Gå til innhold

Overklokket ATI X300 - Bra/dårlig?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg er relativt ny innen overklokking og har nettopp overklokket et gammelt Radeon X300 kort fra ATI. Default settings er 324.00/196.00, og nå ligger den på 480.00/228.00. Programmet jeg bruker er ATI Tools, og ved hjelp av dette så testet jeg max memory som var 230.00. Da jeg skulle teste max core, så hadde jeg ikke lyst til å presse det lenger enn 500.00.

 

Mitt spørsmål er da om dette er en bra eller dårlig clock, og om jeg kan presse core enda lenger uten å bekymre meg. 480.00/228.00 fungerer utmerket uten noen artifacts etter over en halv time med BF2. Jeg har så langt fått en FPS boost på litt over 15. Lenger enn dette har jeg ikke turt å prøve.

 

Denne overklokkingen er gjort med passiv kjøler.

 

 

Mvh

Andreas

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du passer på temperaturen så kan du bare fortsette å klokke, jeg bruker rivatuner, og der er det gode mulgheter til å følge tempen.

hvis du fester ei lita vifte på så kan du bare kjøre klokken helt til du får artifacts. gjorde det på mitt gamle x800 kort.kjørte konstant maks klokk uten problemer. var bare et par mhz fra artifacts.

det er ofte enklere å få god klokk på sånne billige kort, gjerne 25% ekstra.

Lenke til kommentar

Prøvde Rivatuner nå nettopp, men jeg tror ikke at kortet mitt har en temp måler. Når jeg trykker på Hardware monitoring så får jeg bare opp frekvensene.

 

Prøvde samtidig en overklokk på 506.25/229.50 med ATI Tools. Fyrte opp BF2, og fikk en økning fra 53 - 70 FPS :D

 

Har ikke skjekket hvor lenge den klarer å holde de frekvensene uten artifacts, men det er kanskje litt skummelt ettersom jeg ikke aner tempen.

Endret av Treasure
Lenke til kommentar

hvis du har en liten vifte så la den blåse rett på kortet, da er du litt sikrere.

hvis du klokker litt forsiktig, kjører igang bf2 en liten stund, så merker du om kortet blir for varmt ved at det kommer artifacts på skjermen.

kan hende at du kan kjøre memory enda høyere, abre vær forsiktig når du øker.

Må si det er stilig at du klarer å klokke så mye, åssen er det med pipelines på det kortet, kanskje du har mulighet til å åpne et par for enda mer ytelse, men da må du fikse litt skikkelig kjøling.

Lenke til kommentar

Pipelines kan jeg ikke så mye om men jeg driver å googler det. En liten vifte skal jeg nok ha her et sted som jeg kan sette mot kortet.

 

Edit: Tror jeg har lånt bort den lille vifta, så det får greie seg med an vanlig bordvifte til i morgen. Maskinen er en Dell Dimension 8400 med et kabinett som kan åpnes som en dør. Dette gjør at jeg kan sette bordviften bare noen få centimeter unna kortet.

 

Nåværende Clock: 508.85/232.62 stabilt etter litt BF2 spilling.

Endret av Treasure
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer med en liten oppdatering :)

 

Nå har jeg klart å klokke kortet til utrolige 530.18/233.18 stabilt etter litt BF2 spilling. Da fikk jeg en økning fra 30FPS til 43FPS (andre innstillinger enn sist).

 

Har ikke fått noen artifacts enda, men de er nok ikke langt unna. Grunnen til økningen er at jeg har forbedret kjølingen litt, men enda er det ikke optimalt. Jeg har ikke på klokken 24/7, kun da jeg spiller. Grunnen til dette er da at jeg sitter i et relativt varmt og dårlig ventilert rom, og jeg vil ikke ha det varmere enn det må være :p

 

Mvh

Andreas

Endret av Treasure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...