(Kan sende deg en pm med link til en film som er laget med det programmet.) :thumbup:

Hei og takk for svar =)

Fikk anbefalt dette av en venn også, skal absolutt testes.

Hvordan er dette med tanke på instillinger av filformat (kan jeg importere .avi og eksportere som .mp4 f.eks?), og andre insillinger som aspect ratio osv..?

Guide noe sted..? hehe.. :blush:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Power director er et greit programm, trialen varer bare i 30 dager... Så må du betale.

Du finner det hvis du søker på Google.

 

Bruker du PowerDirector 7 selv? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal velge i en jungel av redigeringsprogramvare. Lastet ned PD7 og testet en liten halvtime. Det ser veldig oversiktelig og bra ut, men jeg leser på andre forum hvor mange klager på masse bugs. Det gjør meg litt skeptisk. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Har også testet Adobe Premiere Elements, virket forsåvidt greit, men syntes GUI var veldig lite responsivt. Må kanskje bli vant med det.

 

I tillegg var jeg en tur innom Sony Vegas, men testet for lite til å få noe godt inntrykk.

Gunnen var at jeg allerede hadde prøvd PD7 og likte det jeg så, selv om det hjelper lite hvis det er fullt av bugs.

 

Noen som har noen anbefalinger7meninger?

 

PC er forresten en ACER Aspire M5640 m/Vista Home Premium (32bit) hvis det skulle være av betydning.

Lenke til kommentar

Bruker pinnacle studio 12 ultimatium. D er et bra prog som ikke bugger, selv ikke på den dårlige stasjonære min(cpu'en ligger på 100% nesten hele tiden) dette er litt vanskelig å bruke, men d finnes masse filmer på youtube for dette slik som det gjør for vegas. ( filmene for pinnacle 10 o.l funker også). Dette koster en del... kan anbefale PD, brukte det før jeg begynte å bruke pinnacle. Det er veldig lett å lære.

Lenke til kommentar
Tenkte å foreslå Sony Vegas Pro 8.0, men det koster vel litt en del...

Sony vegas movie studio 9a (evt. platinum pro) koster bare en femdel av Vegas 8, kun 119 $ og hovedsaklig er den store forskjellen at du har en begrensing på 4+4 spor. (4 lyd 4 bilde)

Men om man er litt rasjonell: hvor ofte har man egentlig bruk for det?

i tillegg får man visst med 1001 lydeffekter når man kjøper det... sounds great!

 

EDIT: Movie Studio 9 er kompatibelt med vista, men jeg har ikke fått noen av versjonene til å funke! :roll: Sony sin supportsentral var ikke så mye hjelp heller -.- noen som kan hjelpe meg der?

Endret av Spöka
Lenke til kommentar
fordelen med Sony Vegas er at dette er et av de mest populære programmene for oss amatører derfor er det lett å finne hjelp. Ligger mange videoer ute på youtube ol om hvordan man redigerer osv.

 

Så vis du vil havne i en trygg båt er Vegas et godt alternativ:)

 

Nå har jeg såvidt begynt å teste Sony Vegas Movie Studio 9.

Det første jeg ser at jeg mangler (eller i alle fall klarer jeg ikke å finne det) er scene detection etter capture fra DV kamera. Finnes dette?

 

Grunnen til at jeg trenger det er at jeg har ca 10 timer uredigert film tatt med mitt gamle Panasonic DV kamera. Av en eller annen grunn så klarer ingen redigeringsprogrammer å detektere de forskjellige scenene som finnes på tapene, men både Adobe Premiere og PowerDirector 7 har funksjonalitet for å kjøre scene detection etter at innholdet er overført til PC.

 

Det vil ikke være noe problem i fremtiden da jeg har kjøpt et nytt HDD-videokamera, og da vil jo hvert klipp være lagret som hver sin separate fil.

Lenke til kommentar
Dette finnes.

Features

 

Jeg vet at Sony Vegas kan splitte scener basert på tidskoder i selve opptaket. Problemet var at programmet av en eller annen grunn ikke klarer å lese denne informasjonen (ingen andre programmer heller for den saks skyld). Derfor blir det hele lagt i en lang scene. Både Adobe Premiere og PowerDirector har funksjonalitet for å detektere scener ETTER at opptaket er importert til PC. Dette gjøres ved å analysere endringer i hvert bilde.

 

Jeg har muligens funnet problemet med manglende scene deteksjon. Leste i et annet forum at slike problemer kan oppstå hvis klokken på kameraet ikke er stilt. Dette kan stemme da det har stått uten strøm i evigheter. Får prøve når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor programmet trenger å lese denne informasjonen i etterkant? Selve opptaket blir jo splittet opp i forskjellige klipp, og ikke en eneste lang scene.

 

Opptakene på et DV-kamera er kun "splittet" med en tidskode. Hvis det er noe feil med denne informasjonen så vet ikke programvaren hvordan datastrømmen fra kameraet skal splittes opp i forskjellige scener. Og slike problemer kan visstnok oppstå (i følge et annet forum) hvis kameraets dato/tid ikke er satt. Ref f.eks. http://www.dvinfo.net//conf/what-happens-v...-detection.html

 

Ikke spør meg hvorfor det er slik, men hvis dette fikses ved å stille kameraklokken så er problemet løst.

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Der tar du helt feil. Opptakene er splittet i hver sine klipp, og henger overhodet ikke sammen før du evt. setter de sammen selv på tidslinjen. Hvert av klippene får helt separate filnavn.

Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe annet i de årene jeg har holdt på med videoredigering, og det begynner å bli en del år nå.

Lenke til kommentar
Der tar du helt feil. Opptakene er splittet i hver sine klipp, og henger overhodet ikke sammen før du evt. setter de sammen selv på tidslinjen. Hvert av klippene får helt separate filnavn.

Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe annet i de årene jeg har holdt på med videoredigering, og det begynner å bli en del år nå.

 

Mulig jeg forklarer meg dårlig, for jeg tror ikke du har skjønt hva jeg mener.

Når du filmer med et videokamera som lagrer til en DV tape, så finnes det ikke noe fil-aspekt. Det eneste som kan som lagres på tapen er en tidskode. Denne vil selvfølgelig starte på null for hvert klipp.

Denne tidskoden er den mest vanligste måten å kunne detektere scener på. Når du skal overføre fra DV-tapen til pc så sendes det en fortløpende strøm av data. Denne strømmen innholder bilder+tidskoden, og scener detekteres KUN ved at f.eks. tidskoden settes tilbake til null.

Etter å ha googlet litt så ser det ut som om tidskodeinformasjonen av en eller annen grunn ikke overføres korrekt til pc hvis kameraets interne klokke ikke er satt. Da er det heller ikke mulig for programmet å detektere scener under selve capture-prosessen, og alt som overføres vil bli lagret på pc som en stor scene.

Endel programmer har derimot funksjonalitet som kan analysere dette i ettertid, basert på endring i bildeinnhold, og derav kunne splitte opp i korrekte scener. Det er denne funksjonaliteten jeg ikke har funnet i Sony Vegas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...