Gå til innhold

Skolen sponser vannkjøling!!


Anbefalte innlegg

Har vært så heldig og lurt skolen til å sponse vannkjøling til meg!

Eneste kriteriet er at jeg skal lage en regulering på det hele. Jeg må ha temperaturmålere før og etter radiator og en føler til cpu. Det jeg skal regulere på er hastigheten til viftene og hastigheten på pumpa. Jeg trenger råd om hvor jeg kan få tak i temperaturmålere og hvor jeg kan få tak i display til temperaturene. Jeg kan ikke ha noe ferdig laga controllerere.. må mekke ting til selv her :) trenger sårt tips..

 

På forhånd takk

 

Mvh Lars Olafsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor får jeg tak i de?

Du kan som sagt kjøpe slikt på ELFA og Farnell til blodpris, men dersom du tar kontakt med ATMEL sin avdeling i trondheim og forklarer hva prosjektet går ut på o.l så kan det hende du får utviklingskort og mikrokontroller for en rimlig penge.

 

Eller du kan få skolen din til å kjøpe inn utviklingskort :)

 

Nyttig info om AVR kan du finne på http://www.avrfreaks.com

Lenke til kommentar
VkII Automasjon, kan velge prosjekter selv bare det har noe med regulering og gjøre  :D   men finner fortsatt ikke ut ossen jeg skal få regulert vannpumpen.. blir for dyrt med frekvensomformer..  finner ikke følere heller..   trenger hjelp..

 

Jeg har ikke helt peling på hvordan vannpumper fungerer, men er det vekselstrøm ellr likestrøm? er det DC kan en jo bar justere spenningen. Selv om du ikke får regulert pumpa kan du jo regulere viftene på radiatoen. Du kan f.eks ha temperatursensorer i vanntanken og justere viftene avhengig av vanntemperaturen.

Om du googler litt så finner du sikkert noen som har justering på vannpumpa også

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
skal ta strømmen fra supplyen til pcn, så da blir det jo DC. Tenkte jeg skulle ha temp følere på cpu og før og etter radiator. Disse skal kobles til en regulator som igjen styrer pumpe og vifter.

Takk for alle svar.

 

Skulle vel ikke være noe problem å styre pumpa da. En spenningsregulator gjør vel jobben.

 

Fordelen med DC motor er dessuten at du unngår startproblematikk. Den har fullt moment fra 0V og vil dermed aldri henge under oppstart. Da kan pumpa egentlig stå stille ved oppstart og starte når CPU-temp (som du også bør ha med) når ett minimumsnivå. Hastighet kan justeres trinnløst og helt proposjonalt med spenning fra 0 til max turtall.

 

/MBE

Lenke til kommentar

For å styre pumpa og viftene med en microcontroller bør du vurdere å gjøre dette gjennom en effekttransistor og bruke PWM (puls bredde modulering) istede for å bruke regulatorer. Skal du bruke regulatorer må du bruke D/A convertere osv, så det blir unødig mye styr. Har vurdert å lage noe lignende selv med tiden, men jeg har en basic stamp sx2 modul liggende som jeg skal bruke til prosjektet istede for pic eller atmel.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg så veldig god peiling da... :oops: Men, mener å si at noen her på forumet mente det var veldig uheldelig/skadelig å kjøre pumpa på noe mindre enn det den er beregnet for.. (Sliter fortere ut coil'n).

 

Men som sagt, jeg har ikke peiling. Du kan jo muligens regulere det med å ha to pumper i vanntanken. Liten effekt i den ene og mye i den andre. (Altså, mengde vann de flytter i timen). En 500 og en 1000 liter kanskje?

Der har du iallefall automatisering delen i boks... (kommer prosessoren over x antal grader, start pumpe to. Så kan du jo selv bestemme hvor mange steg du vil dele det inn i. Fks første steg, en 120vifte står og pumpe 2 står, andre steg pumpe 1 stopper og pumpe 2 overtar, steg 3 begge 120 viftene går og pumpe 2.)

 

Ulempen med dette, er at det krever enn litt større en normal vanntank.

Lenke til kommentar

Nja... Det vil jo ikke så så mye outcome. men det er alikavel forskjell på en pumpe som klarer 1000 liter i timen og en pumpe som bare tar 500 liter i timen. Vannet beveger seg kjappere igjennom systemet og har man en radiator som klarer å flytte vekk nok varme burde man i prinsippet iallefall få en forskjell i vanntemperatur.

 

Nå er normalt sett ikke 2 forskjellige pumper noe jeg ville ha anbefalt. Men med tanke på at det er skolen som sponser han og at det antageligvis er automatisering han går på.... :roll:

Lenke til kommentar

Kan han ikke bare ha en pumpe og så vifter som styres etter temperatur? Det er jo de som gjør utslaget, så viftene er rolige helt til tempen er for ille da øker de trinnløst opp til max.

 

Så tenkte jeg at det å koble en pumpe til psu er vel ikke så lurt siden den trekker en del strøm, da er det vel bedre å snike ut en ledning gjennom et pci hull eller noe sånt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...