Gå til innhold

BK: Noen Jærlandskaper


Anbefalte innlegg

Har vert en liten tur langs jærkysten å prøvd meg litt på landskaper. Er relativt fornøyd med bildene, men tror jeg skal gå til innkjøp av en vidvinkel om ikke altfor lenge.

 

Jeg vil gjerne finne ut hvilket bilde som fungerer best, og hvorfor det ikke fungerer bra, og hva som jeg gjør bra og dårlig.

post-149341-1217264290_thumb.jpg

post-149341-1217264327_thumb.jpg

post-149341-1217264364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne tenkt meg bilde nummer 1 med himmelen fra nummer 2. Jeg liker også balansen i bilde 2 som dannes av husene og steingjerdet. Men jeg kunne tenkt meg en annen vinkel. Denne rett på tredelingen (omtrent) blir litt simpel med tanke på den fine vanishing-point komposisjonen du kunne fått med å utnytte muren bedre.

 

Det tredje bildet ser jeg ikke noen måte som kan redde det fra kjedsommelighet. Jeg er derfor helt uenig med de to ovenstående kommentarene. Hadde du i tillegg fjernet husene så synes jeg bildet hadde blitt innholdsløst, og ikke på en positiv måte. Alle tre bildene er avhengig av husene for å overhode ha et motiv.

 

Bildene er forøvrig en liten smule matte. De hadde hatt godt av litt mer kontraster og litt sprekere farger. Slik det er nå fremstår de litt disige, og det gjør dem tilsynelatende mer uskarpe enn de faktisk er. Det er altså mulig å forbedre dem uten å måtte gå ut igjen. Det som er det mest positive er at du i alle fall bruker en bevisst komposisjon, men det er tydeligvis bare en av reglene du har lært. Lær litt flere, for hadde du vært trent opp til å se etter for eksempel vanishing-point så hadde bilde 2 blitt mye bedre.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig med det som er sagt over. Du har inne komposisjonen, og da er vel mye gjort. Bildene er flotte, men trenger litt mer "smell". Det første som slår meg er at du sliter med lyse himler; HDR eller graderte filtere kan hjelpe til med å holde tilbake eksponeringen i himmelen.

Lenke til kommentar
Hmm... nogåt su her. Men det er noe dritt oppi venstre hjørne, noe med fargene...

Ser ikke noe problem med fargene, det er bare et hull i skydekket (hvis det er det jeg tror du mener). Ellers må jeg si det samme som de andre. Det er elementer i flere bilder som er fine, så du må finne det minste felles multiplum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...