Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU temp. over 120C! [LØST]


Anbefalte innlegg

Hei, bygde en PC i går og det ser ut til at kjølepastaen ble litt for godt spredt da jeg satt på vifta i feil retning (sånn at vifta vingla litt når jeg presset ned på en side). Jeg rettet dette før jeg startet maskinen, men i tillegg hadde cpu vifte kabelen kommet i veien for bladene så når jeg for første gang startet opp maskina så slo den seg av av seg selv, heldigvis. Men jeg var ikke klar over dette så jeg prøvde mange ganger. Når jeg lot den stå litt av klarte jeg å komme inn i bios og kom meg til menyen for temperatur måling, der jeg så at CPU-en hadde nådd 120C! Så nå har jeg kjøpt ny kjølepasta og rensemiddel, men jeg er redd CPU-en kanskje er død. Det er en Intel Q9450 Core Duo 2.66Ghz CPU. Tror noen at den kan ha overlevd? Det skal nevnes at jeg lot den stå omtrent 12 timer for så å prøve igjen og den slå seg av igjen, så det gir meg jo et håp, da jeg ser for meg at hvis CPUen var død ville den ikke ha laget noe varme, men jeg kan ta feil.

Endret av fail
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Den kan ha klart seg siden den skrudde seg av med en gang som en sikkerhets mekanisme for at ting ikke skal bli ødelagt.

 

Legg på ny kjølepasta og ta et tynt lag og spre det ut med et bank kort og så setter du kjølern forsiktig på og så vrir du knottene riktig vei så det kommer et lite "klikk" så du vet den sitter på. Et problem med de kjølerne med plast føtter er at de sitter helt elendig fast. Jeg klarte og ødelegge boxed kjølern og en ekstra kjøler jeg hadde kjøpt fordi de duste plast beina var så dårlige. Så kjøpte jeg en thermalright ultra extreme 120 som man skrur fast med skruer så nå sitter den fast og jeg slipper og plages av at de duste plast bena skal knekke for det skal litt mer til for og knekke metall hehe.

 

Men sett pasta på og spre den jevnt ut over et tynt lag og så prøver du igjen og skru den på, for vis den skrudde seg av med en gang så kan det hende den klarte seg for det var så kort.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd med ny kjølepasta og det fungerer ikke. PC-en skrur seg ikke av umiddelbart, men den vokser likevel opp mot 81 grader, hvor jeg skrur PC-en av, men den hadde nok brent seg om jeg hadde latt den stå på. Kan det være at selve vifta på kjøleribba ikke fungerer? ifølge bios så spinner den riktignok i rundt 2000 RPM, så det er vel ikke det heller. Det kan jo så klart være at jeg har festet kjøleribba feil, men jeg vet faktisk ikke hvordan ellers jeg kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Åpne kabinettet ditt skru på pc-en og se om viften spinner.

 

Kjenn på kjølern om den sitter godt fast og så kan du jo prøve og dytte den litt nærmere kjølern og se om dette senker tempraturen.

 

Jeg husker mine gamle kjølere som jeg knakk satt løst men når jeg dyttet dem nærmere så sank tempraturen med 30 grader eller mer.

 

Da får du ivertfall sjekket om viftene spinner og om tempraturen er for høy.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

skru av pc-en først. Så tar du av hele kjølern og se på kjøler det skal være 4 plast ben og på toppen av disse skal det være en pil som peker "med klokken" vis du skjønner vakke en god forklaring beklager.

 

Men det du må gjøre er og "låse" opp festene så setter du kjølern ned igjen på hovedkortet husk ny kjølepasta vis du gjør dette.

 

Så må du presse bena nedi hullene og så vri om. Jeg presterte og knekke 2 plastben på 2 forskjellige cpu kjølere så jeg bare kjøpte en kjøler som jeg kunne skru den fast med for jeg gadd ikke mer av det tullet der. Den satt ikke skikkelig følte jeg og fikk samme probleme du har nå.

 

Vis du har litt penger bruk de på og kjøpe en skikkelig kjøler som ikke bruker plast ben

 

Thermal right ultra extreme skal skrus fast med skikkelige skruer så da slipper du det tullet der.

 

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

donnieakalefty, nå sier du faktisk feil fremgangsmåte.

 

1. Ta av kjøleren

2. Vri festene til høyre mener jeg.

3. Ta tak under HK og press på plastbena helt til du hører ett klikk.

4. Ferdig.

 

Men når du fester bena så er det smart og første begynne i f.eks øverste høyre hjørne så tar du nederste venstre hjørne også kan du ta øverste venstre hjørne også nederste høyre hjørne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...