Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vespa LX50 4-takt - er det noe krefter i den?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal ha en ny scooter til jobbkjøring. Vurderer for tiden en Vespa LX50. Det er hovedsaklig 4 takts versjonen jeg er interessert i, pga lavere utslipp.

 

En ting jeg er litt bekymret for dog, er motorytelsen. 2-taktsversjonen har 4,5HK, mens 4-taktsversjonen har bare 3,5.

Oppleves 3,5HK mer på en 4t pga dreiemoment osv?

Noen som har erfaringer med hvor bra de går og kan fortelle litt om det?

 

Hvordan er det med trimming av disse, iom at det er en 4takter? Tåler disse å bli trimmet uten å ødelegge motoren?

 

Alternativet er at jeg går for en Aprilia Ditech SR50 Factory. Disse har av det jeg har sett veldig god motorytelse og kjøreegenskaper.

Skulle ønske Vespa ble levert med den motoren :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En moped har mye lavere utslipp enn en bil uansett, jeg eier en 2T scooter, og har kjørt 4T, 4-takter varer sylinderen og stempelet lengre på, men til gjengjeld går den som en DASS. 2-takter er mye sprekere, dog bruker bittelitt mer drivstoff. Men Aprilia Ditech er jo en scootermoped som har innsprøytning og bruker dermed mindre drivstoff enn de fleste mopeder.

 

En 4-takter er noe mer avansert enn en 4takter og mye vanskeligere å få trimmet. Trimmer du den så har du vel omtrent ytelsen til en 2takter :p

 

2-takter har 2 arbeidstakter, 4-takteren har 4 arbeidstakter, dvs 2takteren tenner dobbelt så mye som 4taktern. (2T tenner for hver omdreining, 4T for annenhver)

Lenke til kommentar

Jeg har en Honda Zoomer som jeg har skiftet variatoren på ..Og den gjør 60-62 km ...Og bensinforbruket ligger på 0.18 , og jeg kjører 6 mil tur/retur med full gass hele veien . Orginalt så er den oppgitt til å bruke 0.1 på mila . Zoomeren har katalysator ,4.1 hk og er trolig den sterkeste 4.takt scooteren i 50cc klassen. Skikkelig miljøvennelig liten tass og den er faktisk jævlig kul .. Mange som lurer hva for en scooter det er.

 

En annen kollega har en LXV50 2takt , og den har han fjernet variator ringen .. Og slik jeg forsto det så ligger den på 0.4 .. Det er 100% mer bensinforbruk kontra zoomeren. Men den går bedre (70 km) .. Vespaer er drit kule men små hjul ,ræva bensinøkonomi og generelt overpriset pga vepsa navnet ..

 

Så hvis du skal pendle langt , kjøp deg en 4.takt med Efi (sprut).. Den er veldig effektiv og jeg er selv knakende fornøyd med zoomeren.. Kjørt 2000 km siden juni og den enkel å vedlikeholde- Og en annen fordel med 4.takter er at dem er langt mer slitesterke kontra 2.takt, og dessuten så låter dem mye bedre en oljebrenner av en 2taker.

 

Er du på budsjett så bør du sjekke ut Kymco sine 4.takt , det er mye scooter for lite penger. Dem har agility 50 4t som er 4hk og ser ganske kurant ut og er vistnok ganske så økonomisk den også.

 

Når det gjelder utslipp så er det selvsagt viktig med katalysator , og 4 takt er nok langt mer miljøvennnelig og økonomisk kontra totakt , det er garantert.

Endret av sparrowhawk
Lenke til kommentar

En moped forurenser ikke i nærheten så mye som en bil om den har katalysator, 2T med katalysator slipper heller ikke ut så voldsomt..

 

Har selv en scooter med 5hk 2T, meget fornøyd med den, kjørt 5000KM denne sommeren og ikke hatt noe problemer av noe slag. Bruker en 3,5dl mila, noe mer enn zoomeren, men jeg kjøre plombert, så det har vel mye å si på forbruket.

 

honda-zoomer-prova.jpg

 

Der har du Honda Zoomer..

 

Men jeg kan garantere at en Aprilia Ditech med innsprut drar lett ifra zoomeren om du chipper innsprøytninga med gameboy, da gjør du en 90 km/t uten problemer.

 

Personlig mener jeg Zoomer'n ser ræva ut.. selv om drivstofforbruket ser hyggelig ut. Men den er jo ganske dyr, og så har den jo trommelbremser foran og bak også...

 

En 2takter sliter kanskje ut sylinder og stempel raskere, brenner litt olje nå og da, men ejg mener at 2T fortsatt funker godt som F. Mye lettere å trimme om du skal gjøre det.

 

Dessuten, stempel/sylinder koster vel ikke mer enn en høvding til moped.. og om du skal ha den i 2 år så er det ikke sikkert du trenger å bytte det en gang, kan fint kjøre 10000KM på en sylinder.

 

Ser forøvrig at zoomer'n har viftekjøling, Ditech har vannkjøling, noe som er mye bedre for motoren, og Ditech har også innsprøytning, og skivebremser foran og bak.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Zoomeren har vannkjøling .. Men den har trommel ja .

 

Men siden en 4.takts motor produserer en god del motstand så er det ikke behov for skivebremser .. Du kan slippe gassen og den vil senke farten ganske mye. Og zoomeren kan du nok kjøre mye mer en 10000k. Det er folk rundt omkring som ligger på 16000-25000 km ..

 

Når det gjelder fart så kan den også chippes og da gjør den mellom 80-90 km ...Og det polini kittet koster 2000 kr.

Lenke til kommentar

Kom over en svært interessant sak her:

 

http://www.product-reviews.net/2007/08/20/...by-end-of-2008/

 

Hybrid Vespa LX 50 HyS. Den har 50cc motor + 1kW batteri, som skal gi bedre bensinøkonomi, bedre ytelse (elektromotoren hjelper til på aksellerasjonen) og mulighet til å velge mellom økonomi (og kun elektromotor) og ytelse-modus.

 

Fy faen så genialt, dette så jo bare perfekt ut tenkte jeg.

Lanseringsdatoen er noe annet :( Finner ingenting konkret på denne her, ser ut som de har hatt den på prøvestadiet i et par år nå, hvem vet om den noensinne kommer?

Lenke til kommentar

Wow, det der så kult ut ;) Men lanseringsdato og ikke minst PRIS er noe annet ja..

 

Noen oversikt over hvor mye en moped "forurenser" i forhold til f.eks en bil? Virker som om trådstarter er opptatt av at mopeden skal være så miljøvennlig så mulig.

 

Må jo være bra av krefter i den der hybriden ja :) Men to hjul fremme? :dontgetit:

 

you will be pleased to know that Piaggio and Vespa hybrid scooters are to hit production by the end of 2008.
Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Se litt lenger ned på siden, det kommer en Vespa LX50 utgave også ;)

 

Tar man seg seg et søk på Vespa LX 50 HyS, får man opp bilder fra prototypen allerede fra 2006 (http://2strokebuzz.vh.retro.coudal.com/gallery/main.php?g2_itemId=1813) , og det ser ut til at den har vært på trappene lenge nå, så jeg vet ikke helt om jeg skal stole på at de kommer i 2008.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Og et nytt førerkort er uaktuelt med det kjøreskole-kartellet som regjerer her til lands. Man får jo nesten gratis varmsteins-massasje inkludert i de vanvittige obligatoriske pakkene som er påkrevd under påskudd av overdrevent politisk korrekte trafikksikkerhets-ph3armongering.

 

Spørs når de kommer til Norge da, og prisen spiller vel også inn, eller? :p

Spørs hva man får for pengene. Den kan jo ikke være helt urimelig priset heller, såpass regner jeg med ingeniørene til Piaggio/Vespa har fulgt med i timen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...