Gå til innhold

MSI P35 NEO og Q6600 dårlig par?


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å klokke min Q6600 G0 til 3,6 Ghz og 3,4 Ghz, men det nytter altså ikke uansett hva jeg gjør. Minnet er underklokket og FSB langt under maks.

 

Jeg kan kjøre 3,2 Ghz med Vcore=1,30, med alle andre spenninger på auto.

3,0 Ghz går med Vcore på Auto.

 

CPU Max: 3333 Mhz

FSB: 370

Vcore: 1,36

NB: Auto

FSB VTT: Auto

 

Virker ikke:

CPU: 3400 Mhz

FSB: 378

Vcore: Prøvd fra 1,35 til 1, 47 volt

NB: Fra Auto til 1,35 volt

FSB VTT: Fra Auto til 1,4 volt.

Minne: UNDERKLOKKET 1:1 ca 750 mhz (800)

Kjøler: Noctua UH-12. Alle temperaturene er gode.

 

Får den ikke stabil i OCCT. Varier mellom feil og bluescreen. Bruker nyere bios og Windows Server 2008.

 

Noen som kan komme med noen tips?

Endret av Blackey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd maks fsb med lavere multiplier ? Noen gamle P65 kort slet ofte med fsb mellom 370 og 400, men virket fint fra 400 og opp. Med tanke på at dette er ett msi kort, så kanskje det kan være noe lignende.

 

Har testa 430 eller 450 FSB med laver multi. (husker ikke) Ville tro at MSI hadde vært klar over dette selv på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar

Kjøpte min i Januar, så den er ikke så ny. Strømforsyningen er en Silver 600 watt.

 

Uansett hvor høyt jeg stiller volten så viser den ikke mer enn 1,38 i OCCT og faller til 1,30 med en gang og holder seg stabilt der. Det gjelder både 1,47 volt og 1,32 volt.

Lenke til kommentar

Vel, har ingen erfaring med msi p35 neo eller silver power, men ingen av dem er vel akkurat kvalitetskomponenter. At du ikke får mer volt er trolig en bios bug/feature, men du kan jo sjekke med volt lesing fra ett par andre progs (cpu-z, everest osv), eller aller helst måle selv.

 

En quad på 3.4+ drar ganske mye strøm, og de rimligste kortene med enkel strømforsyning på kortet sliter nok etterhvert.

 

Hvis det er hk som sliter med å gi nok strøm kan det hjelpe litt å sette en vifte til å blåse direkte ned på hk/mosfets, men ikke vent underverker.

Lenke til kommentar

Har ikke P35 kort vært skrytt opp i skyene når det kom til overklokking? (selvsagt før man fikk X38 til en ok pris.)

 

Nå viser CPU-Z 1,36 volt mens jeg nå kjører 1,40 i BIOS. OCCT viser så og si det samme i IDLE. Såvidt jeg vet, bruker OCCT og CPU-Z samme målingsmetode.

 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har oppdatert BIOS to ganger, men ser at det har kommet en ny versjon. Kan prøve å flashe denne, men tviler på at det nytter.

 

Hvis FSB er stabil med 450, men med lav multi, skal den da ikke fortsatt være det, når man setter opp multiplier og CPU frekvens? eller krever økt CPU frekvens mer FSB VTT selv på lavere FSB?

 

EDIT: Takk for all hjelp;)

Endret av Blackey
Lenke til kommentar

Ikke alle P35 kort er laget likt, men selv foretrekker jeg ett godt P35 kort over mange X38 kort.

 

I teorien burde maks fsb vært likt for alle mp, så lenge det er mindre mhz enn hva cpu takler. Dessverre er ikke alle bioser like gode på alle mp og ei heller alle kombinasjoner av mp og minne divider. Men hvis du kan kjøre 400 fsb på alle divider unntatt 9, så er trolig ikke fsb problemet ditt.

 

Har du mulighet til å teste cpu i ett annet oppsett er det trolig det enkleste. Hvis ikke ville jeg testet maks stabil mhz nøye med 8 og 9 mp og forskjellig volt. Hvis kurven for mhz/volt for både 8 og 9 matcher er det cpu og/eller hk/wattforbruk som holder deg igjen.

Lenke til kommentar
Nå viser CPU-Z 1,36 volt mens jeg nå kjører 1,40 i BIOS. OCCT viser så og si det samme i IDLE. Såvidt jeg vet, bruker OCCT og CPU-Z samme målingsmetode.
Jeg opplever det samme, bare med andre verdier. Har økt fra 1.32V til 1.35V i BIOS (klokking av E6600), men i CPU-Z og OCCT står det fremdeles 1.32V.

 

EDIT: Etter omstart viser nå OCCT 1.41V mens CPU-Z fremdeles viser 1.32V. I BIOS står det 1.35V. Fullt kaos :!:

Endret av Milorg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...