Gå til innhold

RiksTV: Velge kanal-ID selv på en Sagem


Anbefalte innlegg

Har en Sagem mottaker. Hvordan får jeg selv lagt inn hvilken kanal id den skal bruke til de ulike tv-kanalene?

 

Jeg har i lang tid brukt kanal id 43, som jeg ble informert om av forhandleren, men det har bare hakket.

 

Nå prøvde jeg (etter to uteantenne kjøp.... :blush:) å gjøre et søk på kanal 44. Da ble signalene "OK", noe jeg aldri har hatt tidligere.

 

Men fortsatt er noen av de kanalene som jeg opplevde hakket mest på helt andre kanal-id'er. Da står det på signalsjekken at "signalet for valgte kanal er for lavt".

 

Når jeg endrer til den kanal id'en (44) jeg selv vil, får jeg signalet ok. Men det vil ikke lagre seg på den kanal-id'en, hopper bare tilbake til den "forhåndslagrede" kanalen (23) når jeg zapper til en annen tv-kanal.

 

Hvilke muligheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sagem tuneren er veldig "kresen" på signal. Ville prøvd å få den byttet til Grundig tuneren, den er mer stabil når det gjelder signalene.

 

Ja, jeg er klar over at Grundig sin tuner er bedre på mottak, men jeg gidder ikke å kjøpe en ny tuner....

 

Men nå har jeg ikke problem med å få inn gode signaler, nå bruker jeg kun en vanlig bordantenne. Men problemet er at den ikke vil lagre seg på den "nye" kanal-id. Jeg må gjøre et nytt kanalsøk hver gang jeg slår på tuneren. Og å ikke slå av tuneren når den ikke er i bruk er ikke et alternativ :nei:

Lenke til kommentar

Hei, nubee!

 

Jeg har ikke Sagem-dekoderen sjøl. Bruker Grundig 8740. Jeg foreslår at du prøver følgende:

 

Ta ut antennekontakten, og gjør en nyinstallasjon av dekoderen - uten antennekontakten i. Resultatet blir forhåpentlig at de kanalene du fikk inn tidligere er slettet, og du sitter igjen med 0 kanaler i kanallista. Sett inn antennekontakten og gjør et manuelt søk på hver enkelt av de tre frekvensene som gir best signal (mux 1, 2 og 3), og du skulle nå motta signaler fra den senderen som er best for deg.

 

Mvh

Brumlebass

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Sagemtuneren har ikke mulighet for å bruke manuelt kanalsøk nei. Du kan prøve å gjøre prosessen til brumlebass1 bortsett fra at du søker automatisk og setter ut og inn antenneledningen slik at du bare laster inn de kanal-id'ene du vil ha

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet det er en litt gamel tråd nå, men fikk min Sagem i dag. Selve oppkoblingen gikk smertefritt,

og bilde kom direkte på hdmi. Men, jeg beskjed om dårlig signal, og signal menyen

kom frem. Jeg ringte support, og ha ba meg gjøre alt mulig. Fikk ikke noe til mens

jeg snakket med ham på mobilen, og jeg sa jeg skulle ringe opp hvis jeg fant ut av noe.

I det øyeblikket jeg la på, og mobilesamtalen ble brutt, så økte signalet til mellom 7 og 9.

Med andre ord, hvis du har en innendørs antenne med forsterker mulighet, så er

det godt mulig tvbildet vil hakke og buffre mens du bruker mobilen.

 

Bildeinnstillinger og kvalitet:

Ang bildekvalitet merket jeg det var stor forskjell fra kanal til kanal,

der faktisk TV2 er den dårligste. Veldig pixlete.

Noen andre kanaler var helt utmerket, og så nesten ut som dvd.

Men jeg lekte i tilleg med utsignalet til tv, og skiftet mellom 1080i,

720p, og 576p.

Konklusjonen jeg kom med der er at på 1080 kan de aller fleste kanaler

bli veldig "kantete" på "skråstreker". (som manglende anti aliasing på pc).

Så skiftet jeg til 720p, og der var det ganske så likt. Litt mindre kanter,

men fortsatt merkbart. Kvalitetsmessig på selve bilde så var det uendret.

Så hoppet jeg ned til gode gamle 576p og prøvde der. Til min store

forundring, så var de hakkete kantene merkbart mindre. Mindre blokker/pixlelation.

Kan ikke heller si jeg så noe spesiel forskjell på bildekvaliteten fra 720/1080.

 

Så hvis man ikke har noen kanaler som faktisk sender i HD signal, tror jeg

folk bør prøve seg på 576p hvis dem vil teste.

 

Mine ord:

Alt i alt for hele boksen, så er den ikke verdt 1000 kr hvis man kjøper

den i "løsvekt". Alt for simpel på den siden.

Når man får den med på abbonemanget til kr 1, da kan man ikke klage noe særlig.

 

Som sagt, den er svært, svært enkel. Ingen spesiellt nevnbare pros,

men den gjør jobben. Synes ikke menyene er plagsomt trege heller,

ei kanalskiftet. Man får jo opp info om hva som er på kanalen før selve bildet

er dekodet, så man kan fint sitte og zappe uten noen merkbar delay.

 

EDIT

Lol, glemte helt å holde meg til tråden,

men fyren på support sa at jeg skulle bruke kanal 33, 39 eller 49 og se

selv hva slags styrke jeg fikk

Endret av Jon Ivar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...