Gå til innhold

Dynamisrenger enk Dropdownlist


Anbefalte innlegg

Hey!

Si jeg har en database med navn.

 

Jan
Petter
Eirik
Rolf

 

Disse henter jeg ut til en dropdownlist nå.

Det kjøres en løkke rundt dropdownlisten slik at antall navn som kommer ut av databasen gir et samme antall dropdownlister.

 

Men det jeg ønsker er at når en av ddlistene velger f.eks "Rolf", så skal de andre ddlistene automatisk fjerne rolf fra seg.

 

Det jeg lurer på, er om dette går i php, eller må jeg bruke javascript?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, dette skal gå ann med både php og javascript. Hvem av de du vil bruke avhenger av hvordan du vil scriptet skal fungere.

 

Du kan enten benytte deg av javascript og gjøre scriptet dynamisk. Det vil si at når brukeren velger et navn vil navnet fjernes fra de andre listene uten at siden lastes på nytt. Dette er jo en meget brukervennlig løsning, men du binder deg på en måte opp mot at brukeren har javascript aktivert, noe de fleste har i disse dager...

 

Om du ønsker å benytte PHP må du få brukeren til å sende formen hver gang et navn blir valgt, slik at du kan sjekke hvilket navn som er valgt opp mot $_POST variabelen. Dette kan jo bli litt tungvint dersom det er snakk om mange lister. Eksempelvis må brukeren da gjennom 5 steg dersom der er 5 lister med navn som må fylles ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...