Gå til innhold

SuperServer, hvilken cpu-løsning?


Anbefalte innlegg

Hmmm....

 

Tenkter å kjøpe en ny sterk server.

(har fra før endel gamle servere, som tenkt å sanere/kaste).

 

Hensikten med den nye serveren skal være å ta over for alle de gamle serverne.

 

"superserveren" skal kjøre enten VMWARE eller MS i bunnen som host-server.

hvor tipper skal ha opp til 20-30 virtuelle servere, og ca 20 virtuelle klienter.

Dette er KUN til eget test/evalueringsformål. Så det meste vil nok kjøre mest i idle.

-Så må ha KRAFTIG cpu`r med quad core eller bedre. (tenkte 2x Quadcore eller noe).

-MYE ram

 

 

Disker:

------------

Desverre så er SAS-disker altfor dyrt for mitt formål, så tenkte:

 

OS disken til hostserveren: 2x SSD disker 64GB (RAID speiling for bedre sikkerhet).

Disk for IMAGE os-diskene: XX x SATA-disker (ulike antall oppsett av RAID speiling)

Disk for data-disker: XX x SATA-disker (Raid5 el.l.)

(og har en annen server som bruker som filserver).

 

Er litt bekymret for at disker kan bli et stort flaskehals i systemet...

 

 

CPU:

----

Hvilke cpu er det som idag er best å benytte? Intel er vel kraftigere en AMD nå til dags?

og noe sier meg at jeg må benytte Xeon (server) versjon av Intel porteføljene..

Ettersom VMWARE lisenser er dyrt (1 lisens pr. 2 fysiske cpu`r), så vurderer jeg heller å betale for litt ekstra ytelse, en å måtte kjøpe flere cpu (og derav flere vmware lisenser).

 

Jeg tenkte i alle fall:

2 x Quad-Core X GHz

 

Hovedkort:

----------

Må støtte MYE ram. Supermicro har vel noen hk som begynner å støtte endel ram.

De største rambrikkene er vel veldig høy premiumpris på enda, så vil ha et hovedkort som har mest mulig ramslots... så jeg kan fylle opp beistet;)

Et sted mellom 64-128GB ram hadde vært fint.

 

RAM:

----

64-128GB ram totalt.

Har hørt at om en skal bruke Intel, så må en gå for FB (Fully Buffered) ram. (uten FB så vil det fort bli problemer når en skal ha mye ram).

 

 

 

Og nei jeg kan ikke dele det opp i 2 mindre servere. (nettop av flere grunner: VMWare-lisensen) OG Civ4-spillet.

Ja, nettop CIV4-spillet;) Må vel innrømme at begrunnelsen for å bygge denne serveren med MYE ram er nettop grunnet CiV4.

Civ4-spillet, på mitt nivå, krever MYE ram. (civ4 er ekstremt ram-addicted).

Har fra før bare 4GB ram på en av mine gamle servere, og ram er helle tiden hva jeg sliter med. så ønsker å lage endel større civ4-verden og da trenger MYE ram.

 

På lengre sikt så tenkte jeg å kjøpe en noe mindre speca server, så jeg kan utnytte vmware host-clustringen.

 

Forventer at sluttsummen kommer til å havne på rundt 100.000kr for denne første serveren, eksl. lisenser).

 

 

Men noen tips og tanker? (spesielt angående cpu og hovedkort). for det er der det mest står på... angående hvilken vei jeg skal ta..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...