Gå til innhold

Sliter med ønsket fokus med selvutløser.


Anbefalte innlegg

La oss si at jeg skal fotografere noe, og jeg velger å bruke selvutløseren på f.eks 5 sekunder. Når jeg og person(er) x stiller oss opp etter jeg har trykket på skyt-knappen, har den allerede funnet fokus når jeg trykker inn knappen. Er det mulig å sette på slik at den tar fokus (AF) etter 5 sekunder? Og ikke med engang jeg trykker, for så å vente i 5 sekunder før den tar bildet?

 

Sikkert noen som skjønner hva jeg mener her. Resultatet er at bakgrunnen er skarpt og selve motivet blir uskaprt.

 

y-kastoph.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kaller vi forhåndsfokus, eller hyperfokal. Det er som sagt ikke enkelt å være fotograf. Man skal kunne mye. På skikkelig optikk finnes det en avstandskala som forteller deg hvor stor dybdeskarphet du har på forskjellige blendere.

 

Som sagt er det ikke enkelt, og du skriver jo selv at du synes det er vanskelig. Da er det kun et råd å gi: Jobb mer, og lær mer. Slik er det alltid.

Lenke til kommentar
La oss si at jeg skal fotografere noe, og jeg velger å bruke selvutløseren på f.eks 5 sekunder. Når jeg og person(er) x stiller oss opp etter jeg har trykket på skyt-knappen, har den allerede funnet fokus når jeg trykker inn knappen. Er det mulig å sette på slik at den tar fokus (AF) etter 5 sekunder? Og ikke med engang jeg trykker, for så å vente i 5 sekunder før den tar bildet?

 

Sikkert noen som skjønner hva jeg mener her. Resultatet er at bakgrunnen er skarpt og selve motivet blir uskaprt.

 

y-kastoph.

Jeg ser ikke egentlig problemet ditt. Måten å gjøre dette på har jo alltid vært å få alle til å stille seg opp mens du kontrollerer i søkeren at du har riktig komposisjon. Du fokuserer på menneskene som har stillt seg opp og trykker på utløseren, deretter løper du og stiller deg opp selv, sammen med de du alt har fokusert på. :thumbup:

 

Eller har jeg missforstått problemet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...