Gå til innhold

Ting du ikke forstår/liker med Gud


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en liste over vanlige ting folk sier når de klager over Gud her på forumet, for å ha noe å tenke over og eventuellt se om jeg finner en sammenheng i klagene. Sikkert også mange som har glede av å få ut litt av den frustrasjonen de føler ovenfor Gud, samt at det blir noe å diskutere. Så da slår vi tre fluer i en smekk.

 

Det sies om Gud at "Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham."(1Joh 1,5) og "Gud er kjærlighet." (1Joh 4,8). Men dette virker det som det er mange som er uenig i. Så vennligst skriv det her, det som gjør at dere føler påstandene ovenfor ikke passer når det gjelder Gud. Ta gjerne med bibelsitater o.l., og hvis det gjelder judaistenes JHVH eller muslimenes Allah så klargjør dette i posten. Forsøk også å gjøre argumentet så kort og presist som mulig.

 

------------------------------------------------------------------

TING FOLK PÅ DISKUSJON.NO RELIGION, FILOSOFI OG LIVSSYN IKKE LIKER MED GUD

 

Gud er arrogant

 

Gud i GT virker altfor krigersk / Bibelen er barbarisk og blodig

 

Guds logikk er uforståelig for mennesker

 

Gud gjør ikke noe for å forhindre naturkatastrofer og sykdomer

 

Gud visste om syndefallet, men forhindret det ikke

 

Guds allmektighet gjør fri vlje umulig

 

Bibelen er diktert av kirkemøtet i Nikea, istedenfor Gud

 

Evig pine i helvete bare for en person må være en værre enn alle forbrytelser mennesker har utført mot hverandre så langt i verdenshistorien.

 

Gud er sjalu

 

Gud er hatefull

 

Gud kan ikke bevises, og de som ikke tror blir straffet

 

Gud gjør det ikke klart nok at han er den riktige Gud.

 

Gud har en 'gærn' fanklubb

 

Mennesker er nesten ingenting sammenlignet med universet, likevel merkelig nok så bryr Gud seg veldig mye med hva mennesker driver med.

 

Gud tilfredstiller ikke folks personlige ønsker

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke det faktum at hans eksistens totalt utrydder all mulighet for fri vilje. Sammen med determinismen så er gud enda et eksempel på teorier som utraderer fri tnke/vilje. (For hvis han vet hva som kommer til å skje, kan ikke vi påvirke det, ikka sant?)

 

Jeg liker ikke at Gud i bunn og grunn sloss i starten for at mennesker ikke skulle ha en bevisst tanke. Gud ønsket at menneskene skulle leve kunnskapsløst for all tid, og nektet dem å spise fra kunnskapens tre.

 

Deretter kommer neste ting jeg HATER med Gud: Han visste fra begynnelsen av at de ville spise fra treet, men straffet dem likevel. Så vidt jeg forstår ga treet menneskene fri vilje, noe som satte en stopper for fremtidssynet til Gud, eller(?)

 

Videre: GT er fylt med beretninger om blodbad og faenskap ang. Gud. Det er liksom ikke måte på hvor mange førstefødte og blodoffer Gud krever for å være "glad", til tross for at han skal være en fredens gud. F.eks Abraham måtte bevise at var tro mot gud, så tro mot gud at han sa seg villig til å slakte sin egen sønn!

 

Det siste jeg hater med den kristne gud er at hans ord og handlinger i stor grad er diktert av noen mektige biskoper som bestemte hvordan bibelen skulle være under kirkemøtet i Nikea. Verste sensurskandalen i historien, så vidt jeg vet. Guds ord? jaha ja..

 

Alt fra denne kanten for nå. Jeg gidder ikke komme inn på kristendommens påvirkning på samfunnet engang, for DER er det mye å ta i!

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle lage en liste over vanlige ting folk sier når de klager over Gud her på forumet, for å ha noe å tenke over og eventuellt se om jeg finner en sammenheng i klagene. Sikkert også mange som har glede av å få ut litt av den frustrasjonen de føler ovenfor Gud, samt at det blir noe å diskutere. Så da slår vi tre fluer i en smekk.

 

Det sies om Gud at "Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham."(1Joh 1,5) og "Gud er kjærlighet." (1Joh 4,8). Men dette virker det som det er mange som er uenig i. Så vennligst skriv det her, det som gjør at dere føler påstandene ovenfor ikke passer når det gjelder Gud. Ta gjerne med bibelsitater o.l., og hvis det gjelder judaistenes JHVH eller muslimenes Allah så klargjør dette i posten. Forsøk også å gjøre argumentet så kort og presist som mulig.

 

------------------------------------------------------------------

 

Bra tråd, Bellicus!

 

1. Jordskjelv

2. Mygg

3. Tsunamier

4. Oversvømmelser

5. Kreft

 

Jeg er ikke frustrert over disse tingene, da jeg ser på dem som helt naturlige. Men jeg kan se for meg at mange kristne er frustrerte over dem. Kanskje du kan forklare fenomenene?

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Bra tråd, Bellicus!

 

1. Jordskjelv

2. Mygg

3. Tsunamier

4. Oversvømmelser

5. Kreft

 

Jeg er ikke frustrert over disse tingene, da jeg ser på dem som helt naturlige. Men jeg kan se for meg at mange kristne er frustrerte over dem. Kanskje du kan forklare fenomenene?

 

Jeg synes det er geniale konsept for å holde befolkningn nede.. Ikke alle kan leve evig, y'know.

Lenke til kommentar
Bra tråd, Bellicus!

 

1. Jordskjelv

2. Mygg

3. Tsunamier

4. Oversvømmelser

5. Kreft

 

Jeg er ikke frustrert over disse tingene, da jeg ser på dem som helt naturlige. Men jeg kan se for meg at mange kristne er frustrerte over dem. Kanskje du kan forklare fenomenene?

 

Jeg synes det er geniale konsept for å holde befolkningn nede.. Ikke alle kan leve evig, y'know.

 

Ja, det er genialt, men en allmektig Gud burde klare å holde befolkningen nede på helt andre måter.

Lenke til kommentar
Har tatt ut hovedpunktene av det folk har sagt så langt, og satt det på listen øverst. Prøv å presiser hvis jeg har gått glipp av noe.

hva skal diskuteres egentlig?

ser ut som du vil folk skal ramse opp en liste -> the end. ???

 

Kunne også vært spennende å få høre om ting du ikke forstår/liker med Gud :yes:

Lenke til kommentar
hva skal diskuteres egentlig?

ser ut som du vil folk skal ramse opp en liste -> the end. ???

 

Kunne også vært spennende å få høre om ting du ikke forstår/liker med Gud :yes:

Listen er bare for min egen del (og kanskje noen andre vil være intressert i den også). Jeg tenkte det å diskutere hva man misliker/ikke forstår ved Gud hadde vært et populært emne, siden det allerede blir diskutert i så mange andre tråder.

 

La til et helvetes-argument jeg selv har tenkt en del på.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
hva skal diskuteres egentlig?

ser ut som du vil folk skal ramse opp en liste -> the end. ???

 

Kunne også vært spennende å få høre om ting du ikke forstår/liker med Gud :yes:

Listen er bare for min egen del (og kanskje noen andre vil være intressert i den også). Jeg tenkte det å diskutere hva man misliker/ikke forstår ved Gud hadde vært et populært emne, siden det allerede blir diskutert i så mange andre tråder.

 

La til et helvetes-argument jeg selv har tenkt en del på.

det later til at du er klar over at abrahammittisk religion ikke er noe dans på roser...

Så hvorfor er du kristen egentlig?

Er det mystikk du søker så finnes det rimelig bra utvalg av mindre destruktive religioner.

Er det sannhet du søker, så er nok kristendom en skivebom, noe jeg er overbevist om at du innerst inne er klar over.

 

Dette sier jeg på grunnlag av at du automatisk bortforklarer kritikk og kommer i mange tilfeller med helt usannsynlige motargumenter som du garantert ikke har tenkt igjennom og er overbevist om selv.

 

stemmer ikke det?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Dette sier jeg på grunnlag av at du automatisk bortforklarer kritikk og kommer i mange tilfeller med helt usannsynlige motargumenter som du garantert ikke har tenkt igjennom og er overbevist om selv.

 

stemmer ikke det?

 

Nei, jeg tenker og føler nok mange av de samme tingene som mange andre her på forumet, men holdningen min er "dette forstår jeg ikke", fremfor å tenke "Gud finnes ikke" eller "Gud er ond". Jeg vet veldig godt hvor begrenset min egen evne til å tenke er, derfor setter jeg den heller ikke over et eventuellt almektig "vesen". Jeg mener også at det er en grense mellom spott og spørsmål, og jeg overskrider ikke denne så lett som andre, derfor oppfatter du meg muligens som uærlig.

Lenke til kommentar
Spør du egentlig om hva folk ikke liker med konseptet "Gud", eller hva folk ikke liker med DIN gud, eller hva folk ikke liker med den kristne guden slik han fremstår i bibelen?

 

Ja, altså hva man mener om Gud slik man har inntrykket av han, enten det er noe man har hørt fra andre eller noe man har lest i f.eks. bibelen.

Lenke til kommentar
Dette sier jeg på grunnlag av at du automatisk bortforklarer kritikk og kommer i mange tilfeller med helt usannsynlige motargumenter som du garantert ikke har tenkt igjennom og er overbevist om selv.

 

stemmer ikke det?

 

Nei, jeg tenker og føler nok mange av de samme tingene som mange andre her på forumet, men holdningen min er "dette forstår jeg ikke", fremfor å tenke "Gud finnes ikke" eller "Gud er ond". Jeg vet veldig godt hvor begrenset min egen evne til å tenke er, derfor setter jeg den heller ikke over et eventuellt almektig "vesen". Jeg mener også at det er en grense mellom spott og spørsmål, og jeg overskrider ikke denne så lett som andre, derfor oppfatter du meg muligens som uærlig.

Nei, jeg oppfatter deg ikke som uærlig, men stiller meg svært kritisk til at du faktisk har tenkt igjennom alt det du sier.

Noe jeg nå fikk bekreftelse for at du ikke gjør.

Selvfølgelig er evne til å tenke begrensen, men man finner ikke ut av ting ved å unnlate å tenke :no:

 

Blir litt som:

Jeg vet ikke alt, derfor kan jeg gå å lobotere meg.

Jeg lever ikke evig, derfor kan jeg bare gå å skyte meg.

 

Uansett hvordan man vrir å vender på det er du født med en hjerne.

Bruk den selv istede for å la andre bruke den for deg :thumbup:

 

Det skader ikke om du skrur opp selvbildet ditt litt.

Du er smartere enn det virker som.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å besvare spørsmålet ditt fordi det er stilt opp på såpass rare forutsetninger. Du spør slik som man gjerne spør "hva er det du misliker med Kjell Magne Bondevik". Ulempen er at selv for de som legger det protestantiske gudebildet til grunn, slik jeg går utifra at du gjør, etter å ha lest noen av postene dine, så er gud noe høyst individuelt.

 

Om man tror på gud eller ikke, så kan de fleste være enige om en ting, og det er at det å tro er å gå bort i fra det rent kvantifiserbare. Derfor vil gud selvsagt ikke være en fast størrelse, men noe som ligger i øyet som ser (alternativt øyet som tror).

 

Hvis du lurer på hva som er min kritikk av den kristne gud, så er det som de fleste andre har nevnt hans mer gammeltestamentlige nykker. Men dette blir for meg omtrent like konkret som å si at jeg syns Loke var en dust fordi han lurte Hod til å skyte Balder.

 

Hvis du vil vite hva min kritikk av "konseptet" gud er, så blir det selvsagt litt enklere. Her ser jeg det store problemet at folk som bastant føler at de vet "det riktige svaret" ikke er tilbøyelig for å motta andre impulser. Dette er ikke en feil som ligger i kristne eller i troende per se, men heller i skråsikkerheten. Hjemlige eksempler er hvordan du og isbit gjerne starter en mengde pro/anti tråder på temaet.

 

Selv blant de som ikke føler at de kan tilslutte seg en organisert religion er det mange som tror på en gud. Den deistiske guden er grei nok, men problemet med en allvitende/allmektig (bortsett fra det rene paradokset det er) er som nevnt tidligere, at absolutte svar trekker bort fra evnen til å tenke nytt, og viljen til å akseptere det som er kontrært.

 

Ellers så kan vel si at guds største problem er et PR-problem. Om du ser "gud" som den protestantiske, jødiske, eller muslimske guden er i og for seg irrelevant for den problemstillingen. Problemet her er at "han" tillater altfor mye rart gjort i hans navn.

 

Dette ble litt langt og rotetet, men jeg håper noe kom ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...