Gå til innhold

Bøker man kan anbefale


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkert noen flere av meg her inne som er interessert i å lese bøker om historie, og derfor tenkte jeg vi kunne gi hverandre tips om bøker en burde lese.

 

For øyeblikket leser jeg Karsten Alnæs sin serie "Historien om Europa", som er en serie på fire bøker (Bok 1 omhandler 13-1600, bok 2 omhandler 16-1800, bok 3 omhandler 18-1900 og bok 4 omhandler 19-1945).

Jeg har for øyeblikket bare kommet halvveis i bok nummer 1 (hver bok er på rundt 600 sider), men hittil er jeg meget fornøyd.

 

Jeg ser også at det har nå kommet ut noen nye "bildebøker" om første og andre verdenskrig (de selger det på Notabene). Er dette bøker en kan anbefale? Noen andre historiske bøker som rett å slett fenger?

 

 

Jeg er ikke sikker på om det er de "bildebøkene" du snakker om, men jeg kjøpte en bok som heter "D-Dagen". Boken er rikt illustrert og det følger med identiske dokumenter fra krigen i denne boken.

Veldig interessant lesing og du kan følge kampene ved hjelp av kart som følger med i boken. Anbefales.

 

En annen bok jeg kan anbefale er "Himmler's Pansergeneral". Dette er en selvbiografi av Hans Von Luck. Interessant og lese hvordan den tyske soldat opplevde krigen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Howard Zinn - A People's History of the United States (No: USA. Folkets historie) er en finfin murstein som tar for seg noen av de mer oversette partiene av USAs historie og som ikke går av veien for å stikke hull på den heltedyrkingen som mange historieverk tyr til.

 

For et mer hjemlig tema så er Anders Johansson - Den glömda armén : Norge-Sverige 1939 - 1945 (No: Den glemte armé : i skyggen av hjemmefronten) en interessant bok om det anstrengte forholdet mellom landene under krigen og opprettelsen av de såkalte polititroppene i Sverige.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Cash_cover_indd_lku_762235f.jpg

 

Har nettopp lest ferdig denne, og jeg syns den var helt utrolig bra. Handler om organisert narkotika kriminialitet i Stockholm.

 

Fra Cappelen Damm:

 

""Moderne gangsterroman om Stockholms underverden:

Inspirert av James Ellroy skaper Jens Lapidus en egen genre, Stockholm Noir. Det Ellroy gjorde med femtitallets Los Angeles i bøker som Los Angeles konfidensielt og Den store tomheten, gjør Lapidus med Stockholm i dag. Og perspektivet er totalt the bad guys. Jens Lapidus skildrer de kriminelles egen logikk som ingen annen har gjort tidligere. Og han skriver om dem som hele mennesker, ikke som ensidig onde skapninger. Cash er første bok i en planlagt trilogi, Stockholm Noir-trilogien. Den andre boka, Aldrig fucka upp, utkom på svensk i forrige uke. Den utkommer på norsk våren 2009. Cash har blitt en eksportsuksess som hittil er solgt til 19 land. Boka skal også bli film – arbeidet med filmmanus pågår i disse dager.

 

Handlingen:

I Stockholms underverden fins ikke noe politi. Der regjerer andre makthavere. JW er Stureplangutten som selger kokain til de hotteste partyfolkene på de hotteste utestedene. Jorge er den småkriminelle latinoen som kjenner kokainbransjen bedre enn noen, men som vil noe mer enn å selge. Torpedoen Mrado tar hånd om innkreving og hvitvask av penger for Radovan, mafiabossen. Disse tre føres sammen av underverdenens helt særegne logikk, og det kan bare ende på én måte; med en kamp på liv og død. Jens Lapidus (f. 1974) er bosatt i Stockholm. Han er jurist ved et av Sveriges ledende advokatbyråer. Cash er hans debutroman, skrevet i en hardkokt, amerikansk stil. Inspirasjon til å begynne å skrive fikk han en dag etter jobb i Tingsrätten i Sollentuna. Han var full av inntrykk etter å ha sittet der i rettssalen og møtt alle disse menneskene, fra den andre siden av skranken, og lyttet til deres historier.""

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Les heller Auschehougs historieverk. Det er mye mer seriøst. Har ikke lest Alnæs sjøl, men så vidt jeg har skjønt er det en blanding av fiksjon og fakta. Han har visst dessuten rappa fra diverse historikere uten å angi kilder, noe som viser en manglende seriøsitet.

 

I second that.

Aschehougs verdenshistorie er faktisk et veldig bra verk, som dekker både bredt og dypt, og er forholdsvis lett å sette seg inn i. Et ypperlig sted å starte for en historieinteressert. Jeg tar dem frem igjen gang etter gang, rett og slett fordi de er blant de bedre historiebøkene jeg har vært borti.

 

Er det forresten noen som kan anbefale noen gode bøker om kinesisk historie?

Jeg kjøpte nettopp "The writing on the wall" av Will Hutton, men det var mer politisk analyse enn historie, og jeg syntes han kjører budskapet sitt litt for bastant. Skulle gjerne hatt en litt mer balansert fremstilling.

Endret av ponderstibbons
Lenke til kommentar

En annen bok jeg kan anbefale er "Himmler's Pansergeneral". Dette er en selvbiografi av Hans Von Luck. Interessant og lese hvordan den tyske soldat opplevde krigen.

 

 

ja veldig spennende bok, bare at sist jeg leste den het den "rommels pansersjef" =) sånn for å spikke litt ...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Drar frem denne tråden igjen. Sitter nå og leser en bok om battle of trafalgar. Den er forøvrig kjempe spennende, skal komme med en anmeldelse når jeg er ferdig. Lurte egentlig på om det er noen som kan anbefale noen andre bøker som omhandler napoleonskrigene? Ser at jeg ikke vet så mye om dette, og jeg har fått en liten åpenbaring om at musketter og kanoner er litt morsommere enn pil og bue.

Lenke til kommentar

Napoleons krigene har en latterlig mengde bøker, spesielt om du leser på engelsk.

Hvert går gies det ut sikkert 50 bøker om tiden.

 

Den boka som jeg vil anbefale som inføring er Wellingtons Rifles av Mark Urban, baset på dagbøker og bøker fra soldatene i Wellointons hær, skrevet som en roman men med ekte mennesker i hovedrollene, mye action, mye drama, veldig lett å lese og sette seg inn i.

 

Er du ute etter et mer komplett verk er Campaigns of Napoleon av David G. Chandler et must, antagligvis det beste verket on Livet til Naopleon som finnes i en bok, skal man ha bedre må man finne frem obskure verk som ikke er i salg lengre og er på 2-3 bøker

Campaigns of Napoleon er kjempe flott 1100 sider, som gir en skikkelig inførling i tiden, du får med deg alle hans kampanjer fra han var en kaptein til han ble keiser og til slutt forvist for andre og siste gang.

Det er ikke bare slagene, men politikken rundt vær krig, du får med deg alle power players i tiden, som tsar Alexander, Blücer, Wellington(ganke lite om han da).

Selve slagene blir faktisk bare beskrevet med 10-30 sider, så det er ikke mye fordyptinger i slagene, men gir et veldig godt overblikk over alt fra den tiden.

Boka er noe Pro fransk, boka er nå over 30 år gammel og det har senere dukket opp kritik om at statestikker som antall døde osv. er noe en sidet, men det tar ikke vekk fra styrkene til boka og det er overblikket av hele perioden.

 

Viss det er noen spesielle slag du er ute etter kan jeg komme med bøker som bare hander om et og et slag, det går da mye dypre til verks.

Lenke til kommentar

Skaff dere Henry Kissinger-Diplomacy

 

Som historiestudent må jeg si at dette er en av de beste jeg har lest. Trekker lange linjer, og hvordan systemet i Europa har endret seg fra 1648 og utover. Veldig mye statsvitenskap også, og realismens maktbalanse er et sentralt tema. Kan kanskje være litt tung, men abselutt en fantastisk bok

PS: Har enda ikke kommet til Vietnamkrigen og lurer på om han klarer å skrive like bra der som han har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Skaff dere Henry Kissinger-Diplomacy

 

Som historiestudent må jeg si at dette er en av de beste jeg har lest. Trekker lange linjer, og hvordan systemet i Europa har endret seg fra 1648 og utover. Veldig mye statsvitenskap også, og realismens maktbalanse er et sentralt tema. Kan kanskje være litt tung, men abselutt en fantastisk bok

PS: Har enda ikke kommet til Vietnamkrigen og lurer på om han klarer å skrive like bra der som han har gjort til nå.

 

Er ikke den boken ENORM?

Har tenkt å lese den en dag. :)

Lenke til kommentar
Skaff dere Henry Kissinger-Diplomacy

 

Som historiestudent må jeg si at dette er en av de beste jeg har lest. Trekker lange linjer, og hvordan systemet i Europa har endret seg fra 1648 og utover. Veldig mye statsvitenskap også, og realismens maktbalanse er et sentralt tema. Kan kanskje være litt tung, men abselutt en fantastisk bok

PS: Har enda ikke kommet til Vietnamkrigen og lurer på om han klarer å skrive like bra der som han har gjort til nå.

 

Er ikke den boken ENORM?

Har tenkt å lese den en dag. :)

 

Ja, den er ganske tjukk, men veldig bra. Anbefales

Lenke til kommentar

Napoleon av Herman Lindqvist er en veldig bra bok hvis man er interessert i Napoleon (Noe som ved siden an Norrøn Mytologi og Vikingers innflytelse på England rund 800-1100 er min store lidenskap)

 

Stalin av Simon Sebag Montefiore er også en veldig god bok hvis man ønsker og lese om Stalin.

 

Også lurte jeg på om det er noen som kunne anbefalt noen bøker om enten Alfred den Store eller generelt bøker om Engalnd (anglo-saxon på den tia) mellom ca år 800 og 1100.

Kanskje spesielt noe om slagene ved hhv Stamford Bridge og Hastings + Alfred the Great (Samma om det er på norsk eller Engelsk, men jeg foretrekker å lese på Engelsk ;) )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Sikkert noen flere av meg her inne som er interessert i å lese bøker om historie, og derfor tenkte jeg vi kunne gi hverandre tips om bøker en burde lese.

 

For øyeblikket leser jeg Karsten Alnæs sin serie "Historien om Europa", som er en serie på fire bøker (Bok 1 omhandler 13-1600, bok 2 omhandler 16-1800, bok 3 omhandler 18-1900 og bok 4 omhandler 19-1945).

Jeg har for øyeblikket bare kommet halvveis i bok nummer 1 (hver bok er på rundt 600 sider), men hittil er jeg meget fornøyd.

 

Jeg ser også at det har nå kommet ut noen nye "bildebøker" om første og andre verdenskrig (de selger det på Notabene). Er dette bøker en kan anbefale? Noen andre historiske bøker som rett å slett fenger?

 

Dersom du vil lese en fortelling basert på mest mulig riktig historisk informasjon vil jeg anbefale trilogien til Conn Igguden: CONQUERER. Siste bok kom før jul og flere blir skrevet nå. Tre bøker på ca. 2000 sider tilsammen dekker livet til Djengis Khan. Disse er svært vanskelig å legge ifra seg. Før dette utgav han også fire bøker om Cæsars liv.

 

Dersom du er interessert i bøker skrevet av historikere, vil jeg anbefale:

 

GENGHIS KHAN & THE MAKING OF THE MODERN WORLD av Jack Weatherford. (312 sider)

 

fordi den skriver om noe av det med størst betydning de siste 1000 år som ikke blir vektlagt i norsk eller vestlig historie. Den beskriver det politiske og strategiske geni og den historiske betydning som vanskelig kan overdrives. Det er ganske sikkert riktig å si at uten Djengis Khan - intet Europa.

 

eller:

 

Dersom du innser at det meste i vår historie er basert på makt og trussel/resultat av krig. Da bør du vite om den mest suksessfulle hærfører verden har sett, nærmest ukjente Subedei:

 

GENGHIS KHANS GREATEST GENERAL, SUBOTAI THE VALIANT av Richard A. Gabriel (176 SIDER)

 

Denne beskriver taktikk, slag, tenkning og teknologi i mer detalj. Dette går gjennom behandlingen av naboer, jegere/samlere, buddister, islamister og kristne, svikere og kriminelle, mobile og stasjonære arméer, riddere, samuraier, mamelukker, leiemordere, selvmordsbombere, bønder og håndverkere, palasser, gudshus, byer og stater, ny og gammel teknologi. Den er spesielt interessant fordi noe av det de kunne dengang, var mye bedre enn hva vi kan idag (målt mot f.eks profesjonelle idrettsutøvere og kjente ekspedisjoner de siste 150 år).

 

Noen av disse bøkene inneholder kart og slagbeskrivelser, ingen bilder. Jeg vil tro det er gunstig med den forestillingsevne man får av en del års lesning av historiske romaner kombinert med forståelse av teknologi. Jeg setter pris på bøker av Wilbur Smith (Egypt/Afrika/England), om ridder Arn, om Romertiden, Vikingetiden, WW1 og WW2, Napoleon, Tudorene, Indianerne og lignende.

 

Jeg likte ikke serien til Alnæs fordi jeg ganske raskt ble usikker på hvor mye han hadde funnet opp selv og hvordan dette ble vevet inn. Jeg er meget fakta-orientert. Conn Igguden sier i sine epiloger hva han baserer seg på og hva som er oppdiktet.

 

Dersom du er interessert i et blikk på den Andre Verdenskrig fra en som representerer de over 10 millioner som faktisk var med, men hvorav nesten ingen overlevde, (ung, menig soldat på den tyske Østfronten både fram og tilbake), anbefaler jeg 'Ukjent soldat' av Guy Seier. Siden andre grupper med lignende lidelser fra den seirende side har egne dager og kommer med bøker, filmer og intervjuer 'hele tiden', synes jeg det interessant å få i hvertfall en rapport fra et annet ståsted.

Lenke til kommentar
Dersom du er interessert i et blikk på den Andre Verdenskrig fra en som representerer de over 10 millioner som faktisk var med, men hvorav nesten ingen overlevde, (ung, menig soldat på den tyske Østfronten både fram og tilbake), anbefaler jeg 'Ukjent soldat' av Guy Seier. Siden andre grupper med lignende lidelser fra den seirende side har egne dager og kommer med bøker, filmer og intervjuer 'hele tiden', synes jeg det interessant å få i hvertfall en rapport fra et annet ståsted.

 

Underskrives! Beste (forferdeligste) gjengivelse av krigen jeg har lest. Setter ting i perspektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...