Gå til innhold

Knust UV-filter, hvordan fjerne glasskår?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Oppdaget nettopp at UV-filteret på Nikonlinsa mi har blitt knust, og resultatet er at det ligger tusenvist av ørsmå glassbråt inne i kantene på objektivet (der man skrur på filteret). Det samme har skjedd på linedekselet. Noen råd til hva jeg skal gjøre, hvordan jeg skal fjerne glasset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av mange gode grunner til ikke å bruke UV-filter til "beskyttelse", er at knust glass er noe av det som er best egnet til å ripe opp frontelementet på objektivet ditt (i motsetning til kvister, plast og de fleste stener). Du må mao. være svært forsiktig når du fjerner det.

 

I din situasjon ville jeg satset på støvsuger først, og evt. trykkluft for å fjerne restene etterpå. Ikke under noen omstendighet bør du bruke friksjon (klut, våtserviett, skjorteflak ell...)

Lenke til kommentar

Og uansett hva du velger (støvsuger først så trykkluft synes jeg høres fornuftig ut) så husk å hold objektivet opp ned, slik at det knuste glasset faller naturlig ned, og ikke blir liggende på frontelementet ditt og svirre.

 

Uansett så er det jo bedre med knust UV filter enn knust frontelement.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det det, men et frontelement er utrolig vanskelig å knuse eller ripe opp. Sjansen for at UV-filteret knuser er mye høyere, og da er også sjansen for riper mye høyere. I og med at glass er hardere enn det meste, og kan ikke ripes opp av hva som helst. Men annet glass kan ripe det opp.

 

Kun gamle blyglass lønner det seg å ha filter på. Det er fordi det er en mye mykere glasstype enn dagens blyfrie glass.

Lenke til kommentar

På mange objektiv ligger ikke selve linsa helt ytters på objektivet, så selv om man knuser filteret er det ikke sikkert selve lisa hadde blitt berørt om man ikke hadde hatt filter. Og har man på solblender i tillegg skal du virkelig være klønete for å knuse linsa. Man bør uansett være svært forsiktig med linsa, så filter kan fort gi falsk trygghet og ha uønsket effekt. Det er da min mening :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...