jernfot Skrevet 16. august 2008 Skrevet 16. august 2008 (endret) Hei alle der ute i verden! Jeg har bygget og trimmet alt fra ostehøvler til GT-i motorer, nå har jeg gjort en ny «tabbe» ved å bygge en PC, UTEN MS! Noe som var helt PIG. Å instalere Ubuntu likeså! Men så er det slik at jeg har tenkt å bruke denne arbeidsstasjonen som server også - for å være uavhengig av andre – dermed gjør jeg meg avhengig av andres barmhjertighet med betjening av mykvaren! Jeg har lest mye på dette og andre forum, jeg hører ordene når jeg leser høyt, men forstår bæra! Så er det dette med tid til å sitte å knote og stave i timer – når man som jeg for eksempel har en 50 fot, 100 år gammel seilskøyte, som bare skriker etter vedlikehold - i kor med kona - som er like interesert i PC'r som båta! Så kom jeg på, at jeg en gang fikk hjelp til å få spillekortet til lotto til å funke. Med en hjelper fra «Langtvekkistan»! Kan det være en måte? Jeg skjønner det er mulig, men er noen villig? Det var en perfekt løsning dengang – hjelperen fortalte i telefonen – så gjør du bare slik, og etterpå sånn så er alt iorden. Selv om jeg har glemt alt nå, var det en -AHAA- opplevels der og da. Her må jeg kansje fortelle historien om en ordfører her nordfra, som skulle ha seg fiskehau av en fisker på kaia. Ordføreren ville ikke nevne konkret antallet på skoltan han ville ha, men fiskeren syntes han måtte gi han så mange at de iallefall var beslutningsdyktige. Jeg mener med dette å illustrere at vi er mange "MS-skolta" som behøver slik hjelp for å komme i gang, men også for at alternative OS skal oppfattes som PIG, og på den måten klemme døre i «monopolet» litt mer mot karmen. Hjep og meninger tas mot med stor takk! PS: Båten og «det øvrige» skal jeg ta meg av. Endret 16. august 2008 av jernfot
jonnor Skrevet 16. august 2008 Skrevet 16. august 2008 Har du forsøkt å innstalere Ubuntu enda? Er det et konkret sted du sitter fast?
Langbein Skrevet 16. august 2008 Skrevet 16. august 2008 (endret) Men mindre man har en PC med skikkelig kjip hardware, så er det kjappere å installere Ubuntu på en tom harddisk enn å klargjøre Windows Vista på en såkalt preinstallert Elkjøp-maskin. Siste gangen jeg prøvde det tok det først bortimot en time å boote maskinen fordi man først måtte velge hvilken Vista-versjon man ønsket (hvordan kan tante Olga vite om hun skal ha 32 eller 64-bit?), og deretter noe restorepoint-greier som tok evig lang tid (takk HP!!). Deretter tok det enda et par timer med Windows updates og utallige reboots* + å fjerne alt skvipet som lå inne (f.eks Norton Internet Security demoversjon som ikke engang kan fjernes via Add/Remove programs men trenger eget removal verktøy) * Dette var etter Vista SP1 hadde kommet, mens PCen var pre-SP1 så derfor tok det ekstra lang tid å oppdatere pga både service pack i tillegg til diverse andre updates. Jeg trodde også Vista skulle være bedre på oppdateringer siden MS droppet IE+ActiveX tullet, men den nye updateren er jo grisetreig Forøvrig er det bedre å skaffe fjernhjelp fremfor fjern hjelp Endret 16. august 2008 av Langbein
Trynemjoel Skrevet 16. august 2008 Skrevet 16. august 2008 (endret) VNC er vel innebygget i Ubuntu er det ikke? Hva er PIG? Endret 16. august 2008 av Rexinor
jernfot Skrevet 16. august 2008 Forfatter Skrevet 16. august 2008 (endret) Har du forsøkt å innstalere Ubuntu enda? Er det et konkret sted du sitter fast? Jeg har innstalert 8.04LTS 64-b. Og trives med det jeg ser! Så er det det at alt er (syns jeg) veldig anderledes. Og dermed har jeg en tendens til å tro at jeg må være utrolig dumm som ikke finner det andre finner, og beskriver (som her i forumet). Jeg står ikke fast noe bestemt sted enda, prøver å tukle rundt – mye i blind- hittil, for å «kjenne» på ting. Har bla. lest denne:http://wiki.diskusjon.no/index.php/(K)Ubuntu_server_howto, flere ganger (burde kanskje holdt Umbutu linjen noe lenger for nybegynnere), uten å føle meg mer kompetent. Kansje er det bare jeg som ikke ser hvor enkelt det er, og derfor syns alt går over hodet på meg? Derfor tanken - nett + telefon. Rexinor: VNC er vel innebygget i Ubuntu er det ikke? Hva er PIG? VNC skal være der, etter det jeg har forstått. Men det skal også driverene til lydkortet! Uten at det funker, ut av esken! Det er slik jeg oppfatter alt for mange innleg på flere forum - skrevet av, og ment å hjelpe de som har drevet på en stund. Betydningen av forkortelser bør være nevn en gang i tråden. Endret 18. august 2008 av jernfot
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå