Gå til innhold

Fra SLR til kompakt? Hvilket Canon?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt kompaktkamera, men byttet i høst til et Nikon SLR som har fungert veldig bra, men jeg har rett og slett ikke bry til å dra på den store saken så jeg bruker det jo nesten ikke. Da jeg hadde et lite Ixus var det så mye lettere å ha i lomma og knipse litt bilder med.

 

Derfor vurderer jeg å selge Nikonet og gå over til et Ixus igjen, men hvilke Ixus-modeller er i vinden nå for tiden? Jeg har ikke fulgt med på kameramarkedet på over et år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra en ytterlighet til en annen. Din egen løsning er ikke relevant i forhold til spørsmålet du stiller. Du ber oss om å anbefale et alternativ til slr, ikke et hvilket som helst kompaktkamera. Svaret på spørsmålet ditt er nemlig G9 eller Ricoh GX200, evt den nye Panasonic LX3.

 

Ingen Ixus er relevant som erstatning for slr, men det er et godt kompaktkamera. Det er ikke Ixus jeg tenker på når jeg leser ditt spørsmål. Men kjøp Ixus, siden det er et lite kompaktkamera som passer for deg, og ikke et slr-alternativ.

 

Situasjonen du beskrive er nok en situasjon vi kommer til å se veldig mye av i tiden som kommer. Det er klart at det kan ikke være så mange av dagens slr-kunder som har valgt riktig kamera. Moten har nok gått ganske av hektene. Kjekt for de som ikke har råd til nytt slr, for markedet for brukt slr kommer til å bli et kjøpers marked. Det kommer til å bli et voldsomt press med folk som ønsker å bli kvitt sitt for dyre og for store slr, slik at prutingsmonnet blir enormt når man skal forhandle med noen som virkelig ønsker å selge kameraet. Og det gleder meg faktisk, for kvalitetsfotografering kommer til å bli enda mer demokratisert med et bruktmarked i krise. Til og med en sosialklient kan ta seg råd til brukt slr snart.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Situasjonen du beskrive er nok en situasjon vi kommer til å se veldig mye av i tiden som kommer. Det er klart at det kan ikke være så mange av dagens slr-kunder som har valgt riktig kamera. Moten har nok gått ganske av hektene. Kjekt for de som ikke har råd til nytt slr, for markedet for brukt slr kommer til å bli et kjøpers marked. Det kommer til å bli et voldsomt press med folk som ønsker å bli kvitt sitt for dyre og for store slr, slik at prutingsmonnet blir enormt når man skal forhandle med noen som virkelig ønsker å selge kameraet. Og det gleder meg faktisk, for kvalitetsfotografering kommer til å bli enda mer demokratisert med et bruktmarked i krise. Til og med en sosialklient kan ta seg råd til brukt slr snart.

 

Ja det er nok veldig riktig. Synd (eller rettere sagt, dyrt) for de som alltid bare *må* ha siste skrik (bruktmarkedet for D300 eksempelvis..), fint for de som kan klare seg med en modell som ikke lenger står fremst i utstillingsviduet. Og når man ser på hvilke særdeles kapable kamera dét er kan man jo begynne å lure på hvordan det skal ende.

Lenke til kommentar

Ja, tiden har gått siden mitt innlegg, og jeg har vært i litt selskaper og skutt med endel SLR - blant annet et Canon med 50 mm linse på, og det tok utrolig flotte bilder - dog litt uvant å ha zoomen i beina.

 

Jeg er litt i tvil på hva jeg skal gjøre, på en side så har jeg lyst til å kjøpe litt nye objektiver osv... men sannheten er at jeg ikke tar så veldig mye bilder, og det lille jeg tar ville nok et ixus gjort meget bra.

 

Jeg vurderer et slikt Ixus 80 som sagt - er klar over at det ikke er latest news, men utseende har endel å si og Ixus 90 synes jeg er stygt og jeg tviler på at ytelsen er mye forandret.

 

Min mor har lyst på SLRet mitt så jeg vurderer å la henne få det og så kan jeg kjøpe et Ixus, og så om et par år kan jeg heller investere i SLR igjen nå første barn er på vei eller noe i den duren...

Lenke til kommentar
Vel, jeg har faktisk vurdert Ixus 80 IS jeg, har funnet ut at jeg kan ofre litt på bildekvaltieten og du får jo det til ca 1650,- som jeg synes virker meget rimelig - nicht wa?

Hadde du bare ofret litt på bildekvaliteten så ...

 

Jeg anbefaler deg å ikke selge speilrefleksen før du har testet IXUS-en skikkelig og er sikker på at den er god nok.

 

Tom

Lenke til kommentar

Om du vil ha Ixus kan jeg anbefale 860 IS, det har god vidvinkel og er veldig responsivt.

Har hatt det i et par uker nå, og blitt veldig glad i kameraet.

Det tar gode bilder under de fleste forhold, og siden man kan ha det i lomma blir det til at man tar flere bilder enn man ville gjort med speilrefleks som må fiskes opp fra sekk/veske.

 

Det kan ikke erstatte speilrefleksen, men supplerer den veldig godt.

 

Du kan se bilder jeg har tatt med kameraet på Øyafestivalen her: http://flickr.com/photos/erlingba/

Lenke til kommentar

Glem Nikon og Canon. Kjøp en billig kompakt mens du venter på Micro Fourthirds. Sjekk artikkelen her på akam. Gidder ikke linke, du finner den sikkert selv. I blant kommentarene til artikler ligger det en tråd som heter Nytt kamerasystem lansert. Der diskuteres et nytt kamerasystem med fourthirds slr-sensor i et kamerahus på størrelse med en kompakt i G9-klassen. Da tror jeg alle kan bli fornøyd. Bildekvaliteten forblir i slr-klasse, men det blir like enkelt å bruke og like lite som et kompaktkamera.

 

Jeg utsetter iallefall mine kompaktplaner til det systemet er på markedet. Både PanaLeica og Olympus har bevist at de kan lage gode slr, men dette er et helt nytt konsept der den halvstore sensoren til Fourthirds utnyttes til sitt fulle potensiale.

Lenke til kommentar

Støtter PM fullt og helt når det gjelder råd. Micro fourthirds vil sannsynligvis være det beste alternativet for alle dem som (kommer til å) synes at dSLR blir for tungt og uhåndterlig i det lange løp.

 

For min egen del kommer en "micro" til å ha en naturlig plass i utstyrsbagen, og jeg har en mistanke om at den kommer til å bli mye brukt.

Lenke til kommentar

Hmm, ja, vi får se - jeg er voldsomt i tvil enda, og ikke minst fordi alle Canon-modellene ligger tett som ei klyse prismessig og jeg aner ikke hvilket som er best. Er det stor forskjell mellom Ixus 80 og 860 f.eks?

 

Flott at det kommer et nytt system, men det vil jeg anta kan ta sin tid?

 

EDIT: Ble litt rotete denne her, tror vi stopper her - så starter jeg fra scratch.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...