Gå til innhold

Ny gamer pc med litt oc, maks 10.000


Anbefalte innlegg

Da begynner sommeren og bli over som sikkert alle merker i det fine været vi har, og hva er vel bedre enn å slenge på en ny pc når de triste regndagene kommer.

Har nå surra rundt forumet her i evigheter, og kommer fram til en noe fornuftig løsning.

Eneste jeg egentlig stusser litt på er hovedkortet. Har hørt så mange forskjellige meninger at en kan jo bli gal.

Resten av pcn er mer eller mindre fast bestemt utenom psu.

Har alt jeg trenger utenom selve pcn.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=17428

 

Har valgt E8500 grunnet god erfaring og fine klokkemuligheter. Er fult klar over alle mulige diskusjoner om quad, men spiller ingen spill nå eller i nermeste fremtid som kommer til å kreve quad.

 

har valgt DDR3 da jeg har kjørt dette flere steder, og kjenner mange som kjører det og trives med det. Ikke alt for store prisforskjell heller. Kommer ikke til å kjøpe DDR2.

 

Er ikke 100% sikker på PSU, eneste kravet er vel egentlig at den er stillegående og klarer å dra CF da jeg skal kjøpe et til 4870 om ikke så alt for lenge.

 

Hvis det er noen som har noen andre innvendinger eller tips setter jeg stor pris på det :)

Endret av ProZac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

hva med denne PSU-en ble anbefalt den tidligere i dag av Mortis360.

 

Den skulle vista dra crossfire og sånt uten problem sa

Antec NeoPower Blue 650W

 

Er litt usikker på om 600w er nok til crossfire for det krever jo en del.

 

Eller denne som faktisk er godkjent for crossfire

THERMALTAKE 750W ToughPower W/Cable Management

Lenke til kommentar

med tanke på ddr3 ram :

Skal du kjøre vista ville jeg valgt 4GB sett, skal du kjøre xp kan du klare deg greit med 2gb, og da heller velge ett raskere sett minnebrikker, og spare en 500kr. Sånn som det er nå får du temmelig raske 4gb ddr2 sett men det ønsker jo ikke du.

Kommer jo helt an på hvordan du skal bruke den pc'n som jeg jo veit null og niks om. Gamer pc sier meg ingenting. Det kan bety mye rart.

Lenke til kommentar

Det evolution kortet var ikke dårlig. nettopp lest igjennom testen, og hørte med en kompis a meg som jobber med data, og fant ikke noe spesielt galt med det, så da endret vi den.

Når det gjaldt psu, så kan det jo tenkes at CF drar litt mere enn jeg trodde, så da ble det Thermaltake PSU i tillegg.

 

Ang ram, så kjører jeg 4GB DDR3 med vista, så ja :) Det lønner seg.

Endret av ProZac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hva mente du med TT (thermaltake den jeg linka til) strømforsyning? venligst ikke bruk sms språk når dette er noe ikke alle forstår forkortelsene for, så alle som leser tråden skjønner hva du snakker om.

 

Du skal mest sannsynlig også kjøre vista 64 bit home premium da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Sorry gammel vane :) var det ja. Jeg kjører en egen modda versjon av 64bit ultimate som jeg har laga.

brukt et sånt "krympe" program som fjerner ting du ikke ønsker?

jeg har hørt om disse men hva heter de egentlig og er de verdt og bruke?

Lenke til kommentar

Vel, det finnes nok krympe programm der ute, aldri brukt det selv da :S

Bare søk etter unattended windows i google eller noe, så får du masse forskjellige guider. Bruker litt forskjellige programmer for å fjerne diverse. Hvis du er helt nybegynner på området, annbefaler jeg deg å laste ned en allerede ferdig edita versjon, og leke deg med den, så du ikke ødelegger noe viktig :)

 

Jeg synes de er kjempe bra og bruke, da microsoft alltid stapper windows full av shit du ALDRI kommer til å bruke

(stikker hjem nå hjemme om et par timer btw)

Endret av ProZac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Trokke jeg har så mye interesse av og fjerne tingene fra vista syns det er greit og ha alt der så slipper jeg og feilsøke vis noe blir ødelagt eller mangler på grunn av at noe ble fjernet. Det er alltid noe program som finner ut at det skal klage på noe så.

 

Frister lite og lastet ned en allerede edited versjon vet aldri hva folk har gjort med de da eller fjernet så da kan det bli større problemer enn og gjøre det selv kanskje.

 

Tusen takk ivertfall ProZac.

Lenke til kommentar

donnieakalefty : det finnes muligheter for å installere windows uten de ekstra komponentene, uten at de er fjernet ifra windows cd/dvd. Både for vista og xp.

 

f.eks hvis du editerer winnt.sif kan du stille inn windows til å ikke installere komponenter som windows installerer ellers vanligvis:

 

Her er hva jeg har i mi liste, som jeg tror er ganske komplett, gjelder for xp da, men det samme konseptet er i bruk for vista.

 

[Components]

AccessOpt=off

Appsrv_console=off

Aspnet=off

AutoUpdate=off

BitsServerExtensionsISAPI=off

BitsServerExtensionsManager=off

Calc = On

Certsrv=off

Certsrv_client=off

Certsrv_server=off

Charmap=off

Chat=off

Clipbook=off

Complusnetwork=off

Deskpaper=off

Dialer=off

Dtcnetwork=off

Fax=off

Fp_extensions=off

Fp_vdir_deploy=off

Freecell=off

Hearts=off

Hypertrm=off

IEAccess = On

Iis_asp=off

Iis_common=off

Iisdbg=off

Iis_ftp=off

Iis_htmla=off

Iis_doc=off

Iis_inetmgr=off

Iis_internetdataconnector=off

Iis_nntp=off

Iis_pwmgr=off

Iis_serversideincludes=off

Iis_smtp=off

Iis_smtp_docs=off

Iis_webadmin=off

Iis_webdav=off

Iis_www=off

Iis_www_vdir_printers=off

Iis_www_vdir_scripts=off

Iis_www_vdir_terminalservices=off

Indexsrv_system=off

Inetprint=off

Licenseserver=off

Media_clips=off

Media_utopia=off

Minesweeper=off

Mousepoint=off

mplay=off

Msmq_ADIntegrated=off

Msmq_Core=off

Msmq_HTTPSupport=off

Msmq_LocalStorage=off

Msmq_MQDSService=off

Msmq_RoutingSupport=off

Msmq_TriggersService=off

Msnexplr=off

Mswordpad=off

Netmeeting=off

Netcis=off

Netoc=off

Objectpkg=off

OEAccess=off

Paint=on

Pinball=off

Pop3Admin=off

Pop3Service=off

Pop3Srv=off

Rec=off

Reminst=off

Rootautoupdate=off

Rstorage=off

Solitaire=off

Spider=off

Templates=off

TerminalServer=off

TSWebClient=off

Vol=On

WBEMSNMP=off

WMAccess=off

WMPOCM=off

Zonegames=off

 

( Denne listen tror jeg er ganske komplett faktisk, men mulig jeg ikke har alt her, men hvis noen vet om flere, er jeg interessert i å høre det. Den har flere enn winnt.sif reference på msfn)

 

Netmeeting blir installert uansett, på xp x64 men den kan deaktiveres via inf filen til netmeeting. Det er faktisk en bug/feil i windows rtm som gjør at den blir installert uansett.

 

Det dette betyr er at kompoentene fortsatt er der, og windows kan installere de, men de blir ikke installert som standard programmer.

F.eks her blir ikke msn 4.7, gamle msn, installert, men det er fortsatt på cd'n. Det er også mange andre muligheter for å gjøre hva jeg her prater om.

 

Og dette involverer ikke programmer slik som Nlite, Vlite, RVMI , eller wpi, xplode osv osv, i det hele tatt.

 

Jeg er helt enig med deg i at du ikke skal bruke windows versjoner fra nettet, det er ikke godt å si hvordan de er satt opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hei takk for en utrolig flott liste mange av de tingene du har listet opp er ting som har plaget meg litt og ha der eller jeg bare har skjult mappene på, alltid en del som blir innstalert som jeg vet jeg aldri vil få bruk for så.

Får se om jeg går gjennom det en av de nærmeste dagene og lager en windows uten alt det ekstra som jeg ikke trenger.

 

Tusen takk

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Jada, det er flust i opsjoner i forhold til programmer som tidligere nevnt. Men selv gjør jeg en viss blanding, og deler opp prosessen i flere steg enn å bare ta 1 runde i nlite også ferdig deretter.

Nlite er dessverre havnet litt bakpå virker det som ettersom vlite, dvs vista utgaven, i utviklingen. Men det kommer seg nok. Utvikleren har jo sommer ferie enn så lenge akkurat nå også.

 

I mitt oppsett har jeg f.eks fjernet en 4000 filer, +/-, og maskinen starter opp på under 10 sekunder, etter defragmentering og fjerning av midlertidige filer etter installasjon. Som også er en del av prosessen jeg kan automatisere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...