Gå til innhold

"Bygge HTPC, bra nok for HD?AMDvs.Intel"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte om disse oppsettene duger for å vise full HD. Litt usikker på fordeler og ulemper med AMD vs. Intel, så lagde en handleliste for hver. Hadde vært fint med litt veiledning der.

Veit at HD-DVD formatet er dødt, men har noen HD-DVD'r som jeg gjerne vil beholde, derfor har jeg valgt en spiller som kan lese begge formater. Kabinettet er i hovedsak det eneste som uansett argumenter ikke skal byttes ut, alt annet er oppe til diskusjon og forslag taes imot med takk.

Pc'en skal så og si kun brukes til film, ingen spilling.

 

Intel:

HTPC Intel

 

AMD:

HTPC AMD

 

Det mangler minne og skjermkort på begge oppsettene, men var litt usikker der, så tar gjerne imot gode forslag.

 

Takker på forhånd for svar!!! :yes:

Endret av jonasSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel Core 2 Duo E8400 er overlegen AMD Athlon 64 X2 4850E når det gjelder ytelse.

Men, AMD 780G sitt integrerte skjermkort er igjen overlegen andre integrerte skjermkort og faktisk alle nVidia skjermkort når det gjelder avspilling av HD matriale. Så siden dette er et HTPC oppsett hvor avspilling av HD er en viktig faktor, ville jeg valgt AMD oppsettet.

 

Når det er sagt, så kan du også få det beste fra to verdener. Det kommer alt ann på hvor mye penger du vil legge i alt sammen. Du kan legge til et Intel oppsett med Core 2 Duo prosessor og et Radeon HD skjermkort fra 38xx eller 48xx serien. Dette vil gi deg ytelsen fra Intel prosessoren og ytelsen fra ATI kortet under avspilling av HD matriale.

 

Dog når det gjelder HTPC, så er "less is more" ikke et helt feil utsagn. Et HTPC kabinett har ikke akuratt full tower størrelse, så alle PCI og PCIe komponenter man kan klare seg uten jo bedre. Gigabyte Hovedkortet valgt til AMD oppsettet har som sagt integrert skjermkort som er ypperlig til HD avspilling. Samt det har også et meget godt integrert lydkort, så et ekstra lydkort er heller ikke nødvendig å montere. Jo mindre som er koblet til maskinen, jo mindre strøm bruker den. Jo mindre strøm den bruker, jo mindre belastende blir det for strømforsyningen og strømforsyningens kjølevifte kan gå på et lavere turtall og dermed redusere støy. Jo mindre som er koblet til maskinen, jo mindre varmeutvikling vil det også bli. Noe som er positivt for støynivået.

Dermed, selv om Core 2 prosessorene uten fnugg av tvil er raskere enn AMD, ville jeg på HTPC gått for AMD oppsettet.

 

- Jeg kan også anbefale Scythe Shuriken eller Zalman CNPS8000 som er mer stillegående og gir bedre kjøling enn den medfølgende AMD stock kjøleren.

- Kan videre anbefale 4GB av DDR2 PC2 8500 type minnebrikker.

- Kan også anbefale du går fra 32 til 64bit Windows Vista Premium eller Ultimate.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har selv tenkt å bygge en HTPC og kjøpe meg en tv. Har sitti å tenkt litt på hva jeg skal kjøpe en stund nå og har kommet frem til dette AMD oppsettet.

 

HTPC AMD + TV

 

Som OS og programvare har jeg tenkt til å bruke LinuxMCE som jeg har lest mye bra om og jeg synes det virker som et bra opplegg får denne typen pc.

 

Jeg har ikke bestemt meg for tv kort enda men det kommer nokk snart.

 

Og så kommer det jo små ting som kabler og overganger til HDMI i tilegg.

Endret av ialu
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har selv tenkt å bygge en HTPC og kjøpe meg en tv. Har sitti å tenkt litt på hva jeg skal kjøpe en stund nå og har kommet frem til dette AMD oppsettet.

 

HTPC AMD + TV

 

Som OS og programvare har jeg tenkt til å bruke LinuxMCE som jeg har lest mye bra om og jeg synes det virker som et bra opplegg får denne typen pc.

 

Jeg har ikke bestemt meg for tv kort enda men det kommer nokk snart.

 

Og så kommer det jo små ting som kabler og overganger til HDMI i tilegg.

 

Ser du har valgt det same som meg + litt ekstra. Tror jeg går for AMD oppsettet jeg også. Men hva får deg til å gå for LinuxMCE??

Lenke til kommentar

Vente på G45 vil ikke gjøre store forskjellen.

Forskjellen ligger i skjermkortet og dens egenskaper til å omdekode filmer.

For å si det slik: På ditt intel oppsett ville prosessorforbruket ved avspilling av HD eller blu-ray filmer vært på 70% På AMD oppsettet ville prosessorforbruket vært på 10%

Intel og nVidias grafikkløsninger har lite til ingen støtte for avspilling av HD matriale Dermed må prosessoren ta omtrent all støyten for omkodingen, noe som fører til svært høyt prosessorforbruk. Med ATI's grafikkløasning er dette snudd helt på hodet, ATI's grafikkløsning har svært god støtte for HD og Blu-ray avspilling. Så her tar GPU seg av så godt som hele omkodingen og prosessor er fri til andre oppgaver.

 

Anbefaler 64-bit versjonen fordi den er mer stabil, samt du trenger 64bit for å kunne utnytte 4GB med Ram. Jeg sa også Premium eller Ultimate, jeg har ikke direkte anbefalt ultimate. Har du råd så kan du kjøpe ultimate, ellers er Premium ikke et dårlig valg.

Lenke til kommentar

Den er grei! Da går jeg for dette AMD oppsettet. Mulig det blir en utskiftning i minnet, men nyttet itl Premium 64-bit. Vis du har et forslag til minne brikker å anbefale, litt mer presist så taes det imot med takk. Forsto jeg deg riktig så trengte jeg ikke skjermkort...!!!

Takker for dine tilbakemeldinger så langt...

 

AMD

 

Fant ikke den Scythe Shuriken vifta du siktet til i prisguiden, men skal lete litt. Mulig den er der og jeg er helt på jorde her. Den Zalman viften så jeg at hadde fått litt dårlige tilbakemeldinger i form av støy, har du den selv??

Lenke til kommentar
Kan noen linke til viften det er snakk om? Liker AMD-oppsettet nevnt her veldig godt, men en bedre vifte er det ikke noe å si på. Et søk på "Scythe Shuriken" på netshop gir litt for mange treff for en n00b som meg.

 

Regner med at det er denne det siktes til:

Vifte

 

Finner den heller ikke på Netshop. Men skal ned dit i morgen så skal spørre om de har mulighet for å skaffe. Bestiller alt fra netshop så jeg slipper unne porto pluss at det ligger like ved der jeg bor tilfelle noe skulle gå galt.

 

Ellers godt å høre du liker oppsettet, betyr vell at jeg har gjort noe riktig, heheh :D

Lenke til kommentar
Kan noen linke til viften det er snakk om? Liker AMD-oppsettet nevnt her veldig godt, men en bedre vifte er det ikke noe å si på. Et søk på "Scythe Shuriken" på netshop gir litt for mange treff for en n00b som meg.

 

Regner med at det er denne det siktes til:

Vifte

 

Finner den heller ikke på Netshop. Men skal ned dit i morgen så skal spørre om de har mulighet for å skaffe. Bestiller alt fra netshop så jeg slipper unne porto pluss at det ligger like ved der jeg bor tilfelle noe skulle gå galt.

 

Ellers godt å høre du liker oppsettet, betyr vell at jeg har gjort noe riktig, heheh :D

 

Hardware dekodingen som er i skjermkortene og i onboard GPU på HK...Tar disse alt av innhold i MKV containerne, også evt. nye versioner av X.h264?

 

Tror og føler det at hvis en lar CPUén ta seg av jobben så har enn gardert seg for problemer nå og i framtiden? feedback´s?

 

Har desktop pc i dag som har E6600 som er OC fra 2.4 til 3.0GHZ og et skjermkort av typen 8800 GTS 640MB...skjermkortet har ingen hardware dekoding og jeg har aldri hatt problemer med 1080p/DTS mkv filer.

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar

Den beste kjøleren til Antec Fusion 430 er Scythe Ninja mini. Denne er spesiallaget til kabinettet og passer akkurat.

 

AMD har kommet med nye energi effektive prosessorer etter 4850e ble lansert. AMD Phenom 9350e (65W) ser ut som det beste alteranativet, med støtte for Hypertransport 3.0 (noe ikke 4850e gjør). HT3.0 vil i teorien kunne gi bedre bilde. Dette er også en 4 kjerners CPU med nok kraft.

 

Alternativt finnes også AMD Phenom 9750 (95W utgave), hvis du er avhengig av enda mer kraft.

 

G45 chipsettet er det verdt å vente på. Skjermkortet har full HD dekoding støtte, og lydkortet støtter PAP og HD lydformater. Men spørsmålet er jo når dette kortet kommer på markedet med "feilfrie" drivere.

 

LinuxMCE krever veldig spesifik hardware, se på Wikien. Men det finnes jo mange alternativer for linux som XBMC/Myttv osv. Generelt har Nvidia vært best på linux i forhold til driverstøtte, men policyen til AMD har jo endret seg.

Lenke til kommentar
Den beste kjøleren til Antec Fusion 430 er Scythe Ninja mini. Denne er spesiallaget til kabinettet og passer akkurat.

 

AMD har kommet med nye energi effektive prosessorer etter 4850e ble lansert. AMD Phenom 9350e (65W) ser ut som det beste alteranativet, med støtte for Hypertransport 3.0 (noe ikke 4850e gjør). HT3.0 vil i teorien kunne gi bedre bilde. Dette er også en 4 kjerners CPU med nok kraft.

 

Alternativt finnes også AMD Phenom 9750 (95W utgave), hvis du er avhengig av enda mer kraft.

 

G45 chipsettet er det verdt å vente på. Skjermkortet har full HD dekoding støtte, og lydkortet støtter PAP og HD lydformater. Men spørsmålet er jo når dette kortet kommer på markedet med "feilfrie" drivere.

 

LinuxMCE krever veldig spesifik hardware, se på Wikien. Men det finnes jo mange alternativer for linux som XBMC/Myttv osv. Generelt har Nvidia vært best på linux i forhold til driverstøtte, men policyen til AMD har jo endret seg.

 

Men det oppsettet jeg har satt opp vil ikke ha no problem med å spille 1080p?

Selv om jeg har lest mye bra om G45 kortene er ser jeg ikke helt poenget med å vente, kjøper eventuelt lydkort/skjermkort når den tid kommer...

 

Takk for tipset med viften, blir en sånn...

 

Når det gjelder cpu er jeg litt usiker på 4 kjerners i HTPC, den jeg har satt in nå skal holde mer en nok for HD avsplling. Gjør i alle fall det for andre....

Lenke til kommentar

Henger meg på i denne tråden!

 

Skal bygge meg en htcp og har kommet frem til en amd og en intel løsning med hdmi ut til receiver. Har tenkt å kjøre lyd å bilde rett til receiver og la den ta dekodinga av lyd. Altså vi snakker da om bitstream ut til forsterker på lyd delen.

 

AMD Athlon 64 X2 5600+ sokkel AM2 (Brisbane) [erstatt] 688,-

Asus M3A-H/HDMI [erstatt] 589,-

Corsair XMS2 Dominator DDR2-1066 2 GB (2x1 GB) [erstatt] 4-7 dager 470,-

LG GGC-H20L [erstatt] > 7 dager 820,-

Samsung Spinpoint F1 750 GB [erstatt] 674,-

Silverstone SST-GD01-MXR Grandia [erstatt] > 7 dager 1766,-

Thermaltake Sonic Tower [erstatt] > 7 dager 354,-

TOTALT 5361,-

 

Eller dette oppstettet?

 

Corsair XMS2 Dominator DDR2-1066 2 GB (2x1 GB) [erstatt] 4-7 dager 470,-

Gigabyte GA-EG45M-DS2H [erstatt] 1-3 dager 893,-

Intel Core 2 Duo E4600 [erstatt] 784,-

LG GGC-H20L [erstatt] > 7 dager 820,-

Samsung Spinpoint F1 750 GB (2 stk.) [erstatt] 1348,-

Silverstone SST-GD01-MXR Grandia [erstatt] > 7 dager 1766,-

Thermaltake Sonic Tower [erstatt] > 7 dager 354,-

TOTALT 6435,-

 

Jeg er i tvil fordi det sies at intel oppsettet har godt innarbeidede rutiner når det gjelder pavp støtte. Det vil si noe opphavrettigheter og kopibeskyttelse ved avspilling av bluray og hddvd på lyd og bilde fronten. Håper jeg tar feil for da hadde valget vært mye enklere :wallbash:

Lenke til kommentar

Vell, det du sier om intel vs. AMD i forhold til opphavsrett og kopibeskyttelse håper jeg også er feil, for jeg går for AMD...

 

Men vis du leser kommentarene til denne artikelen her, artikkel , så burde vell ikke Intel ha noe opphavsrett her, ikke ser jeg hvorfor de skulle hatt det heller... Ut i fra andre artikkeler på en del andre sider (norsk og engelsk) om G45 kortene så er det vell en liten enighet om at Intel fortsatt ikke har kommet opp med noe som slår 780G AMD HK.. eksempel:eksempel på "sammenligning"

 

Men må samtidig si at jeg snakker ut i fra hva jeg leser andre steder og ikke er ekspert på området....

Lenke til kommentar
Vell, det du sier om intel vs. AMD i forhold til opphavsrett og kopibeskyttelse håper jeg også er feil, for jeg går for AMD...

 

Men vis du leser kommentarene til denne artikelen her, artikkel , så burde vell ikke Intel ha noe opphavsrett her, ikke ser jeg hvorfor de skulle hatt det heller... Ut i fra andre artikkeler på en del andre sider (norsk og engelsk) om G45 kortene så er det vell en liten enighet om at Intel fortsatt ikke har kommet opp med noe som slår 780G AMD HK.. eksempel:eksempel på "sammenligning"

 

Men må samtidig si at jeg snakker ut i fra hva jeg leser andre steder og ikke er ekspert på området....

 

 

Hva med Geforce 8200 hovedkort da? Det er ganske likt 780G, mn 8200 har i tillegg multi channel plcm over hmdi

 

Link til div oppsett:

 

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....=940972#MATXSys

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar
Den beste kjøleren til Antec Fusion 430 er Scythe Ninja mini. Denne er spesiallaget til kabinettet og passer akkurat.

 

AMD har kommet med nye energi effektive prosessorer etter 4850e ble lansert. AMD Phenom 9350e (65W) ser ut som det beste alteranativet, med støtte for Hypertransport 3.0 (noe ikke 4850e gjør). HT3.0 vil i teorien kunne gi bedre bilde. Dette er også en 4 kjerners CPU med nok kraft.

 

Så Phenom 9350e er altså relativt mye bedre enn 4850e? Mao. Verdt de 700-800 kr ekstra??

 

Det er jo kjedelig å kjøpe en maskin hvis den allerede er utdatert.

 

Kan man bruke den samme vifta (Scythe Ninja mini) med Phenom 9350e?

Er støy/varme-nivået det samme?

Endret av ericjones
Lenke til kommentar
Den beste kjøleren til Antec Fusion 430 er Scythe Ninja mini. Denne er spesiallaget til kabinettet og passer akkurat.

 

AMD har kommet med nye energi effektive prosessorer etter 4850e ble lansert. AMD Phenom 9350e (65W) ser ut som det beste alteranativet, med støtte for Hypertransport 3.0 (noe ikke 4850e gjør). HT3.0 vil i teorien kunne gi bedre bilde. Dette er også en 4 kjerners CPU med nok kraft.

 

Så Phenom 9350e er altså relativt mye bedre enn 4850e? Mao. Verdt de 700-800 kr ekstra??

 

Det er jo kjedelig å kjøpe en maskin hvis den allerede er utdatert.

 

Kan man bruke den samme vifta (Scythe Ninja mini) med Phenom 9350e?

Er støy/varme-nivået det samme?

 

Ja, ser den! Hvis jeg skal gå for et AMD oppsett så vil jeg ha en cpu som kan kjøre 1080p, hvis jeg skulle støte på filer som ikke kan hardware dekodes!

 

Hvilken Amd cpu ligger på lik linje med C2D E8400? REgner dessuten med at en amd lik E8400 blir veldig varm?

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar

Intel C2D e8400 og AMD Phenom 9350e bruker begge 65W TDP.

Brikkesettet til AMD bruker ca 35W mindre enn Intel, så totalt effektforbruk blir vesentlig lavere med AMD.

 

Akkurat nå er det masse software som ikke er optimalisert for 4 kjerner.

Så intel e8400 vil nok generelt performe bedre enn phenom 9350e.

 

Men dette vil nok endre seg fort, med tanke på hvor mange 4 kjerners prosessorer som har kommet på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...