Gå til innhold

stop the war in iraq


Anbefalte innlegg

Du er amerikansk (?) så du har muligens bedre peil en meg, men kan ikke guvernøren stoppe henrettelser?

 

Og det er ikke så lenge siden en guvernør stoppet alle henrettelser for en skikkelig gjennomgang etter at det ble funnet alvorlige feil i saksgang, slett arbeid osv.

 

Men jeg skal ikke dra dette over i en diskusjon om dødsstraff .) Finnes allerede en slik på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Jo, han kan stoppe henrettelsen, men da bare forandrer han straffen om til livstid i fengsel.

Men, når en jury har allerede bestemt at noen skal bli henrettet... Da er det som regel sånn at gøvernøren er enig med deres bestemmelse.

Lenke til kommentar
Men, når en jury har allerede bestemt at noen skal bli henrettet... Da er det som regel sånn at gøvernøren er enig med deres bestemmelse.

Med forbehold om at jeg ikke er noen ekspert på amerikansk rett: Er det ikke slik i straffesaker at juryen kun avgjør skyldspørsmålet, og det er opp til dommeren å bestemme straffen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Jo, dett trodde jeg og, men jeg tror det er spesielt med dødsstraffen.

I det jeg har lest, har det stått at juryen har bestemt om dødsstraffen skulle brukes. Tror ikke at en så alvorlig ting ligger i hendene på en person, dommeren. Men med de fleste andre saker så er straffen satt av dommeren...

Tror at først så finner de personen skyldig, etc. Deretter bestemmer de om han skal få dødsstraffen.

Men, også, er det loven i mange stater, at et sånn og sånt brudd på loven skal få dødsstraff, så da tror jeg i tilfelle det er egentlig dommeren som avgjør det hele, da må han dømme til døden pga det personen er skyldig for.

 

I Washington staten, der jeg er fra, så blir du dømt til døden for "aggravated murder" tror jeg det var. Er ikke sikker hva dette blir i norsk juridisk språk...

 

I så fall...

Så har ikke Bush hatt noen ting å gjøre med å dømme "flest folk" til døden, etc. Det er ikke hans ansvar.

Han kan prøve å få straffen forandret til livstid i fengsel, få den utsatt i 30 dager, eller iverksette investigasjon over saken.

Og i de aller fleste saker, så har han vært enig at straffen var fortjent, som juryen før han har allerede bestemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...