Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Har 2 PC'er stående i nettverk hjemme. 1 stk med XP Pro og 1 stk. med 2000 Pro. Disse er koblet til en SMC Barricade router som står som gateway mot internett. 704/128 ADSL fra BlueCom.

 

Problemet er at jeg ikke får brukt begge maskinene på internett samtidig. Hvis jeg prøver å åpne nettleseren på den ene maskinen og den andre allerede er på nett, går det utrolig tregt på den maskinen jeg prøver å åpne nettleseren på sist. (Dette skjer på begge maskiner, slik at feil på en av maskinene er utelukket):

 

Har målt linjehastigheten på It-Avisen og fått resultater på rundt 735-750, slik at problemer med linjen er utelukket.

 

Noen forslag på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt opp routeren skikkelig. Jeg har også en smc barricade router og adsl fra bluecom. Da jeg først fikk dette fikk også hos meg kun en maskin koble seg på internet om gangen. Dette problemet fikset jeg lett ved å sette opp routeren.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke helt nøyatktig hva jeg gjorde (det er en god stund siden), men jeg tror jeg egentlig bare fyllte inn all den informasjonen jeg hadde i setupen og så virket alt. Hvet ikke om dette hjelper deg så veldig med problemet ditt men.... :roll:

Lenke til kommentar
Har 2 PC'er stående i nettverk hjemme. 1 stk med XP Pro og 1 stk. med 2000 Pro. Disse er koblet til en SMC Barricade router som står som gateway mot internett. 704/128 ADSL fra BlueCom.

 

Problemet er at jeg ikke får brukt begge maskinene på internett samtidig. Hvis jeg prøver å åpne nettleseren på den ene maskinen og den andre allerede er på nett, går det utrolig tregt på den maskinen jeg prøver å åpne nettleseren på sist. (Dette skjer på begge maskiner, slik at feil på en av maskinene er utelukket):

 

Har målt linjehastigheten på It-Avisen og fått resultater på rundt 735-750, slik at problemer med linjen er utelukket.

 

Noen forslag på hva dette kan være?

:grumpy: åssen i helv.... kan du kalle deg Mulla krekar. Fantasien din må det være noe galt med. Hvis du ikke er araber da? :grumpy::grumpy:

Lenke til kommentar

Hadde satt pris på om du kunne hjelpe meg med mitt IT-relaterte problem fremfor å mobbe meg på grunn av navnevalg eller eventuell etnisk opprinnelse.

 

Takk.

 

Og til HMKG:

Takk for tips, men du har ikke noen mer spesifik beskrivelse? Jeg har satt opp IP-adresse, DNS-servere, subnetmask og default gateway på begge maskinene, og infoen om public IP (den er fast) m.m. i setup'en stemmer også - ellers ville jo ingen av maskinene kommet på nett.

 

Noen andre som har noen sterke tips? :woot:

Lenke til kommentar
Hadde satt pris på om du kunne hjelpe meg med mitt IT-relaterte problem fremfor å mobbe meg på grunn av navnevalg eller eventuell etnisk opprinnelse.

 

Takk.

 

Og til HMKG:

Takk for tips, men du har ikke noen mer spesifik beskrivelse? Jeg har satt opp IP-adresse, DNS-servere, subnetmask og default gateway på begge maskinene, og infoen om public IP (den er fast) m.m. i setup'en stemmer også - ellers ville jo ingen av maskinene kommet på nett.

 

Noen andre som har noen sterke tips? :woot:

 

Prøv å bruk den integrerte DHCP serveren i routeren. Fjern alle ip/dns/gateway etc innstillinger og sett maskinene til å motta ip automatisk. Da blir i alle fall alle innstillinger korrekte.

Lenke til kommentar

Tenkte på det jeg også, men jeg har et par server-tjenester som står og går her, og da blir det litt ball med dynamiske IP'er. (kan vel sette opp DHCP-serveren til å dele ut IP'er etter MAC-adresser til serveren, men det får bli en annen gang...) Og så er det jo irriterende når man ike får til ting - da vil man jo gjerne finne ut av det :woot:

 

Noen som har liknende oppsett og kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Tenkte på det jeg også, men jeg har et par server-tjenester som står og går her, og da blir det litt ball med dynamiske IP'er. (kan vel sette opp DHCP-serveren til å dele ut IP'er etter MAC-adresser til serveren, men det får bli en annen gang...) Og så er det jo irriterende når man ike får til ting - da vil man jo gjerne finne ut av det :woot:

 

Noen som har liknende oppsett og kan hjelpe?

 

DHCP serveren i barricade vil alltid gi de mac adressene på nettverket samme ip adressen !

 

Jeg har også ftp/web server og en drøss andre maskiner på nettverket. Alle får samme adresse, selv om man sletter de i fra dhcp listen i routeren.

Lenke til kommentar

Har nå testet med DHCP enabled, men det utgjorde dessverre ingen forskjell...og det burde heller ikke gøre det med de DNS-serverne jeg har satt opp.

 

Trodde først at DNS-serverne til BlueCom hadde blitt forkjølet eller noe, men siden man kommer på nett med én maskin og det går så det suser, er det jo ikke DNS-problemer.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, det er kanskje ikke verdens smarteste navn, men herregud det må da være grenser på hvor pirkete det går ann å bli. At dere faktisk gidder å bry dere om hva han heter sier mere om dere enn om han. :grumpy:

 

Det er en vesentlig forskjell på Hitler og Mullah Krekar, akkurat som det er en vesentlig forskjell på herionsmugling og ren henrettelse av 6 millioner jøder. :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...