Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Muggsopp i sokkelleilighet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og kona mi leier en sokkeleiliget som er 1. år gammel og har bodd her nå i ca 3 måneder. Etter bare 3 uker fant vi muggsopp på den ene ytterveggen. Vi spurte huseier om dette og han hadde ikke sett noe slikt her før. De forrige leietagerne hadde heller ikke sett noe. Så huseier mente det var enten dårlig hygiene eller dårlig lufting. Så vi åpnet lufteluken på soverommet og vasket vekk muggen.

Etter en 3-4 ukers tid til så kom muggsoppen tilbake, og vi spurte huseier en gang til om dette. Og det jeg da fikk til svar var at vi ikke hadde luftet nok, selvom lufteluken står oppe døgnet rundt.

Alle dørene i leiligheten er helt tette, ingen sprekk under døra noe sted, så luft slipper ikke inn i rommene fra stuen slik at det blir sirkulert luft, så alle dørene må stå konstant oppe.

Hele leiligheten er også altfor tett. Som f.eks mobilignaler finnes ikke noe sted i leiligheten med mindre man står ved stuevinduet, da har vi 2 streker signal av 5-6. Går jeg rett utenfor døren har jeg full dekning.

 

Så huseier mener vi skal ha vinduene konstant oppe for at vi skal slippe å få muggsopp. Dette er ikke riktig lufting! En lufteluke er tilstrekkelig, det har jeg forhørt meg med noen av byggfag lærerne på jobben min. Og hva skal vi gjøre til vinteren? Skal vi lufte hele tiden da å for å slippe muggsopp? Nei. Denne leiligheten er feil bygd.

 

Det jeg lurer på er:

- Hvor kan jeg finne et sted det står svart på hvitt at lufteluke er tilstrekkelig lufting?

- At dørene i en leilighet bør ha en sprekk under døra slik at det blir sirkulasjon i rommene?

- Hvilke rettigheter har jeg på dette som leietager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk.

 

Et par spørsmål.

Har jeg rett når jeg sier at det skal være lagt til rette for sirkulering i leiligheten?

Har jeg rett når jeg sier at dersom vinduer må stå oppe hele tiden for at det ikke skal komme muggsopp så er dette ikke riktig lufting?

Har jeg rett når jeg sier at vanlig lufteluke er riktig lufting for å slippe muggsopp?

Lenke til kommentar

[Q] Har jeg rett når jeg sier at det skal være lagt til rette for sirkulering i leiligheten?

[A] Ja. Vi har rett på godt levelig vilkår, og rett inneklima er et av dem.

 

[Q]Har jeg rett når jeg sier at dersom vinduer må stå oppe hele tiden for at det ikke skal komme muggsopp så er dette ikke riktig lufting?

[A] Det skal ikke være nødvendig å måtte ha viduene opp 24/7. Husets ventiler skal gi rikelig med ventilasjon. Det skal være en ventil på hvert rom og disse skal være åpne, altså ikke blokkert på noen måte.

Det skal ikke være nødvendig å fyre for kråkene for å si det slik. Det er dog anbefalt å åpne et vindu for litt bedre luft. Men da er det snakk om 10-20 minutter per dag, og gjelder helst for soverom eller stue om det er noen som røyker i familien.

 

[Q] Har jeg rett når jeg sier at vanlig lufteluke er riktig lufting for å slippe muggsopp?

Det skal være tilstrekkelig. Så lenge denne er åpen og ikke blokkert.

Lenke til kommentar

Det er det jeg trodde også.

 

Takk for svar.

Tror jeg skal ta dette opp med huseier. Jeg kommer ikke til å lufte 24/7 på vinteren, så han bør gjøre noe med dette.

Uansett tror jeg at jeg kommer til å flytte ut, men jeg kommer til å si til han at dette bør utbedres før det blir værre med tanke på andre leietagere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...