Gå til innhold

Hvordan finner de ut været?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først litt OT: Ganske sleipt å stemme sin egen tråd til 5 stjerner. :)

 

Nå til spørsmålet. Ut fra temperaturer, høytrykk, lavtrykk, vindretning og alt mulig man kan tenke seg, så kalkulerer de hvordan været vil bevege og forandre seg. Og hvis det ikke går akkurat sånn som de beregnet så blir været annerledes; og det er slettes ikke uvanlig.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

å lage en værmelding er en utrolig kompleks prosess og er umulig i praksis å gjøre helt korrekt. det går ganske enkelt ut på å gjøre masse observasjoner (temperatur i luft og havet, luftfuktighet, lavtrykk og høytrykk osv...) over hele jorda. deretter mater de alle disse observasjonene inn i en svær datamaskin som regner ut hvordan været vil utvikle seg over tid i følge en eller flere modeller basert på naturlovene (newton, div. gass lover osv...).når man da får et eller flere resultater med forskjellige sannsynligheter, vurderer metrologene hvordan resultatene skal legges frem på værmeldingen.

Lenke til kommentar
Først litt OT: Ganske sleipt å stemme sin egen tråd til 5 stjerner. :)

 

Klart jeg synst min egen tråd fortjener en 5-stjerner.. Hadde da ikke lagd den hvis jeg synst den var kjempedårlig og gitt den en ener..

 

Og ser nå at jeg burde posta i "snedige spørsmål-tråden"..

 

Ellers, takk for svar, ser at det er mange faktorer som spiller inn, og er ikke så veldig rart at de tar feil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...