Gå til innhold

Hastighetsforskjell på Cat5 og Cat6 ved bruk av bare to par?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har i dag et vanlig telefonanlegg i huset med telefonuttak i flere rom. Jeg ønsker å bytte ut dette med et skikkelig nettverk.

 

Planen var å trekke om, bruke to (kanskje tre hvis det går) ledninger i rørene, og bare bruke to par til hver kontakt. På den måten kan jeg få 4 eller 6 uttak i huset selv om alt må gjennom samme rør.

 

Spørsmålet er om det er noen hastighetsforskjell på å bruke Cat5e eller Cat6 når bare 2 av parene skal brukes? Det blir mange kabler i samme rør, er det en fordel å bruke Cat6 uansett da pga forstyrrelser?

 

Til slutt et lite sidespørsmål. Dersom jeg går for Cat6, må jeg bruke Cat6 kontakter/terminering eller kan jeg bruke Cat5 (billigere) siden jeg uansett ikke vil få GBit hastigheter siden jeg bare bruker to par?

 

Håper noen har noen erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cat5 er bra opp til 10mbts, over det er det cat6 som gjelder

trur du tek litt feil her ja..

cat5 skal vere bra opp til 100mbps, cat5e skal vere ok opp til 1000mbps men er meir følsom for støy en det cat6 er.

 

Sidan du skal berra bruke 2 og 2 par trur eg det ville vere ok å brukt cat5e her.

 

Er ein fordel å bruke cat6 terminerings utstyr på cat6 kabel då den har større tverrsnitt på leiarane en det cat5 har.

Lenke til kommentar
Er ein fordel å bruke cat6 terminerings utstyr på cat6 kabel då den har større tverrsnitt på leiarane en det cat5 har.

Betyr det at Cat6 kabler er tykkere enn Cat5? Siden tverrsnittet er større?

 

Kanskje lettere å trekke 3 Cat5 gjennom rørene enn 3 Cat6 i så fall. Hvis hastigheten blir 100Mbps uansett siden jeg bare bruker to par virker Cat5 mest fornuftig. Men kan det bli såpass med støy siden det blir tre kabler så tett at jeg bør vurdere Cat6 siden den er mindre støyfølsom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...