Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Odel. Rettigheter for yngre søsken?


kantklipper

Anbefalte innlegg

Jeg er det yngste av tre søsken, hvor min eldre søster har odel på gården hvor vi er vokst opp. Jeg kommer fra en familie hvor man ikke diskuterer så mye, og vanskelige ting blir sjelden snakket om. Derfor er det et par ting jeg lurer på, som jeg sliter med å finne svar på.

 

Gården er relativt stor, med en del skog, seter og rettigheter til fiskevann. Foreldrene våre er eldre, og de siste ti-femten årene har det kun blitt dyrket korn, og en del av jorden er forpaktet bort. Slik jeg har forstått det ble søsteren min oppført som bruker av gården da foreldrene våre nådde pensjonsalder, men frem til nå er det de som har drevet den. Alle vi tre barna har utdannet oss til yrker utenfor landbruket, men min eldste søster er innstilt på å ha gården ved siden av annet arbeid. (Og jeg er glad for at iallfall en av oss tar på seg ansvaret).

 

Det jeg lurer på er hva slags (hvis noen) rettigheter jeg og mitt andre søsken har i forhold til gårdens verdier? I og med at søsteren vår ble oppført som bruker for flere år siden uten noe diskusjon har vi kanskje ingen? Har vi rett på å bli kjøpt ut på noen måte, eller kan foreldre i praksis gi hele gården vederlagsfritt til det eldste barnet? Og er det vanlig praksis?

 

Blir glad dersom noen har litt peiling. Så mye forskjell gjør det ikke fra eller til, men jeg har lyst til å forstå hvordan dette henger sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du har noen andre muligheter for "kapitalinnkassering", enn å håpe at søsteren din selger eiendommen med fortjeneste innen 10 år. Da skal du også ha en del av overskuddet.

 

Jeg mener også å huske at du stiller etter søsteren dins eventuelle barn i odelsrekkefølgen.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hva slags (hvis noen) rettigheter jeg og mitt andre søsken har i forhold til gårdens verdier? I og med at søsteren vår ble oppført som bruker for flere år siden uten noe diskusjon har vi kanskje ingen? Har vi rett på å bli kjøpt ut på noen måte, eller kan foreldre i praksis gi hele gården vederlagsfritt til det eldste barnet? Og er det vanlig praksis?

 

Blir glad dersom noen har litt peiling. Så mye forskjell gjør det ikke fra eller til, men jeg har lyst til å forstå hvordan dette henger sammen.

 

Du har nok ingen rett til å bli kjøpt ut på nåværende tidspunkt, men om foreldrene har en viss rettferdighetssans, så blir et slikt "gavesalg" ved generasjonsskifte vanligvis håndtert som forskudd på arv; altså at verdien av gården (minus evt. gjeld som hun overtok ved overdragelsen) blir trukket fra hennes andel av den arven som skal deles når foreldrene deres dør. Jeg vil definitivt ikke si det er vanlig praksis at resten av arven deles likt, etter at ett søsken har fått en gård av betydelig verdi på forskudd.. Men om det ikke eksisterer noen dokumentasjon på at dette faktisk skulle være forskudd på arv, så kan vel søstra di mer eller mindre rettmessig hevde at det var en gave, og slik kreve at den resterende arven skal deles likt når den tid kommer.. Derfor kan det nok være lurt å ta en prat med foreldre og evt. søster om dette før den situasjonen oppstår, mens foreldrene er i live og i stand til å klargjøre saken, fortrinnsvis skriftlig, så du og ditt andre søsken har noe å "slå i bordet med" om hun som fikk gården blir kravstor..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Dette er mer arverett en odelsrett strengt tatt. Når foreldrene dør, blir gården storesøster har overtatt sett på som arv. Si at at hun i gården har fått 1 mill, og boet etter dine foreldre er verdt 1 mill. Da får dere to småsøsken 0,5 mill hver, siden storesøs allerede har fått gjennom gården (tror det er omtrent slik).

 

Når det gjelder odel vil storesøsters eventuelle barn ha bedre odel enn dere to søsken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...